کد خبر : 34677
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دی 1402 - 12:19

توثیق بازپرداخت فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دو قطار شهری تبریز تصویب شد

توثیق بازپرداخت فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دو قطار شهری تبریز تصویب شد

لایحه تجویز توثیق بازپرداخت سهم ۵۰ درصدی شهرداری تبریز از اصل، سود و هزینه های فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط ۲ قطار شهری تبریز به تصویب شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

لایحه تجویز توثیق و تضمین بازپرداخت ۵۰ درصدی فایناس خط دو قطار شهری تبریز در صد و شصت و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز تصویب شد.

شهردار تبریز در این جلسه با تاکید بر اهمیت بهره مندی از فاینانس پروژه بزرگ عمرانی خط دوم قطار شهری تبریز گفت: با جذب سرمایه خارجی و توسعه زیرساخت های شهری به دنبال تحقق توسعه پایدار شهری تبریز هستیم.

یعقوب هوشیار افزود: تمامی فرایندهای حقوقی با ضوابط قانونی توسط بانک مرکزی کنترل می شود و قرار است با آزاد شدن خط اعتباری فاینانس فرایند تخصیص آن آغاز شود.

وی با بیان اینکه پیمانکار طرف قرارداد اجرای خط دوم قطار شهری تبریز قرارگاه خاتم است، عنوان کرد: خوشبختانه شهرداری تبریز نسبت به شاخص های کیفی اجرای پروژه با وجود طرف قرارداد هیچ نگرانی ندارد.

هوشیار ادامه داد: مطابق با قراداد اولیه خرید تجهیزات برای کل پروژه خط دو قطار شهری در نظر گرفته شده بود ولی با تعویق در روند قانونی و اعمال تحریم های موجود، هزینه های خرید با افزایش۳۰ برابری روبرو شده است.

وی تصریح کرد: طبق قرارداد اجرایی تنظیم شده که با قرارگاه خاتم، خرید و انتقال تجهیزات پروژه بزرگ خط دوم قطار شهری تبریز زیر نظر مدیریت شهری بوده و اجرای آن با پیمانکار است.

شهردار تبریز اظهار کرد: فاینانس ابزاری مالی است که توسط بانک مرکزی به دستگاه‌های دولتی تخصیص می یابد و به امضای سه وزیر می رسد.

هوشیار خاطر نشان کرد: طبق اساسنامه ای که شورا مصوب کرده است، شهردار حق انتخاب سه نفر را به عنوان هیئت مدیره دارد و رئیس نیز توسط هیئت مدیره انتخاب و تمام هزینه‌ها به صورت شفاف اعلام می شود.

همچنین در جریان بررسی و تصویب این لایحه رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تبریز بر اهمیت تسریع پروژه خط دو قطار شهری تبریز با تحقق تخصیص مبلغ فاینانس تاکید کرد.

وی تشریح کرد: بازپرداخت اصل و فرع این فاینانس، به صورت ۵۰ درصد دولتی و ۵۰ درصد شهرداری خواهد بود و شهرداری تبریز اکنون نیاز به تامین وثیقه مناسب برای دریافت این فاینانس است.

باغبان یادآور شد: در سال ۱۳۹۰ قرارداد اجرایی پروژه خط دو قطار شهری میان شهرداری و مترو از یک طرف و قرارگاه خاتم و موسسه فاطر از سوی دیگر  با ۱۲۰۰ میلیارد منعقد، و مقرر شده بود طی هفت سال این خط تکمیل شود.

وی با بیان اینکه روند اجرای این پروژه به علت تعویق در پیگیری دریافت فاینانس خارجی، کند شده است، ادامه داد: اکنون قرارگاه خاتم با ۲۶ درصد پیشرفت فیزیکی خط دو را عملیاتی کرده است و ۱۲ سال از زمان عقد  قرارداد نیز می ‌گذرد و تا به امروز بیش از دو هزار میلیارد تومان برای خط دو هزینه شده است.

باغبان تصریح کرد: خوشبختانه امسال شهرداری تبریز این فاینانس را بعد از پیگیری ها در اولویت قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی برای پروژه‌ها چه از نظر زمان و چه از نظر مالی مهم است اظهار کرد:۵۰ درصد این فاینانس بر عهده دولت و ۵۰ درصد دیگر بر عهده شهرداری است.

 

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.