کد خبر : 35308
تاریخ انتشار : پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 14:52

جنوب قزاقستان، در چنگال سیلاب

جنوب قزاقستان، در چنگال سیلاب

به گزارش دستگاه های اجرایی بیش از ۴۰۰ خانه در چندین منطقه روستایی ترکستان قزاقستان بر اثر سیلی که پس از ریزش سد در ازبکستان آغاز شد، به زیر آب رفت.

خبرگزاری ریانووستی روسیه از نورسلطان به نقل از وزارت کشور قزاقستان اعلام کرد که نزدیک به  ۲۲ هزار تن از ساکنان روستاهای جنوب قزاقستان به دلیل تهدید سیلاب در نتیجه ریزش خاکریز سدی در مرز با ازبکستان تخلیه شده اند.

بعد از آنکه مقامات دو کشور بعد از شکایت‌های مقامات قزاقستان که مقامات ازبکستان را متهم کرده اند آن‌ها را به موقع از فاجعه مطلع نکرده‌اند، قاسم جومارت توقایف رئیس جمهوری قزاقستان در یک تماس تلفنی با شوکت میرضیایف همتای ازبکی خود در باره عواقب بروز این حادثه گفت وگو  کردند.

رئیس جمهوری قزاقستان دیروز در شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد که ۱۰ روستا نزدیک به مرز در معرض تهدید شدید سیل قرار گرفته و مقامات را مجبور کرده است ۲۲ هزار نفر را از آن مناطق خارج کنند.

در واقع به دنبال شکسته شدن یک سد مهم در ازبکستان که هزاران واحد مسکونی را با جاری شدن سیل مواجه ساخته و مناطق وسیعی از اراضی کشاورزی دو کشور ازبکستان و قزاقستان را نابود کرده است، نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در دو کشور آواره شدند.

سد ساردوبا در غرب ازبکستان صبح روز جمعه شکسته شد و ۷۰ هزار نفر را در مناطق اطراف آن مجبور کرد خانه‌های سیل گرفته خود را تخلیه کنند. بر اثر جاری شدن این سیل بیش از ۵۰ نفر نیز در بیمارستان بستری شدند.

بارش های شدید و آب شدن برف های یخچال های کوهستانی در روزهای اخیر به دلیل افزایش ناگهانی دما در جنوب قزاقستان باعث شکستن سدهای ذخیره آب در مسیر  و در نتیجه جاری شدن سیل در اطراف این دو روخانه شد. در پی جاری شدن این سیلاب ها ، هزاران نفر که در مسیر این دو رودخانه زندگی می کردند، به محل های امن انتقال داده شده اند.

در گزارش شهرداری منطقه سیل زده آمده است: “در سوم ماه مه سال ۲۰۲۰، از ساعت ۰۵:۰۰  از روستای فردوسی، که ۲۵۰ خانه در آن به زیر آب رفته بود، سیلاب وارد منطقه روستایی اُرگباس ژاناژولسکی” شد. نزدیک ساعت ۰۸:۰۰، آب تمام روستای اُرگباس را در خود غرق کرد.” ساکنان مناطق سیلاب زده تخلیه شدند. خوشبختانه این حادثه تلفات مالی و جانی در پی نداشته است

#سیل_قزاقستان #سیل_ویرانگر #خطوط_سیلی #راه_آهن_قزاقستان #راه_آهن_ویران #ویرانی_راه_آهن #ویرانی_سیل_قزاقستان #خطوط_سیلی_راه_آهن #حوادث #سیل #خسارت #قزاقستان #راه_آهن

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.