کد خبر : 34226
تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 مهر 1402 - 22:31

تحول تکنولوژیک در ساخت پل‌های شهری تبریز/ تقاطع معلم، نخستین روگذر با فناوری سگمنتال

تحول تکنولوژیک در ساخت پل‌های شهری تبریز/ تقاطع معلم، نخستین روگذر با فناوری سگمنتال

با احداث روگذر معلم با فناوری سگمنتال، کلانشهر تبریز نیز به جمع استفاده کنندگان از این تکنولوژی پیشرفته می پیوندد.

مهرداد خوشکارمقدم: روگذر میدان معلم یکی از پروژه های فرامنطقه ای شهرداری منطقه ۵ است که در حوزه استحفاظی شهرداری منطقه چهار احداث و ضمن اتصال خیابان نظام پزشکی به چایکنار، ترافیک تقاطع معلم را مرتفع می‌کند.

پل روگذر میدان معلم ۳۵۰ متر طول و ۱۶ متر عرض دارد اما با احتساب رمپ های پیش بینی شده، طول این پل به ۸۰۰ متر رسیده و یکی از بزرگترین روگذرهای شهری تبریز خواهد شد.

اکبر پورخردمند، شهردار منطقه ۵ در جلسه گزارش فنی این پروژه با اشاره به پیشینه اجرای پروژه های عمرانی در شهرداری تبریز اظهار داشت: با وجود سابقه و تجربه طولانی شهرداری تبریز در اجرای طرح های عمرانی، با اینحال استفاده از فناوری پیشرفته سگمنتال در ساخت پل های روگذر مورد استفاده قرار نگرفته بود.

وی ادامه داد: استفاده از فناوری های روز در پروژه های عمرانی طی سال های دور با احداث پل کابلی وارد دوره جدیدی شده بود اما این روند طی سال های قبل متوقف گردید.

پورخردمند با اشاره به تاکید شهردار تبریز بر لزوم بهره گیری از دانش نوین با هدف ارتقای کیفی در پروژه های عمرانی تصریح کرد: روگذر میدان معلم نیز به عنوان نخستین پل با فناوری سگمنتال در تبریز، با این هدف طراحی و در کمترین زمان ممکن به اجرا در خواهد آمد.

شهردار منطقه ۵ یادآور شد: این پروژه عظیم شهری با اعتباری بالغ بر ۲۹۶ میلیارد تومان قرار است تا سه ماه نخست سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

در همین حال، جواد فاتح، نماینده قرارگاه خاتم و مدیر پروژه روگذر معلم نیز در این جلسه با اشاره به مزایای اجرای پل با تکنولکژی سگمنتال گفت: به طور خلاصه کیفیت بالا، ظاهر زیبا، کاهش هزینه و زمان، کاهش خطرات انسانی و عدم نیاز به مسدودسازی مسیر مهترین دستاوردهای استفاده از این فناوری در ساخت پل های روگذر به شمار می رود.

وی ادامه داد: در این روش، نیازی به احداث پایه های متعدد برای عرشه پل نیست و قطعات بتنی روگذر با تکنولوژی های جدید و استفاده از کابل های مخصوص، به هم دوخته می شوند.

فاتح تصریح کرد: در این سیستم، نحوه چیدمان قطعات پل بر روی یک پایه به طول ۲۵ الی ۳۰ متر به گونه ای است که تعجب شهروندان عادی را بر می انگیزد.

فاتح با اشاره به استفاده از تکنولوژی های نوین در ساخت پل های شهری تهران و کلانشهرهای کشور اظهار داشت: کلانشهر تبریز با سابقه طولانی در علوم فنی و عمرانی از فناوری سگمنتال بی بهره مانده بود.

به اعتقاد کارشناسان، در سالهایی که پل کابلی در کلانشهر تبریز اجرا و به بهره برداری رسید، فناوری روز ساخت پل های کابلی به غیر از تهران در هیچ شهری مورد استفاده قرار نگرفته بود اما پس از آن، استفاده از تکنولوژی های نوین در ساخت پل های روگذر تبریز تداوم نیافت.

کارشناسان فنی و عمرانی عقیده دارند استفاده از تکنولوژی سگمنتال در ساخت روگذر معلم که با تدابیر شهردار و پیگیری مجموعه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز محقق شده است، علاوه بر تحول تکنولوژیک راه را برای انتقال دانش این فناوری به کلانشهر تبریز هموار می کند.

مهندس جواد فاتح، مدیر پروژه روگذر معلم با بیان اینکه فناوری سگمنتال به دلیل نیاز به دانش روز و سرمایه گذاری اولیه کلان در احداث کارخانه تولید قطعات بتنی، از سوی شرکت های خصوصی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد گفت: بر همین اساس قرارگاه خاتم علاوه بر ایجاد کارخانه در تبریز، نسبت به انتقال دانش فنی و تجربه احداث این قبیل پل های روگذر اقدام می کند.

وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به استفاده شهرداری تبریز از فناوری جدید احداث پل های روگذر تاکید کرد: با این روش برگشت به استفاده از روش پل های درجا توجیه فنی و اقتصادی نخواهد داشت.

نحوه اجرای پل های سگمنتال

ناصر اسماعیل زاده، مدیرعامل شرکت خانه سازی آذربایجان نیز در این جلسه با اشاره به امکانات و تجربیات این شرکت در ساخت قطعات بتنی پیش ساخته گفت: با همکاری پیمانکار پروژه معلم، کارخانه جدید ساخت قطعات پل های سگمنتال برای پروژه معلم در محل شرکت خانه سازی آذربایجان در حال ساخت است.

وی اظهار امیدواری کرد پس از اتمام پروژه نیز با تدابیر شهردار کلانشهر تبریز و توافق فی مابین برای انتقال تکنولوژی، فعالیت این کارخانه تداوم یابد.

جواد فلاح، نماینده قرارگاه خاتم و مدیر پروژه روگذر معلم همچنین با اشاره به همکاری و انتقال تجربیات فنی بین این شرکت و اساتید دانشگاه تهران در اجرای پل های سگمنتال صدر، ورداورد و … تصریح کرد: این مجموعه آمادگی دارد برای انتقال تجربیات تکنولوژی نوین سگمنتال با اساتید دانشگاه تبریز همکاری نماید.

وی یادآور شد: این پروژه می تواند به یک کارگاه عملی مفید برای ارتقای تجربیات اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های فنی و عمرانی تبدیل شود.

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.