کد خبر : 34567
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 آذر 1402 - 11:50

کار بیشتر برای بازنشستگی

کار بیشتر برای بازنشستگی

طبق گزارش سایت پژوهشکده آمار و سایر سایت های خبری و تحلیلی، با هر سناریوی جمعیتی انتظار می‌رود ایران در آینده با پدیده‌ی سالمندی جمعیت روبه‌رو شود و  سالخوردگی جمعیت ایران در دهه‌های آتی پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر است.

آی نیوز – مالک عباسی: سالمندان بخش مهمی از جمعیت هر جامعه هستند. با افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ باروری، جمعیت سالمندان در حال افزایش است. این امر پیامدهای اقتصادی و اجتماعی متعددی برای کشورها دارد.

بازنشستگی یکی از مهم‌ترین عوامل اقتصادی جمعیت سالمندان است. با افزایش سن، افراد از نیروی کار خارج می‌شوند و میزان درآمد آنها کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند منجر به کاهش تولید ناخالص داخلی و افزایش هزینه‌های دولت برای تأمین رفاه سالمندان شود.

از سوی دیگر سالمندان بیشتر از افراد جوان به مراقبت‌های بهداشتی نیاز دارند. این امر می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی شود. همچنین سالمندان معمولاً بیشتر از افراد جوان از کالاهای گوناگون مصرف می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای کالاها و خدمات شود.

کشور پیر به کشوری گفته می‌شود که در آن جمعیت سالمندان نسبت به جمعیت جوان بیشتر است. این امر می‌تواند منجر به چالش‌های اقتصادی و اجتماعی متعددی برای کشور شود.

برای مقابله با چالش‌های اقتصاد سالمندان، باید اقدامات متعددی انجام شود.

بیمه‌های اجتماعی نیز در تأمین رفاه سالمندان و کاهش هزینه‌های دولت کمک شایانی می کند اما به شرطی که خود این نظام بیمه دچار مشکل ناشی از افزایش تعداد بازنشتگان نشود.

یکی از گام ها نیز می تواند تغییر سیاست‌های جمعیتی باشد افزایش یا کاهش میزان جمعیت سنی غالب کشور ناگهانی نشود و  به افزایش نرخ باروری و کاهش سرعت پیری جمعیت کمک کنند.

با افزایش مشارکت اقتصادی سالمندان می توان با کاهش تولید ناخالص داخلی ناشی از بازنشستگی مقابله کرد. این امر می‌تواند از طریق ایجاد مشاغل مناسب برای سالمندان و ارائه آموزش و مهارت‌های لازم به آنها انجام شود.

یکی از این پیامدها، افزایش هزینه‌های تأمین اجتماعی برای بازنشستگان است.

اخیراً نمایندگان در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی ماده ۲۹ این لایحه یعنی افزایش سن بازنشستگی موافقت کردند.

افزایش تعداد سال کار بیمه شدگان برای کاهش پیامدهای هزینه های سالمندان می تواند کمک کند، اما این امر به معنای آن است که افراد باید تا سن بالاتری کار کنند تا بتوانند از مزایای بازنشستگی برخوردار شوند.

افزایش سال کار برای بازنشستگی مزایا و معایبی دارد.

افزایش سال کار برای بازنشستگی می‌تواند منجر به افزایش درآمد صندوق‌های بازنشستگی شود. این امر می‌تواند به کاهش هزینه‌های دولت برای تأمین رفاه بازنشستگان کمک کند.

افزایش سال کار برای بازنشستگی می‌تواند منجر به افزایش مشارکت اقتصادی سالمندان شود. این امر می‌تواند به حفظ تولید ناخالص داخلی و کاهش نرخ بیکاری کمک کند.

اما از سوی دیگر افزایش سال کار می‌تواند منجر به کاهش رضایتمندی شغلی افراد شود. این امر می‌تواند به کاهش بهره‌وری و افزایش استرس کاری منجر شود. همچنین موجب افزایش مشکلات جسمی و روحی افراد شود و این نیز نهایتاً میتواند به کاهش کیفیت زندگی سالمندان منجر شود.

در نهایت، تصمیم‌گیری در مورد افزایش سال کار برای بازنشستگی یک تصمیم پیچیده است که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی هر کشور انجام می شود.

طی مصوبه تصویب شده اخیر مجلس در ۲۸ آبان ۱۴۰۲، سن بازنشستگی برای مردان از ۶۰ سال به ۶۲ سال و برای زنان از ۵۵ سال به ۵۸ سال افزایش می‌یابد. این مصوبه هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است.

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.