کد خبر : 34401
تاریخ انتشار : جمعه 19 آبان 1402 - 12:18

تقویم تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۲

تقویم تاریخ ۱۹ آبان ۱۴۰۲

مناسبتهای تاریخی جالبی در ۱۹ آبانماه در سالیان گذشته وجود دارد که به تعدادی از آنها پرداخته ایم.

۱۲۸۲ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۷۴۵ میلـادی  مطابق تقویمـ میلـادی، امامـ موسی کاظمـ (ع) امامـ هفتمـ شیعیان در این روز چشمـ به جهان گشود و در چهارمـ سپتامبر سال ۷۹۹ به اشاره هارون الرشید مسمومـ شد.

۵۴۱ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۱۴۸۳ میلـادی  مارتین لوتر بنیاد گذار المانی پروتستانیسمـ به دنیا آمد.

۱۸۶ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۱۸۳۷ میلـادی  در چنین روزی اعلـامـ شد که برده داران آمریکایی «الیجاه لـاجوی»را که از برده داری انتقاد کرده بود و مالکیت انسان بر انسان را گناه خوانده بود دو روز پیش از ان کشته بودند.

۱۵۹ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۱۸۶۴ میلـادی  فرانسه و سایر قدرت های اروپایی که از قدرت گیری و توسعه ایالـات متحده نگران شده بودند برای پیشگیری از تصرف بقیه اراضی مکزیک توسط دولت واشنگتن، ماکسیمیلین، دوک بزرگ اتریش را امپراتورمکزیک کردند که این سیاست همـ به جایی نرسید.

۹۹ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۱۹۲۴ میلـادی  برای نخستین بار مردمـ تکزاس آمریکا که قبلـا یک جمهوری مستقل بود یک زن را به ریاست (فرماندار) این ایالت انتخاب کردند و او «ماریامـ فرگوسن» بود.

۹۵ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۱۹۲۸ میلـادی  استقاده از سویج خودکار ویژه که تیتر اول روزنامه ها را پیش از انتشار به صورت روشن و خاموش کردن لـامپ در اطرف ساختمان های بلند نشان دهد در شهر نیویورک آغاز شد.

۷۲ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۱۹۵۱ میلـادی  برای نخستین بار تلفن مستقیمـ راه دور (بدون واسطه اپراتور) به کار افتاد.

۴۸ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۱۹۷۵ میلـادی  مجمع عمومی سازمان ملل دهمـ نوامبر ۱۹۷۵ ضمن تصویب قطعنامه ۳۳۷۹ صهیونیسمـ را نوعی نژادپرستی اعلـامـ کرد. همین مجمع در دسامبر ۱۹۹۱ تحت فشار جورج بوش (پدر) رئیس جمهور وقت آمریکا با تصویب قطعنامه دیگری که به شماره ۴۶۸۶ ثبت شده است موضوع قطعنامه ۳۳۷۹ را لغو کرد. قطعنامه تازه ۱۱۱ رای موفق و ۲۵ رای مخالف داشت. نمایندگان بقیه کشور های عضو غیبت داشتند!.

۴۶ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۱۹۷۷ میلـادی  یک هواپیمای شرکت هواپیمایی «ساترن» آمریکا با مسافرانش در آسمان این کشور ربوده شد و ربایندگان تصمیمـ داشتند آن را بر لـابراتوار اتمی آمریکا بکوبند که در پی مذاکرات طولـانی رادیویی از این عمل منصرف شدند و هواپیما را به کوبا بردند.

۴۶ سال پیش، ۱۰ نوامبر ۱۹۷۷ میلـادی  پاپ برای نخستین بار در تاریخ کلیسا های کاتولیک، تکفیر زنان کاتولیک مطلقه آمریکایی را که دوباره شوهر کنند ممنوع کرد. وی به کشیش های کاتولیک دستور داد که از ادامه این عمل خودداری کنند و تن ها بر طلـاق و ازدواج مجدد یک زوج کاتولیک صحه نگذارند و ازدواج مجدد صرفا «مدنی» باشد. این دستور به تدریج جهانی شده است.

تقویم تاریخ ۱۹ آبان

تقویم تاریخ 19 آبان

تقویم تاریخ ۱۹ آبان

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.