کد خبر : 34915
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 12:02

اجرای طرح شنبه‌های بدون دستفروش؛ ترافیک مرکز شهر را کاهش می‌دهد؟

اجرای طرح شنبه‌های بدون دستفروش؛ ترافیک مرکز شهر را کاهش می‌دهد؟

رفع سد معبر و ساماندهی دستفروشان یکی از معضلات بزرگ کلانشهرها است که پیامدهای آن در ابعاد مختلف بر شهر سایه می‌افکند. بساط دستفروشان در گوشه و کنار معابر شهری زمینه‌ساز مشکلات و معضلات مختلف اجتماعی در شهرها می شود.

آی نیوز ، وحید یوسفی، ساماندهی دستفروشان یکی از ماموریت های سیصدگانه شهرداری‌ها است که مطابق قانون باید با همکاری تمامی ارگان های دخیل در این حوزه صورت بگیرد. تبصره یک بند دو ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها می‌گوید: “سدمعابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده غیرمجاز میدان و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله پرسنل خود اقدام کند. ”

ایجاد روز بازار راه حلی موثر برای رفع معضل سد معبر دستفروشان

همگرایی شورا به مثابه نهاد سیاست گذار و شهرداری به عنوان بازوی اجرایی نقش موثری در حل معضلات شهری همچون سدمعبر و ساماندهی دستفروشان در معابر کلانشهر تبریز دارد.

رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز در خصوص سیاست گذاری شورای اسلامی شهر برای حل معضل دستفروشان می گوید: ایجاد روز بازارهای موقت در مناطق مختلف شهر مثلا در قالب “شنبه بازار، یکشنبه بازار و جمعه بازار ” نقش موثری در ساماندهی دستفروشان دارد.

احد صادقی ادامه می دهد: سیاستگذاری و نظر کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر در این باره، ساماندهی دستفروشان در محلی است که بساط پهن کرده اند؛ چرا که تغییر مکان آنها موجب جایگزینی توسط نفرات دیگر شده و تعداد دستفروشان را افزایش می دهد.

وی اضافه می‌کند: اهمیت و ضرورت ساماندهی در محدوده بافت تاریخی و گردشگری بیشتر از اماکن دیگر احساس می‌شود؛ چرا که هویت تاریخی تبریز برای گردشگران حائز اهمیت است.

بسط و توسعه طرح شنبه های بدون دستفروش به روزهای دیگر

ضمانت موفقیت طرح‌های ساماندهی دستفروشان و رفع معضل سدمعبر منوط به پای کار آمدن و هماهنگی تمامی نهادهای دخیل در این امر است.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهردار تبریز نیز در این رابطه می گوید: بر اساس تبصره ۶ماده ۹۶ قانون شهرداری‌ها، اراضی، کوچه‌های عمومی، میدان‌ها، پیاده روها، خیابان‌ها و به طور کلی معابر و … ملک شهرداری محسوب و در مالکیت این نهاد شهری است. همچنین بر اساس تبصره ۱ بند ۲ ماده ۵۵قانون شهرداری؛ سدمعابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آنها و میدان و پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی و یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیه ماموران خود اقدام کند.

پرویز عباس نژاد با بیان اینکه اجرای طرج جلوگیری از دستفروشی با عنوان شنبه های بدون دستفروش در سطح معابر منطقه هشت از جمله اقدامات شهرداری تبریز برای مقابله با سدمعبر است، ادامه می دهد: طرح شنبه های بدون دستفروش طی هفته‌های گذشته در سطح منطقه هشت آغاز شده و پس از بررسی وضعیت اجرای طرح و ارزیابی آن، در آینده نزدیک در سایر روزهای هفته در معابر شلوغ و پرتردد منطقه ۸ به صورت دائمی اجرا خواهد شد.

عباس نژاد تصریح می کند: متاسفانه عدم تمکین به قوانین و ایجاد سد معبر توسط بعضی از دستفروشان باعث نارضایتی عمومی شده است که در تلاش هستیم با هماهنگی نیروی انتظامی نسبت به پاکسازی منظر شهری از هر گونه سد معبر اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی، پلیس راهور و دستگاه قضایی همراهی بسیار خوبی با شهرداری تبریز در خصوص جلوگیری از تخلفات شهری دارند، خاطرنشان می‌سازد: انتظار داریم سایر دستگاه‌هایی که بر اساس دستورالعمل وزارت کشور در خصوص رفع سد معبر وظایفی بر عهده دارند، به وظایف قانونی خود عمل کنند.

