کد خبر : 33317
تاریخ انتشار : شنبه 5 فروردین 1402 - 9:52

وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزیها

وضعیت قرمز «آبی» برای تبریزیها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: در حالی که متوسط مصرف آب به ازای هر فرد در استان ۲۲۰ لیتر در شبانه روز و در شهرستان تبریز ۲۳۵ لیتر است

به گزارش آی نیوز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: متوسط مصرف سرانه جهانی آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز بوده در حالی که متوسط مصرف آب به ازای هر فرد در استان ۲۲۰ لیتر در شبانه روز و در شهرستان تبریز ۲۳۵ لیتر است و این میزان در پیک مصرف و فصل تابستان به ۲۵۰ لیتر در شبانه روز نیز می‌رسد.

محمد خانی در سخنرانی پیش از خطبه اولین نماز عبادی و سیاسی جمعه سال جدید که با حضور پرشکوه نمازگزاران در مصلای اعظم امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: ۲۲ مارس هر سال (دوم فروردین) روز جهانی آب نامیده شده است که دلیل آن نیز اهمیت دادن به آب و نقش آب در زندگی دیده شود و همه به این نعمت بزرگ پی ببرند.

وی به آیه‌ای از قرآن کریم در مورد آب مبنی بر اینکه هر موجود زنده‌ای را از آب قرار دادیم، افزود: خداوند فرموده است که هر موجود زنده به آب نیاز دارد تا حیات داشته باشد و این نقش آب در زندگی در کره زمین را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: دو میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از منبع آب آلوده استفاده می‌کنند که آنها را با انواع بیماری‌ها روبه‌رو ساخته است.

وی با اشاره بر اینکه موقعیت ایران از لحاظ آبی در مناطق خشک و کم بارش قرار دارد، گفت: متوسط بارش در جهان ۷۵۰ میلی‌متر است ولی در ایران این میزان یک سوم متوسط جهانی یعنی ۲۵۰ میلی‌متر است و این رقم در استان ما نیز کمتر از ۲۰۰ متر می‌باشد.

خانی متذکر شد: با این وضعیت بارش و شرایط نگران فصل گرما و تابستان هستیم. امید داریم با همت مردم و صرفه‌جویی بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب آب شرب برای هر فرد ایرانی است که این رقم در گذشته بیش از ۶ هزار متر مکعب بود، تصریح کرد: سال گذشته به همت مردم تبریز با کمترین تنش سال را گذراندیم و فقط یک دفعه قطعی آب داشتیم و در برخی روستاها نیز به علت مشکلات چاهی با قطعی روبه‌رو شدیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ادامه داد: آمار سال گذشته حاکی از آن است که ۶۵ درصد مردم با شرکت آب و فاضلاب همراه بودند و مردم مصرف هر فرد ۱۵۰ لیتر داشتند ولی ۳۵ درصد مردم صرفه جویی نکرده و جزو پرمصرف‌ها بودند.

وی با بیان اینکه شرکت آب و‌فاضلاب استان برای چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خدمات می‌دهد که یک میلیون جمعیت آن در دو هزار و ۲۰۰ روستا هستند، افزود: خانی ۸۳ درصد مردم روستا تحت پوشش آب هستند و این نشانگر این نیست که برای آب شرب نظارت نداریم بلکه برای همه نظارت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در دو هزار و ۶۳ روستا فعالیت عمرانی آب داریم تامین آب پایدار داریم و آب سالم برای ۲۲۰ روستا در سال گذشته ایجاد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با اشاره بر اینکه سال گذشته ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه عمرانی برای آب هزینه شده است، یادآور شد: این اعتبار در سال جدید ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.

خانی گفت: امسال ۳۲۰ شهر و روستا فعالیت روستایی خواهیم داشت که به امید خدا ۲۵۰ روستا از آب پایدار برخوردار خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه از مصارف غیرضروری خودداری شود و مردم نیز به همدیگر ناظر داشته باشند و گوشزد کنند، اذعان داشت: متاسفانه طبق استاندار جهانی که هر ایرانی باید ۱۵۰ لیتر در شبانه‌روز استفاده کند این میزان ۸۰ لیتر بیشتر در تبریز بوده یعنی ۲۳۰ لیتر در شبانه روز آب مصرف می‌کند که باید رعایت کنیم تا بلکه با تنش آبی در آینده روبه‌رو نشویم.

وضعیت قرمز «آبی» تبریزیها

وضعیت قرمز «آبی» تبریزیها

وضعیت قرمز «آبی» تبریزیها

وضعیت قرمز «آبی» تبریزیها


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.