کد خبر : 34865
تاریخ انتشار : جمعه 29 دی 1402 - 14:58

مناسبتهای ۲۹ دی ۱۴۰۲

مناسبتهای ۲۹ دی ۱۴۰۲

رویدادهای جـمـعـه ۲۹ دی ۱۴۰۲ شمسی برابر با ۱۹ ژانویه ۲۰۲۴ میلـادی و ۹ رجب ۱۴۴۵ هجری قمری

به گزارش آی نیوز

 

۱۴۵۴ سال پیش، ۱۹ ژانویه ۵۷۰ میلـادی طبق تقویمـ میلـادی، حضرت محمد (ص) ۱۹ ژانویه این سال (ماه ربیع الـاول در سال هجری قمری) در مکه تولد یافت. در آن زمان خسروانوشیروان بر ایران سلطنت می کرد و همان سال واحد های ارتش ایران حبشی ها را از یمن بیرون راندند.

۲۸۸ سال پیش، ۱۹ ژانویه ۱۷۳۶ میلـادی جیمز وات James Watt اسکاتلندی مخترع ماشین بخار به دنیا آمد. وی اختراع خودرا در سال ۱۷۶۹ ثبت داد. او پی برده بود که بخار خاصیت الـاستیک دارد و روش متراکمـ ساختن آن را به دست داد. وات قوه محرّکه بخار را ار طریق پیستون و سیلندر و چرخ دنده به کار تبدیل کرد و سپس دریچه اطمینان برای دیک بخار ساخت. وات که اختراع او به ساخت لکوموتیو انجامید ۲۵ آگوست ۱۸۱۹ درگذشت.

۸۲ سال پیش، ۱۹ ژانویه ۱۹۴۲ میلـادی ارتش امپراتوری ژاپن با شعار اخراج سلطه گران غربی را از آسیا، کشور برمه (میانمار) را که مستعمره انگلستان بود مورد حمله قرارداد و در اندک مدتی آن را متصرف شد و آنگاه در صدد اخراج انگلیسی ها از هندوستان برآمد.

۶۴ سال پیش، ۱۹ ژانویه ۱۹۶۰ میلـادی پیمان امنیت مشترک آمریکا و ژاپن به امضای آیزنهاور رئیس جمهوری آمریکا و «کیشی» نخست وزیر وقت ژاپن رسید.

مناسبتهای ۲۹ دی ۱۴۰۲ مناسبتهای ۲۹ دی ۱۴۰۲ ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.