کد خبر : 34281
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 11:25

سردار – دایی؛ می‌شود، نمی‌شود؟

سردار – دایی؛ می‌شود، نمی‌شود؟

سردار آزمون بعد از چند بازی در تیم قلعه‌نویی، به طرز درخور توجهی آمار گل‌زنی‌اش را بالا برده و حالا فقط به چهار گل دیگر نیاز دارد تا رتبه دوم برترین گل‌زن تاریخ تیم ملی ایران را به دست بیاورد.

به گزارش آی نیوز، با خروج کی‌روش از تیم ملی و آمدن قلعه‌نویی، مهاجمان تیم ملی ایران از جمله سردار و مهدی طارمی، فرصت‌های بیشتری برای درخشیدن به دست آورده و به خوبی از آن‌ها هم استفاده کرده‌اند. نتیجه شده آنکه سردار آزمون بعد از چند بازی در تیم قلعه‌نویی، به طرز درخور توجهی آمار گل‌زنی‌اش را بالا برده و حالا فقط به چهار گل دیگر نیاز دارد تا رتبه دوم برترین گل‌زن تاریخ تیم ملی ایران را به دست بیاورد.

سردار آزمون مهاجم ۲۸ ساله تیم ملی فوتبال ایران دوباره به روز‌های خوبش در ترکیب تیم ملی ایران برگشته است. او چند روز قبل به همراه سایر ملی‌پوشان در تورنمنت چهارجانبه اردن شرکت کرد و توانست نمایش قابل قبولی داشته باشد. شاهکارش همان بازی خوب در فینال و تقابل با قطر و کارلوس کی‌روش بود. در واقع در چنین شرایطی به نظر می‌رسید کی‌روش که سال‌ها هدایت سردار در تیم ملی فوتبال ایران را بر عهده گرفته بود بتواند راهی برای مهارش به مدافعان قطر بیاموزد، ولی مهاجم ترکمن‌تبار تیم ملی مهارناپذیر نشان داد و نقش تأثیرگذاری در برتری چهار‌گله ایران در این بازی ایفا کرد.

گل‌زنی سردار آزمون برای تیم ملی ایران از جهات مختلفی اهمیت دارد. اولین آن‌ها پایان‌دادن به شایعاتی است که تا یکی، دو ماه قبل درباره‌اش به گوش می‌رسید و چندان خوشایند نبود؛ اینکه او تیم باشگاهی‌اش را به تیم ملی ترجیح داده و قرار نیست ایران را حتی در جام ملت‌های آسیا همراهی کند. یا اینکه دل خوشی از امیر قلعه‌نویی ندارد و به هر بهانه‌ای قید حضور در تمرین و اردوی تیم ملی ایران را می‌زند. هر دو این شایعات با حضورش در اردوی اخیر تیم ملی از بین رفت تا دوباره عطش این بازیکن برای درخشیدن با پیراهن تیم ملی ایران خودنمایی کند.

البته که سردار روز‌های عجیب و غریبی در تیم ملی هم سپری کرده که همواره برایش با شایعات ریز و درشت همراه شده است. اوجش را می‌توان در اتفاقات قبل و حین برگزاری بازی‌های جام جهانی دید که عنوان شد به دلیل فعالیت‌های اینستاگرامی ممکن است به جام جهانی نرود، از تیم ملی کنار بماند یا اینکه از قطر برگردانده شود. آنجا، ولی مصدومیت اجازه نداد تا سردار آزمون تمام و کمال خودی نشان دهد.

پس از جام جهانی هم که موضوع تغییر تیم، باشگاه و کشوری که می‌خواهد در آن حضور داشته باشد رخ داد تا باز هم چندین بازی با تیم ملی در عصر امیر قلعه‌نویی را از دست داده باشد. هرچه که بود، ولی آن ماجرا‌ها به پایان رسید و حالا سردار آزمون دوباره تبدیل به مهاجم خطرناکی شده که تیم ملی نیازش دارد.

سردار اگرچه چهار بازی را از زمانی که امیر قلعه‌نویی هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفته از دست داده، ولی در پنج بازی دیگر آن‌قدر خوش درخشیده که توانسته گوی سبقت را از سایر رقبا، خاصه مهدی طارمی، رفیقش، در خط حمله تیم ملی برباید. او در همین پنج بازی توانسته شش بار با پیراهن تیم ملی ایران گل‌زنی کند و دو بار هم پاس گل بدهد. آمار به اندازه کافی دیوانه کننده است؛ پنج بازی و تأثیرگذاری مستقیم روی هشت گل تیم ملی.