شنبه های بدون دستفروش ماحصل تعامل شهرداری با دستفروشان

محدوده مرکزی شهری به دلیل هویت تاریخی و وجود بناها و آثار گرانبها در بافت آن، از اهمیت ویژه‌ای در حوزه ساماندهی دستفروشان و تامین شرایط برای گردشگر پذیری دارد.

شهرداری منطقه ۸ طی هفته‌های گذشته طرح ساماندهی دستفروشان محدوده مرکزی شهر در قالب شنبه های بدون دستفروش را آغاز کرده است.

حسین منیری‌فر، شهردار منطقه ۸ تبریز با بیان اینکه احداث بازارچه های محلی، شب بازار، جمعه بازار و … در هسته مرکزی شهر از برنامه های پیش‌ روی منطقه در خصوص رفع سد معبر است، می گوید: مذاکراتی با دستفروشان و عوامل نیروی انتظامی صورت گرفته است تا هر هفته یک روز در محدوده مرکزی شهر (خیابان جمهوری، راسته کوچه و خیابان دارایی) دستفروش بساط پهن نکنند تا چهره واقعی شهر به دور از زوائد بصری نمایان شود؛ این طرح بیش از سه هفته است با همکاری دستفروشان اجرایی می‌شود.

وی در خصوص طرح شنبه های بدون دستفروش معتقد است: اجرای این طرح نقش بسزایی در کاهش ترافیک در محدوده بازار تبریز داشته و از آغاز بکار آن شاهد خیابان هایی خلوت در محدوده بزرگترین بازار مسقف جهان هستیم.

منیری فر همچنین از اجرای برنامه ها برای ساماندهی خودروهای تخلیه بار در بازار تبریز با هدف رفع سد معبر در بافت مرکزی شهر خبر داد.

شهردار منطقه هشت تبریز با اشاره به آغاز بکار سامانه ثبت نام و ساماندهی دستفروشان توسط سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهرداری تبریز اطی روزهای آتی ادامه می‌دهد: در اولین قدم از طریق این سامانه نسبت به احصای اطلاعات دقیق دستفروشان محدوده مرکزی شهر اقدام شده و در ادامه بر اساس داده های موجود مکان یابی و ساماندهی اساسی دستفروشان انجام می‌گیرد. اجرای طرح شنبه‌ های

اثر اجرای طرح شنبه های بدون دستفروش در کاهش ترافیک در محدوده بازار

بی شک احصای دقیق و شناسایی دستفروشان از مقدمات ضروری حل ریشه‌ای موضوع سد معبر در شهر تلقی می شود و بر همین اساس اجرای طرح های متنوع با تکیه بر اطلاعات دقیق از تعداد دستفروشان از دیگر فاکتورهای مهم برای ساماندهی موفق این قشر خواهد بود.

رسول شایان، معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۸ نیز در این خصوص می گوید:این طرح به صورت پایلوت و برای اولین بار در بافت مرکزی شهر با هدف ساماندهی دستفروشان و جلوگیری از سدمعبر اجرا می شود که خوشبختانه همکاری دستفروشان موجب بهبود وضعیت ترافیکی و کاهش ازدحام در پیاده راه ها شده است. اجرای طرح شنبه‌ های

حل معضل سدمعبر بدون مشارکت تمامی ارگان های دخیل امکان پذیر نیست. رفع سدمعبر دستفروشان می تواند به اندازه قابل توجهی از حجم ترافیک معابر مرکزی شهر و آلودگی صوتی بکاهد و از اتلاف زمان و سلب آرامش شهروندان جلوگیری کند. شهرداری تنها یکی از ارگان‌های دخیل در معضل شهری سدمعبر است. هماهنگی بیشتر صداوسیما، پلیس راهور، نیروی انتظامی، اتاق اصناف و بهزیستی و دیگر نهادهای مربوطه در موفقیت هرچه بیشتر حل سدمعبر موثر و الزامی است. اجرای طرح شنبه‌ های

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.