کد خبر : 34294
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 آبان 1402 - 13:06

مشعل توسعه مبادلات تجاری ایران و ترکیه از تبریز روشن خواهد شد

مشعل توسعه مبادلات تجاری ایران و ترکیه از تبریز روشن خواهد شد

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی آنکارا با ابراز علاقمندی از توسعه تعاملات با تبریز، گفت: مشعل توسعه مبادلات تجاری ایران و ترکیه از تبریز روشن خواهد شد.

نیهات اویسالی در دیدار با شهردار تبریز و هیات همراه اظهار کرد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه با قرابت های فرهنگی متعدد، نیازمند توسعه تعاملات تجاری هستیم.

وی با بیان اینکه آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه بوده و اتاق بازرگانی این شهر ۱۶۰ هزار عضو دارد، افزود: استان آنکارا یکی از قطب های صنعتی کشور بوده و شامل  ۱۳ شهرک صنعتی ، ۲۲ دانشگاه است به طوری که دانشگاه های ما ارتباط مستمری با حوزه صنعت دارد.

اویسالی با اشاره به وجود  ۱۴۲ واحد تحقیقاتی و پژوهشی و فعالیت چشم گیر آنکارا در حوزه تولید دارو یادآور شد: آنکارا در حوزه صادرات نیز سرآمد بوده و به ۲۰۰ کشور جهان صادرات دارد.

وی با اشاره به ضرورت توسعه تبادلات بین آنکار و تبریز گفت: وجود نیروی انسانی متخصص در دو شهر می تواند محور مهمی برای توسعه تعاملاتاین دو شهر باشد و در این زمینه اتاق بازرگانی آنکارا آماده مشارکت اقتصادی با تبریز است.

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی آنکارا در پایان با بیان اینکه توسعه تعاملات و تبادلات اقتصادی با تبریز برای ما ارزشمند است،خاطر نشان کرد: علاقمند مشارکت اقتصادی و سرمایه گذاری در شهر تبریز با لحاظ انتخاب شریک تجاری مناسب هستیم و این نشست نقشه راه خوبی برای توسعه همکاری ها ترسیم می کند.

همچنین شهردار تبریز در این دیدار اظهار کرد: تبریز یکی از شهرهای دارای پیشینه تاریخی،ایران است به طوری که  از لحاظ وسعت جغرافیایی سومین شهر کشور و قریب به ۲ میلیون جمعیت دارد.

هوشیار افزود: آذربایجان شرقی و تبریز به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور ظرفیت های بسیار بالایی در بخش های تولید فولاد، معدن، صنایع و به خصوص صنایع غذایی دارد. قرارگیری در مسیر جاده ابریشم و چندین دوره پایتخت کشور شدن گواهی بر پیشینه اقتصادی بر شهر تبریز است.

او با بیان اینکه در حوزه صنایع و تراکتورسازی فعالیت های خوبی در آنکارا و تبریز وجود دارد، تصریح کرد: انتقال تجارب و همکاری بیشتر در این حوزه می تواند منجر به توسعه همه جانبه طرفین و برداشتن گام اساسی در مسیر توسعه پایدار باشد.

یعقوب هوشیار با بیان اینکه تبریز دارای ۴۰۰ اثر تاریخی ثبت شده در حوزه گردشگری دارد، ضمن تشریح ظرفیت های سرمایه گذاری متعدد تبریز، ادامه داد: ظرفیت بالای ترانزیت هوایی و ریلی، وجود نیرو انسانی متخصص موجب افزایش توجیه اقتصادی و هموار سازی مسیر سرمایه گذاری در تبریز شده است.

شهردار تبریز با اشاره به وجود ظرفیت‌های سرمایه گذاری در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی و منطقه آزاد ارس برای سرمایه گذاران ترک، خاطر نشان کرد: باتوجه به اینکه همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری تبریز اردیبهشت سال آینده برگزار می شود در این زمینه از سرمایه گذران ترکیه ای دعوت می کنیم در این همایش میهمان مردم تبریز شده و مشارکت فعالی داشته باشند.

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای‌ شهر تبریز نیز در این دیدار، گفت: هرچند در حوزه سرمایه گذاری ایرانیان مقیم کشور های مختلف، ظرفیت کم نظیری هستند اما باید تنها به هموطنان اکتفا نکرده و درصدد جذب سرمایه گذاری از تجار ترکیه نیز باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید کاظم زعفرانچی‌لر ادامه داد: پارلمان شهری تبریز آماده توسعه و گسترش همکاری این دو کلانشهر است.

توسعه مبادلات تجاری ایران و ترکیه

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.