اینکه انتخاب رقبای ساده برای تیم ملی جهت برگزاری بازی‌های تدارکاتی ارتباطی با شکوفایی سردار دارد یا خیر چندان بی‌دلیل نیست، ولی نباید فراموش کرد که هیچ بازیکن دیگری به اندازه سردار در این مدت در گل‌زنی مستعد نشان نداده است. البته که شاید در نگاهی متفاوت باید به تغییرات در تیم ملی ایران و شکوفا‌شدن سردار آزمون هم توجه کرد. او سال‌های درخشانی از فوتبال ملی‌اش را در عصر مربی‌ای مثل کارلوس کی‌روش سپری کرد که اعتقاد زیادی به فوتبال هجومی نداشت و تفکرات دفاعی‌اش بر سایر فاکتور‌های موجود در زمین مسابقه غلبه می‌کرد.

با خروج کی‌روش از تیم ملی و آمدن قلعه‌نویی، مهاجمان تیم ملی ایران از جمله سردار و مهدی طارمی، فرصت‌های بیشتری برای درخشیدن به دست آورده و به خوبی از آن‌ها هم استفاده کرده‌اند. نتیجه شده آنکه سردار آزمون بعد از چند بازی در تیم قلعه‌نویی، به طرز درخور توجهی آمار گل‌زنی‌اش را بالا برده و حالا فقط به چهار گل دیگر نیاز دارد تا رتبه دوم برترین گل‌زن تاریخ تیم ملی ایران را به دست بیاورد. سردار فعلا بعد از ۷۲ بازی ملی توانسته ۴۶ گل بزند. این به آن معناست که او نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده کریم باقری است که با ۵۰ گل زده، دومین گل‌زن برتر ایران در تاریخ بازی‌های ملی است.

بسیاری با توجه به بازی‌های پیش‌روی تیم ملی، امید دارند که آزمون به‌زودی و در عرض چند دیدار دیگر از کریم باقری هم عبور کند و خودش را پشت سر علی دایی، اسطوره فوتبال ایران و البته الگوی همین بازیکن برساند. حالا پرسشی که ذهن تعدادی از علاقه‌مندان به فوتبال در ایران را درگیر کرده، این است که آیا سردار آزمون توانایی شکستن رکورد گل‌های ملی علی دایی را هم دارد؟ فاصله آن‌قدر زیاد است که این مورد باورنکردنی به نظر می‌رسد. علی دایی با ۱۰۹ گل ملی تا همین چند وقت پیش رکورددار گل‌های ملی در دنیا بود تا اینکه سروکله کریستیانو رونالدو پیدا شد و آن را شکست. لیونل مسی هم اگر سه گل دیگر بزند رکورد علی دایی را خواهد شکست. همه این بازیکنان، ولی روند باثباتی در تیم‌های ملی داشته‌اند و رفته‌رفته به علی دایی نزدیک شده‌اند.

سردار آزمون فعلا با ۴۶ گل زده فاصله زیادی با علی دایی دارد، ولی نکته‌ای که بسیاری را به این فرضیه خوش‌بین نگه می‌دارد، سن‌و‌سال سردار آزمون است. او با وجود آنکه در آستانه تبدیل‌شدن به دومین گل‌زن برتر تاریخ تیم ملی ایران است، فقط ۲۸‌سال دارد و بدیهی است که اگر دچار مصدومیت نشود و بتواند ریتم با‌ثبات گل‌زنی‌اش را حفظ کند، می‌تواند بیش از هر بازیکن دیگری در تاریخ فوتبال ایران به علی دایی نزدیک شود. اگرچه مهدی طارمی هم با ۴۱ گل زده در تعقیب سردار آزمون است، اما اختلاف سنی سه‌ساله او با سردار آزمون (طارمی ۳۱‌ساله است) این فرصت را از مهدی می‌گیرد.

نکته درخور تأمل دیگر که نباید از یاد برد، این است که علی دایی تازه پس از ۳۰‌سالگی موتور گل‌زنی‌اش به طرز وحشتناک‌تری روشن شد و توانست گل‌های بسیار زیادی بزند. حالا سردار کم‌و‌بیش به نیمه راهی که علی دایی طی کرده رسیده و هنوز هم دو سال تا ۳۰‌سالگی فرصت دارد. اینکه سردار بتواند بعد از ۳۰‌سالگی شبیه به علی دایی شود یا نه، یا اینکه اصلا بتواند به او برسد یا خیر، موضوعی است که فقط نیاز به گذر زمان دارد.

سردار – دایی؛ می‌شود

سردار – دایی؛ می‌شود

سردار – دایی؛ می‌شود

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.