کد خبر : 34193
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 13:55

افشار سلیمانی: حق با فلسطینی‌هاست اما از دیپلماسی نمی‌توان غافل شد

افشار سلیمانی: حق با فلسطینی‌هاست اما از دیپلماسی نمی‌توان غافل شد

سفیر پیشین ایران در آذربایجان در این نوشته با ابراز خوشحالی از پیروزی جبهۀ مقاومت عدم توازن سیاسی و نظامی و اقتصادی میان فلسطین و اسرائیل را یادآور شده و ابراز نگرانی کرده غفلت از راهکارهای دیپلماتیک هزینه‌های سنگینی را به فلسطینیان تحمیل کند.

به گزارش آی نیوز به نقل از عصرایران ، سفیر پیشین ایران در آذربایجان در این نوشته با ابراز خوشحالی از پیروزی جبهۀ مقاومت عدم توازن سیاسی و نظامی و اقتصادی میان فلسطین و اسرائیل را یادآور شده و ابراز نگرانی کرده غفلت از راهکارهای دیپلماتیک هزینه‌های سنگینی را به فلسطینیان تحمیل کند.

عصر ایران- افشار سلیمانی -سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان و تحلیل‌گر مسایل بین‌الملل- در یادداشتی که در اخیتار عصر ایران قرار داده با ابراز خوشحالی از پیروزی جبهۀ مقاومت عدم توازن سیاسی و نظامی و اقتصادی میان فلسطین و اسرائیل را یادآور شده و ابراز نگرانی کرده غفلت از راهکارهای دیپلماتیک هزینه‌های سنگینی را به فلسطینیان تحمیل کند.

متن یادداشت این دیپلمات کهنه کار که طبعا معطوف به جنبه های دیپلماتیک ماجراست از این قرار است:
کانال عصر ایران در تلگرام

«حملۀ حماس به اسرائیل، مهم‌ترین خبر سیاسی دنیا در دو روز گذشته بوده است. این واقعه از زوایای گوناگونی قابل بررسی است که عجالتا دوازده نکته دربارۀ جنبه‌های مختلف آن مطرح می‌کنیم.

۱ – تعداد دولت‌های حامی حماس و مجموعه مقاومت اسلامی به عدد انگستان دست هم نمی‌رسد .

۲- این حمایت‌ها هم عمدتا جنبۀ سیاسی و حداکثر کمک مالی دارد نه سخت افزاری و اعزام نیروی کمکی.

۳- اکثر کشورهای حامی، مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی دارند.

۴- هفتادوپنج کشور اسلامی که اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی هستند با یکدیگر اختلافاتی دارند و تاکنون نتوانسته‌اند به حل مشکل فلسطین کمکی کنند. ازسوی دیگر اکثریت همین کشورها تحت تاثیر سیاست‌های آمریکا و غربی‌ها هستند .

۵- اکثریت کشورهای جهان یا حامی مستقیم و آشکار اسرائیل‌اند یا با سکوت خود تلویحا از اسرائیل حمایت می‌کنند.

۶- سه کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در راس حامیان جدی اسرائیل‌اند و دو کشور دیگر این شورا که از اعضای دائم و دارندۀ حق وتو هستند مخالف اسراییل نیستند و به رعم اختلافات و تنش‌هایی که با آمریکا و انگلیس و فرانسه دارند در رابطه با مسائل مبرم جهانی، از بحران خاورمیانه گرفته تا موضوع فلسطین، با سیاست‌های آمریکا همسویی دارند. این همسویی‌ها حتی در دورۀ جنگ سرد و نظام بین‌الملل دوقطبی تا حدود زیادی وجود داشت.

اندر عملیات طوفان الاقصی

۷- اگرچه عملیات طوفان الاقصی از سوی حماس و گروه‌های مقاومت در شرایطی که روسیه در باتلاق اوکراین فرو رفته به نفع پوتین است اما انتظار نمی‌رود مسکو کمکی به جنبش فلسطینی‌ها کند.

۸- اختلاف میان سازمان آزادی‌بخش فلسطین با حماس و جبهۀ مقاومت نیز مزید بر علت است .

۹- اگرچه صاحب این قلمِ شکسته از پیروزی جبهۀ مقاومت خوشحال می‌شود اما با توجه به عدم توازن سیاسی و نظامی و اقتصادی میان فلسطین و اسرائیل و سنگین‌تر بودن کفۀ قدرت اسرائیل در برابر کفۀ قدرت فلسطینی‌ها به نظر نمی‌رسد حماس بتواند به پیروزی نهایی و پرسودی برسد و فلسطینی‌ها هزینه‌های سنگینی را متحمل خواهند شد.

۱۰- نظام بین‌الملل همواره قدرت‌محور بوده نه عدالت‌محور و حق‌طلب. در هرم نظام بین‌الملل جایگاه هر کشور مشخص است و کشورهای ساب سیستم تحت تاثیر دول سیستمی بوده‌اند. فارغ از اینکه که ساختار نظام بین‌الملل دوقطبی یا چندقطبی یا تک‌قطبی باشد “قدرت” محور اصلی آن خواهد بود.

۱۱- هر چند عملیات طوفان الاقصی از سال ۱۹۷۳ تاکنون بی‌نظیر است و در نوع خود موفقیت بزرگی محسوب می‌شود اما تبعات ناشی از آن فرایند صلح در خاورمیانه را تا حدود زیادی در پردۀ ابهام قرار خواهد داد و اسرائیل بیشتر از گذشته از غرب کمک‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دریافت خواهد کرد.

۱۲- بهترین راهبرد همانا دیپلماسی است. در اینکه حق با فلسطینیان است و اسرائیل به ویژه در دورۀ نتانیاهو حقوق فلسطینی‌ها را زیر پا گذاشته و حتی به تعهدات خودش عمل نکرده و در طول دهه‌های گذشته صهیونیست‌ها جان‌های زیادی از فلسطین گرفته‌اند و آسیب‌های فراوان مادی و معنوی به آن‌ها وارد کرده‌اند و همۀ آن اقدامات محکوم و مذموم است تردیدی نیست. اما دولت‌هایی موفق‌اند که در عین ایده‌آلیست بودن ، رئالیست و پراگماتیست باشند و فرصت‌ساز باشند نه فرصت‌سوز و تهدیدساز! انتخاب راه‌های پرهزینه موجب فرصت‌سوزی و ضعیف شدن می‌شود در حالی که برای نیل به مقصود،کاستن از هزینه‌ها‌، استفاده از فرصت‌ها و قوی شدن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.»

افشار سلیمانی: حق با

افشار سلیمانی: حق با

افشار سلیمانی: حق با

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.