کد خبر : 33753
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 خرداد 1402 - 11:51

فرهنگ و زبان بومی را تقویت کننده فرهنگ و هویت ملی می‌دانیم

فرهنگ و زبان بومی را تقویت کننده فرهنگ و هویت ملی می‌دانیم

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ گفت: هیچ دوگانگی بین خرده فرهنگ ها و فرهنگ ملی در ایران وجود ندارد و فرهنگ و زبان بومی را تقویت کننده فرهنگ و هویت ملی می‌دانیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، راهبرد کلان دولت مردمی را تقویت و حفاظت از فرهنگ و ادبیات بومی مناطق مختلف کشور دانست و گفت: هیچ دوگانگی بین خرده فرهنگ ها و فرهنگ ملی در ایران وجود ندارد و فرهنگ و زبان بومی را تقویت کننده فرهنگ و هویت ملی می‌دانیم.

سید محمود اسلامی در مراسم معارفه مدیر عامل جدید بنیاد آذربایجان که با حضور جمعی از نخبگان فرهنگ‌ و ادبیات این خطه برگزار شد، با اشاره به اینکه تکلیف بنیاد تقویت هویت ملی در خطه آذربایجان است، افزود: حفظ زبان و فرهنگ آذری، تلاشی ارزنده در جهت صیانت از تاریخ پر افتخار منطقه آذربایجان است که به عنوان تکه مهمی از جغرافیای سیاسی فرهنگی ایران در شمال غرب کشور در طول تاریخ نقش مهمی ایفا کرده است.

وی با قدردانی از اقدامات عملیاتی این بنیاد در پیشبرد اهداف کلان شکل گیری این بنیاد افزود: ایجاد مرجعیت علمی و تخصصی در بحث فرهنگ آذربایجان، پژوهش و نشر زبان و ادبیات ترکی آذربایجانی، چاپ کتاب های موضوعی درباره فرهنگ بومی از جمله اقدامات قابل تقدیر این بنیاد است.

اسلامی افزود: بنیاد می بایست نقش پشتیبان را در دیپلماسی فرهنگی و عمومی جمهوری اسلامی ایران در منطقه قفقاز ایفا کند.

وی در ادامه با اشاره به تدوین دانشنامه آذربایجان از این اقدام به عنوان یک اقدام مهم عملیاتی در حفظ فرهنگ بومی این خطه یاد کرد و افزود: اینکه در تدوین دانشنامه هم اکنون نزدیک به ۶۰ نفر از نخبگان فرهنگی زبان آذری مشغول فعالیت هستند، نشان دهنده همت جمعی نخبگان آذری در صیانت از این فرهنگ است.

اسلامی اظهار کرد: آذربایجان به دلیل جایگاه تاریخی و جغرافیایی خود خاستگاه رشد و معرفی مفاخر ارزشمندی در حوزه های مختلف علم و دین و فرهنگ همچون علامه امینی علامه جعفری علامه طباطبایی و سید علی آقا قاضی و شاعران بزرگی مانند شهریار و پروین اعتصامی است.

وی از ستارخان و باقرخان به عنوان الگوی پیشتازی در مردمسالاری در کشور یاد کرد که در این خطه زندگی می کردند و افزود: یکی از تکالیف اصلی این بنیاد معرفی و شناساندن این مفاخر و بزرگان به نسل آینده است.

وی در پایان تشکیل این بنیاد را فرصتی بی نظیر در عرصه ملی و بین المللی برای نشان دادن وحدت ملی دانست و با هشدار به اینکه نباید اجازه داد واژگانی که در گویش مردم آذربایجان نیستند در آثار بنیاد مورد ترویج و تبلیغ قرار گیرد از مدیر عامل جدید این بنیاد خواست تا تولیدات این بنیاد تقویت کننده هویت ملی ایرانیان باشد.

تبریز باید قطب فرهنگ سازی و گفتمان سازی و کارهای اندیشه ای باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این مراسم با اشاره به رهنمود ها و فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: تبریز باید قطب فرهنگ سازی و گفتمان سازی و کارهای اندیشه ای باشد .

سید محمد حسین بلاغی با اشاره به اینکه بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان بستری برای تحقق این امر است، ادامه داد: به ریل گذاری جدید و حرکت های موثر و خلاقانه در این مسیر نیاز داریم.

وی با بیان اینکه هر حرکتی نمی تواند به اثر موثر و خلاقانه تبدیل شود مگر اینکه اثر آن در جامعه متخصصان و بین عموم مردم دیده شود، افزود: امروز در استان های شمالغرب کشور بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان محور فعالیت های تخصصی و عمومی این حوزه است.

بلاغی گفت: اهتمام جدی بر احیای اثرگذاری بیناد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد.

به گزارش ایرنا، در این مراسم روح اله رشیدی یه عنوان مدیرعامل جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان معرفی و از زحمات جواد شریف زاده مدیر عامل پیشین این بنیاد قدردانی شد.

بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در اردیبهشت سال ۱۳۹۴ در خانه تاریخی پروین اعتصامی تبریز افتتاح شد.

آیین معارفه مدیرعامل جدید بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در خانه موزه پروین اعتصامی در شهر تبریز برگزار شد.

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.