کد خبر : 34468
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آذر 1402 - 12:22

علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن/ مراقب منوکسید کربن در فصل سرما باشیم

علائم مسمومیت با گاز منوکسید کربن/ مراقب منوکسید کربن در فصل سرما باشیم

هر سال با شروع فصل سرما، خطر گرفتاری شهروندان در چنگال گاز منوکسید کربن بیشتر شده و مسمومیت و مرگ برخی را به دنبال دارد.

سعید صالح نیا مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری تبریز با هشدار احتمال افزایش رخداد این حادثه گفت: سالانه با شروع فصل سرما و افزایش میزان استفاده از لوازم گرمایش گاز سوز، احتمال انتشار گاز منوکسید بدنبال بی احتیاطی در استفاده یا نقص در سیستم تخلیه گاز منوکسید ممکن است مسمومیت و مرگ شهروندان را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: مونواکسید کربن، گازی است بی رنگ و بی بو و هنگامی که وارد سیستم تنفسی شخص می‌شود بلافاصله با گلبول‌های قرمز شخص ترکیب و اکسیژن کمتری به اعضای بدن رسیده و باعث خواب آلودگی، احساس خستگی مفرط و در نهایت شخص دچار بیهوشی می‌شود.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی تبریز مهمترین دلایل انتشار گاز منوکسید را بی احتیاطی عنوان کرد و افزود: بخاری بدون دودکش، عدم نصب کلاهک H روی دودکش و یا نصب نادرست آن، استفاده از لوله‌های آکاردئونی یا خرطومی (فنری)، اتصال نادرست لوله بخاری، قرار دادن لوله بخاری در آب، مسدود شدن دودکش با نخاله ساختمان یا لانه پرندگان و … از جمله عواملی است که می تواند موجب انتشار گاز منوکسید کربن به داخل محیط منزل و … شود.

صالح نیا یادآور شد: در صورت مشاهده فردی که گرفتار مسمومیت با گاز منوکسید کربن شده، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید و فرد را با احتیاط به فضای آزاد انتقال دهید و یقه پیراهن و لباس‌های تنگ فرد مسموم‌شده را باز کنید.

علائم این مسمومیت، سردرد، سرگیجه، تنفس دشوار، حالت تهوع و استفراغ است.

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.