کد خبر : 34074
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 13:25

بررسی مواضع اعضای پارلمان شهری در خصوص وضعیت فضای سبز تبریز

بررسی مواضع اعضای پارلمان شهری در خصوص وضعیت فضای سبز تبریز

وضعیت فضای سبز تبریز در جلسه امروز شورای اسلامی شهر با ارائه گزارشی از سوی شهردار تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

 یعقوب هوشیار شهردار تبریز و سیامک آسیایی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری صبح امروز در یکصد و پنجاه و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تبریز با ارائه گزارشی به بررسی وضعیت فضای سبز شهری طی ۶ ماهه نخست امسال پرداختند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز حوزه فضای سبز را دغدغه شورا و شهرداری دانست و اظهار کرد: انتظار ما ارائه گزارش بودجه‌ای و مالی در حوزه فضای سبز بود و همچنین امروز باید گزارش عملکرد فضای سبز مناطق نیز ارائه می‌شد.

علی نوای باغبان با بیان اینکه عملکرد عمرانی سازمان سیما، منظر و فضای سبز تبریز ۱۲ درصد گزارش شده است، گفت: در شش ماه اخیر، نحوه مدیریت جدید فضای سبز که با همکاری شورا رقم زده شده و در این فرایند پیمانکاران خلع ید شده اند؛ بهتر بود گزارشی نیز در این خصوص ارائه شود تا آثار تصمیم ما در مورد حذف پیمانکاران ارائه می شد.

او افزود: همچنین نحوه بکار گیری ابزارآلات، ماشین‌آلات، نیروی انسانی و هماهنگی با مناطق شرکت تدبیراندیش در جلسه امروز باید گزارش می‌شد تا ایرادات احتمالی رفع شود. از کمیسیون محیط زیست درخواست داریم که گزارشی از روند رسیدگی به فضای سبز و طرح‌های توسعه تهیه کند.

در این بین روح‌ الله رشیدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز نیز تصریح کرد: گزارش ارائه شده در خصوص فضای سبز باید شامل آمار، ارقام و مستندات کمی و کیفی باشد. گزارش ارائه شده صرفا معرفی آیتم‌های فضای سبز است و انتظار ما ارائه گزارشی مستندتر بود.

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه در حوزه ورزش، فضای سبز و عمران اقدامات خوبی انجام یافته است، گفت: در جریان بازدیدی که از آرپادره‌سی داشتیم و با بررسی این تفرجگاه وضعیت آن مطلوب ارزیابی شد و اگر مشکلی وجود دارد، می‌توان طی جلسه‌ای این موارد را حل کرد.

پرویز هادی افزود: روزهای جمعه از پروژه‌های ورزشی بازدید داریم و این هفته نیز از پروژه‌های فضای سبز همچون عینالی و آرپادره سی نیز بازدید داشتیم که وضعیت این فضاها مطلوب بود.

او با اشاره به طرح حذف پیمانکاران فضای سبز گفت: این طرح قدم به قدم اجرایی شده و در قالب لایحه ارائه شد که سه شرکت فضای سبز، تنظیف و خدمات تشکیل شود. باید بپذیریم هیچ کاری بدون نقص نیست و ممکن است از میان یک هزار اصله درخت، ۱۰۰ اصله خشکیده شود که این موضوع طبیعی است.

حکیمه غفوری عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: شرکت تدبیر اندیش مربوط به فضای سبز و شرکتی تازه تاسیس است و انتقاداتی داریم
که باید توضیحاتی در مورد محاسن و معایب این شرکت ارائه شود تا در مورد دیگر شرکت‌های در شرف تاسیس نیز این موارد مد نظر قرار گیرند.

غفوری ادامه داد: نباید مسائل فضای سبز با مسائل شرکت تداخل پیدا کند. طی شش ماه نخست امسال، درخت ۲۰ ساله به هیچ وجه خشک نمی‌شود. شاید نهال خشک شود ولی درخت بیست ساله با شش ماه بی آبی خشک نمی‌شود.

او تاکید کرد: باید مسائل شرکت را بدون حب و بغض بررسی کنیم تا هیچ مشکلی در آینده به وجود نیاید و مشکلات شرکت را به فضای سبز تعمیم ندهیم. از روز نخست شورا تعهد کرده ایم که ۱۴ نفره مشکلات موجود را پیش ببریم و تعامل داشته باشم و تقابلی وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رسول برگی نیز خاطرنشان کرد: همه ما به نوعی با گل و گیاه سر و کار داریم. امسال شاهد گرمای بی سابقه‌ای بودیم و از سوی دیگر بارش کم و منابع پایین آبی مشکلی جدی است.

