کد خبر : 3461
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 شهریور 1394 - 5:30

برگزاری کنگره، با در نظر داشتن جایگاه هویت‌بخش استاد شهریار

برگزاری کنگره، با در نظر داشتن جایگاه هویت‌بخش استاد شهریار

 شهردار تبریز گفت: کنگره استاد شهریار، باید با در نظر داشتن نقش هویت‌‌بخش استاد شهریار و جایگاه جهانی ایشان، برگزار شود.

به گزارش آی نیوز ، دکتر صادق نجفی، در جلسه هماهنگی کنگره استاد شهریار، با بیان این مطلب اظهار داشت: با در نظر داشتن جامعیت و ابعاد متنوع شعر و شخصیت استاد شهریار، به طور قطع می‌توان گفت که جایگاه ایشان در عرصه تاریخ و فرهنگ، همواره فراتر از یک شاعرِ صرف بوده‌است.
وی ادامه داد: مرحوم استاد شهریار، در ابعاد مختلف ایرانی، اسلامی و انقلابی، تعهد فرهنگی و اجتماعی خود را به موثرترین شکل ممکن، ایفا نموده‌است؛ با این حال، باید اذعان کنیم که آن‌چه باید تاکنون در تجلیل و تبیین این نقش برجسته صورت می گرفت، متاسفانه محقق نشده است.
شهردار تبریز ادامه داد: شهریار، جهانی‌ترین شاعر روزگار ماست؛ اما در اعتلای این نقش جهانی، متولیان فرهنگی نقشی نداشته‌اند، بلکه این خود شهریار بوده که با اتکا به شعر هویت‌آفرین و عمیق، عرصه‌های ادبی جهانی را پیموده‌است.
دکتر نجفی با اشاره به سفر اخیر خود به سازمان ملل متعهد و طرح مباحث هویت شهری در نشست کلان‌شهرهای جهان گفت: امروز، احیا و اعتلای نقش هویتی کهن‌شهرهای اسلامی، از دغدغه‌های سازمان ملل متحد است؛ استاد شهریار، نمود بارز این هویت بوده و از این رو، تبیین اندیشه و حکمت شعری وی، ضروری است.
وی متذکر شد: خوشبختانه، همدلی و همزبانی موفقی که در حوزه‌های مختلف اجرایی و عمرانی، در سطح استان و شهر به وقوع پیوسته، در حوزه فرهنگ نیز بارز بوده‌است.
شهردار تبریز،  همت جمعی در برگزاری کنگره استاد شهریار را در همین راستا مورد توجه قرار داد و تاکید کرد: عموم دستگاه‌های مرتبط با برگزاری این کنگره، در بخش‌های مختلف اجرایی، به خصوص در دعوت از کارشناسان، شاعران و مسئولان،  باید با در نظر داشتن شان جهانی استاد شهریار، برنامه‌های خود را پیش برند.
دکتر نجفی خاطرنشان کرد: شهرداری تبریز، در راستای نگرش فرهنگی خود، از هیچ کوششی برای تحقق این نقش، دریغ نخواهد کرد.
گفتنی است در این نشست نمایندگاه دستگاه‌های مختلف فرهنگی از قبیل حوزه هنری، اداره‌کل ارشاد، صدا و سیمای استان، بسیج هنرمندان و دانشگاه تبریز، نظرات خود را در خصوص برگزاری ایده‌آل «کنگره بین‌المللی شعر دینی و انقلابی شهریار»  مطرح کردند.

«کنگره بین‌المللی شعر دینی و انقلابی شهریار» همزمان با روز ملی شعر و ادب فارسی، با مشارکت شهرداری تبریز و سایر دستگاه‌های فرهنگی برگزار می‌شود.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.