کد خبر : 34446
تاریخ انتشار : دوشنبه 29 آبان 1402 - 12:42

تصویب لایحه شهرداری تبریز برای حمایت از کارگران فضای سبز

تصویب لایحه شهرداری تبریز برای حمایت از کارگران فضای سبز

لایحه شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اصلاح قیمت برخی آیتم های اجرایی دفترچه فهرست بهای احداث و نگهداری فضای سبز ۱۴۰۲ شهرداری تبریز به تصویب رسید

اعضای شورای اسلامی شهر تبریز در یکصد و شصتمین جلسه خود به بررسی لایحه شهرداری مبنی بر تجویز اصلاح قیمت برخی از آیتم های اجرایی دفترچه فهرست بها احداث و نگهداری فضای سبز ۱۴۰۲ پرداختند.

شهردار تبریز با بیان اینکه در گذشته کارگران حداقل حقوق را نیز دریافت نمی کردند و بعضی موارد نیز بیمه کارگران توسط پیمانکاران کامل واریز نمی‌شد، تصریح کرد: قبل از ساماندهی برخی از کارگران تنها سه میلیون تومان دریافتنی داشتند و برخی از پیمانکاران حق و حقوق کارگران را کاهش می دادند.

هوشیار با بیان اینکه ۹۵ درصد مبلغ این لایحه شهرداری به معیشت کارگران و کارشناسان مرتبط است، خاطرنشان کرد: کارشناسی که در گذشته سه میلیون تومان دریافتی داشت در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون تومان حقوق دریافت می کند.

وی با اشاره به اینکه قرارداد شهرداری با شرکت تدبیر اندیش حجمی بوده و برای پرداخت اضافه کاری نیاز به اصلاح وجود دارد، در ادامه با تشریح اقدامات موفق شهرداری در حوزه فضای سبز شهری گفت: برنامه های متنوعی برای توسعه فضای سبزی انجام شده و در این زمینه، برای اولین بار چاه جذبی حفر شده است به طوری که با تامین آب، توسعه ۱۰۰ هکتاری در آرپادره سی آغاز شده است. همچنین ۵۰ هکتار در عینالی و ۴۸ هکتار نیز در باغات لاله برای توسعه فضای سبز، تملک شده است.

هوشیار با اشاره به اینکه چند آیتم در دفترچه پیش‌بینی نشده است، افزود: یکی از این آیتم ها اضافه کاری کارکنان است و در این لایحه از شورای اسلامی شهر می‌خواهیم اضافه کار کارکنان در چارچوب مبلغ پیمان افزایش یابد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به مصوبه اردیبهشت ماه شورا مبنی بر انعقاد قرارداد یک ساله نگهداری فضای سبز به مبلغ ۵۰۳ میلیارد تومان اظهار کرد: آبان سال جاری نیز شهرداری لایحه‌ای مبنی بر اصلاح این پیمان در سه آیتم، پرداختی به کارگران، کارشناسان فضای سبز و بحث آب و خریداری تانکر آب به شورا ارائه کرده است.

علیرضا نوای باغبان با بیان اینکه کمیته فنی اقدام به اصلاح این آیتم‌ها کرده است، افزود: این اصلاحیه می توانست در فهرست بها پیش‌بینی شده و نیازمند مصوبه شورا نباشد ولی چون این لایحه به نفع کارگران است، نظر کمیسیون برنامه و بودجه شورا این است که با حفظ سقف قرارداد این اصلاحیه انجام شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این باره گفت: لایحه شهرداری در کمیسیون خدمات و محیط زیست نیز پس از بررسی سابقه به تصویب رسیده است.

احد صادقی با بیان اینکه سال گذشته نیز تعدیل انجام گرفته و ۶۶ میلیارد تومان دفترچه فهرست بهای احداث و نگهداری فضای سبز افزایش یافته بود، افزود: امسال نیز رقم افزایش نزدیک به ۵۴ میلیارد تومان است.

وی با اشاره مورد سوم اصلاحیه ادامه داد: با همت جدی شورا و شهرداری می توان تبریز را از شر این تانکرهای آبیاری خلاص کرد. امیدواریم با افزایش بودجه شبکه آب خام تبریز در سال آتی بتوانیم این مسئله را رفع کنیم.

همچنین رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه طرح ساماندهی کارگران توسط شورا به شهرداری ارائه شده بود، اظهار کرد: شهرداری نیز با تشکیل شرکت تدبیراندیش اقدام به ساماندهی نیروی انسانی فضای سبز کرد.

پرویز هادی با بیان اینکه در گذشته صدها مورد شکایت کارگری از پیمانکاران وجود داشت، افزود: باید از عملکرد خوب شهرداری دفاع کرد چرا که مزایای شرکت نوپای تدبیراندیش از معایب آن بیشتر است و این شرکت ماشین آلات نیز خریداری می کند.

وی ساماندهی نیروی انسانی در سال نخست فعالیت شورای ششم را اقدامی مهم دانست و گفت: امروز اقدامات مطلوبی در شهر انجام می شود به طوری که امسال هزار میلیارد تومان در حوزه ورزش هزینه خواهد شد و ۱۴ هزار میلیارد بودجه عمرانی شهر در این وضعیت اقتصادی تخصیص یافته و تا پایان سال ۵۵ پروژه ورزشی در شهر افتتاح می شود.

روح الله رشیدی، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهری نیز در این باره تصریح کرد: یکی از اقدامات مثبت شورای ششم ساماندهی نیروی انسانی است. اعضای شورای اسلامی شهر در حوزه رفع تبعیض و افزایش حقوق و مزایای کارکنان توافق داشتند. فحوای اصلی این لایحه، حقوق کارگران و کارشناسان و رانندگان تانکرهای آب است.

حکیمه غفوری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این رابطه اظهار کرد: دغدغه همه ما در مورد شرکت تدبیر اندیش، عدم تضییع حق و حقوق کارگران بود و این شرکت با این هدف تشکیل شده است.

شهرام دبیری رئیس شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه فلسفه تاسیس این شرکت، بیشتر برای مشارکت کارگران و کارکنان و افزایش انگیزه و تضمین شغلی آنها بود، خاطرنشان کرد: نوع قرارداد کارگران و پرداخت‌ های یکسان از موضوعات مهم در عدالت پرداختی است.

در نهایت تغییر و جابجایی آیتم در سقف قرارداد و در مدت زمان قرارداد و با لحاظ سایر مفاد قرارداد به تصویب اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر رسید.

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.