او با اشاره به قصد ورود دوباره پیمانکاران به حوزه فضای سبز گفت: در مورد شرکت تازه تاسیس نواقصی وجود دارد ولی باید قبول کنیم درخت بیست ساله، در اثر شش ماه بی آبی خشک نمی‌شود. اگر خشک شده‌اند مربوط به سال‌های قبل و شورای قبلی و اقدامات آنها است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: بارها به پیمانکاران تذکر داده ایم و مسائل مختلف فضای سبز در اینجا مطرح شده بود. بحث ما، ساختار معیوبی است که طراحی شده است و فرایندی که سال‌ها کار شده بود کنار گذاشته شده و سیستم تغییر یافت.

فریدون بابایی اقدم با بیان اینکه شرکت تدبیراندیش بدون امکانات لجستیکی و تئوری متخصص تاسیس شده است، تصریح کرد: بسیاری از پیمانکاران که فعالیت آنها علامت سوال داشت، به عنوان مدیر پروژه در حال فعالیت هستند. بحث اصلی من شرکت و آزمون و خطاهایی است که در این شرکت وجود دارد و قربانی این امر درختان شهر و خشکیدن آنهاست.

او با تاکید بر اینکه این آزمون و خطاها به جز هزینه‌تراشی برای شهر و محیط زیست شهری عایدی دیگری ندارد، گفت: در پارک ارم، شبکه آبیاری به بهترین شکل کار شده است ولی آبی وجود ندارد.

وی همچنین به خشک شدن چهار هزار اصله درخت در حوزه استحفاظی فرودگاه تبریز اشاره کرد.

بابایی اقدم با اشاره به اینکه تذکر کتبی خود در این خصوص را ارائه خواهد داد، افزود: شهرداری نباید اجازه دهد کارخانه‌ها، مدارس، دانشگاه ها و… اقدام به قطع درختان کنند. به هیچ‌وجه خواستار بازگشت پیمانکاران نیستیم. اتهام نزنید که نماینده پیمانکاران هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز خاطرنشان کرد: تذکر، سوال، بررسی جزو وظایف شورای شهر است و شهردار می‌تواند توصیح دهد. این سوالات و تذکرات برای اصلاح امور است و باید بدون تقابل اقدامات اصلاحی خود را انجام دهیم.

شهرام دبیری ادامه داد: باید به دور از فضای مجازی و رسانه‌ای بر حفظ فضای سبز شهری نظارت کنیم. باید بر فضای سبز داخل محدوده مراکز مختلف نظارت کنیم. اگر نیاز به کمک باشد، باید انجام دهیم و در صورت نیاز باید برخورد قانونی نیز داشته باشیم. طبق قانون ما می‌توانیم با این مراکز نیز برخورد کنیم.

او تصریح کرد: جمع بندی مطالب این است که در کنار اقدامات خوب، نواقص نیز بیان شود.

در این جلسه همچنین رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز نیز یادآور شد: گزارش مفصلی در خصوص فضای سبز، کیفیت آن، مطلوبیت و نحوه نگهداری و نحوه عملکردمان، تقسیم بندی نواحی، تخصیص کارشناسان و… باید ارائه شود.

احد صادقی افزود: توسعه ۶۰۰ هکتاری باید منجر به انتقاد از کاشت یک میلیون درخت نشود و توسعه شبکه آب خام نیز باید مد نظر باشد. شبکه آب خام فضای سبز این هفته اصلاح شده بود که نتیجه پیگیری و بازدید شورای شهر است.

صادقی تاکید کرد: تجهیزات، پیگیری و نظارت توسط ناظران فضای سبز و فقدان ابزار نظارتی مواردی است که باید انجام شود. فضای سبز داخل شهری مطلوب بوده و از لحاظ کیفیت مشکلی ندارد ولی در انبوه کاری مشکلاتی وجود دارد که نیازمند پیگیری است. همچنین برخی صورت وضعیت ها بدون هیچگونه عملکرد ارائه شده است.

او با بیان اینکه در زمینه فضای سبز آیتم‌محور عمل می‌کنیم، گفت: سرانه فضای سبزی که مردم از آن استفاده می‌کنند ۴.۱ مترمربع بوده و ۸.۱ مترمربع کل فضای سبز شهری است. ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.