کد خبر : 33671
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 خرداد 1402 - 13:06

آمادگی ارمنستان برای به رسمیت شناختن حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ

آمادگی ارمنستان برای به رسمیت شناختن حاکمیت آذربایجان بر قره‌باغ

نخست‌وزیر ارمنستان با مطرح کردن یک شرط گفت ایروان آماده است منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد.

به گزارش آی نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، رسانه‌های روسی گزارش دادند «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفت ایروان آماده است منطقه قره‌باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت بشناسد مشروط بر این که باکو امنیت جمعیت ارمنی این منطقه را تضمین کند.

به نقل از «آرمن پرس»، پاشینیان همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال امضای پیمان صلح در مذاکرات آتی در مسکو با رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت ایروان «امیدوار است واکنش‌های مورد انتظار جمهوری آذربایجان در مورد پیمان صلح منعکس‌کننده گفت‌وگوها و تفاهم (به دست آمده) مذاکرات واشنگتن بین وزرای خارجه باشد».

وی اظهار داشت: امضای پیمان صلح تا ۲۵ مه غیرواقع‌بینانه است. نمی‌توانم آن را رد کنم، در صورتی که به تفاهم مشترک درباره باز کردن ارتباطات (مسیرهای ارتباطی) دست یابیم. وظیفه ما این است که مذاکرات را تکمیل کنیم و پیمان صلح را در اسرع وقت امضا کنیم. تیم ما بسیار فشرده کار می‌کند.

نخست‌وزیر ارمنستان پنجشنبه (۱۸ مه) در جلسه کابینه خود در ایروان گفت: پیشنهادی از روسیه برای برگزاری نشست سه‌جانبه در بالاترین سطح در تاریخ ۲۵ مه (پنجشنبه، چهارم خرداد) به میانجیگری رئیس‌جمهور روسیه دریافت کردیم. پیشنهاد را پذیرفتیم.

به نوشته آرمن پرس، ارمنستان نسخه اصلاح شده توافق صلح را قبل از گفت‌وگوی اخیر وزرای خارجه دو کشور در واشنگتن به باکو منتقل کرده و ایروان اکنون منتظر پاسخ باکو است.

پاشینیان در اظهارات امروز خود درباره دستیابی به توافق صلح افزود: «اگر (جمهوری) آذربایجان پاسخش را این هفته بفرستد که یک هفته برای بررسی آن کافی است و اگر پیشنهادات و رویکردهای آن از نظر منطق سازش قابل قبول باشد، چرا که نه؟ اما تاکنون پاسخ آن‌ها را دریافت نکرده‌ایم».

کرملین بارها تاکید کرده که اجرای توافقات سه‌جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین چندی قبل در این زمینه گفت: «روسیه به طور کامل به اسناد سه‌جانبه‌ای که دو سال پیش امضا شد پایبند است. آن‌ها مبنایی غیرقابل انکار برای حل‌وفصل اختلافات است و برای رسیدن به صلح باید مسیری را دنبال کنیم که پیش‌تر توافق شده بود».

جنگ بر سر منطقه قره‌باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای نخست‌وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره‌باغ را از اشغال ارمنستان خارج ساخت.

به‌رغم آتش‌بس، این دو کشور همواره در خطوط مرزی درگیری‌ دارند و طرفین یکدیگر را به نقض آتش‌بس و تیراندازی به مواضع هم متهم می‌کنند.

آمادگی ارمنستان برای

آمادگی ارمنستان برای

آمادگی ارمنستان برای


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.