کد خبر : 3540
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 شهریور 1394 - 5:53

پیام شهردار تبریز به دومین کنفرانس بین‌المللی ژئوتکنیک و مهندس لرزه‌ای

پیام شهردار تبریز به دومین کنفرانس بین‌المللی ژئوتکنیک و مهندس لرزه‌ای

شهردار تبریز در پیام خود به دومین کنفرانس بین‌المللی ژئوتکنیک و مهندس لرزه‌ای،  خاطرنشان کرد: انتقال تجارب ارزشمند پژوهش‌های علمی به رویه عمرانی شهر، گویای این واقعیت خواهد بود که «با رعایت ضوابط شهرسازی و اصول عمرانی، می‌توان در کنار زمینه‌های وقوع زلزله، زندگی‌ای توام با آرامش داشت.»

 

به گزارش آی نیوز، در پیام دکتر صادق نجفی، که صبح امروز توسط معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز قرائت شد، آمده است: به گواه تجارت و پژوهش‌های موفق بین‌المللی، زلزله در صورت تقویت بسترهای زندگی، بی‌آن‌که تناقض چشم‌گیری با حیات انسانی داشته باشد، می‌تواند یک رویداد طبیعی، بی‌خطر و حتی در پاره‌ای اوقات، مفید نیز باشد.وی در ادامه، از زمین‌لرزه‌های رودبار، منجیل، بم ، زرند و ارسباران، به عنوان بزرگترین زلزله‌های سه دهه اخیر کشورمان، یاد کرده و متذکر شده است: باید ببینیم این زمین‌لرزه‌‌ها، چه تاثیری در نظام توسعه شهری و روستایی داشته است؟ با نگاهی به این زمین‌لرزه‌ها، متاسفانه باید اذعان داشته باشیم که عمده اقدامات، معطوف به تسریع در عملیات امداد و نجات، و کاهش آلام روحی و جسمی بازماندگان بوده  بوده است.

شهردار تبریز تاکید کرده است که تحقق رویکردهای پایدارسازی شهرها در برابر زلزله در بلند مدت، باید در چشم‌انداز کلی برنامه‌ریزی‌های توسعه شهری و روستایی مد نظر قرار گیرد.

دکتر نجفی با اشاره به این که اولویت‌دهی به بافت‌های ناکارآمد «حاشیه‌نشینی و  بافت‌فرسوده» و مجاب کردن مالکان به تجدید احداث سکونتگاه‌ها طی بازه‌های مشخص زمانی، دو اصل مهمی است که می‌تواند ناجی شهرها در برابر مخاطرات طبیعی باشد.، یادآور شده است: در سال‌های اخیر و با برجسته‌شدن نقش پژوهش و تحقیق در کاهش آسیب‌پذیری شهرها، حرکت‌هایی در خصوص مطالعات پهنه‌بندی مناطق و بافت های مختلف شهرها، صورت گرفته اما معتقدم اجرای اقدامات اثرگذار نیازمند مطالعات ریز پهنه‌بندی است. امری که بدون مشارکت اثرگذار بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی، میسر نخواهد بود.

وی تصریح کرده است: این رویکرد نیازمند دو عنصر مهم است. نخست، باید پیوند «دانشگاه و شهر» را آن‌گونه که شایسته دو جایگاه است، تحقق ببخشیم و در وهله دوم، قبول کنیم که هر گونه بودجه‌گذاری در تقویت همبستگی «دانشگاه و شهر»، «هزینه» نیست؛ بلکه سرمایه ارزشمندی است که پیامدهای تلخ زلزله را به حداقل ممکن خواهد رساند. در این راستا، شهرداری تبریز با پشتوانه شورای اسلامی شهر، حمایت از حرکت‌های علمی را چه در ارتباط با دانشگاه‌های معتبر کشورمان و چه در قالب توسعه دیپلماسی شهری، ضروری دانسته و از توسعه زمینه‌های علمی حوزه‌های اجرایی و شهرداری حمایت می‌کند.

شهردار تبریز با یادآوری زمین‌لرزه ۲۱ مرداد سال ۹۱ ارسباران و تاکید بر این که این زلزله، در کنار آثار تلخ و تاسف‌بار، همت جمیع مدیران و مسئولان استانی و شهری را برای بهره‌گیری از تجارب معماری و مهندسی، برانگیخته است، آورده است: همت جدی مدیریت شهری تبریز در سامان‌‌‌دهی به بافت‌های حاشیه‌نشین و فرسوده، از حرکت‌های کارسازی است که با توجه به گستره جمعیتی این بافت، وارد فاز عملیاتی شده‌است. طرح اسکان پایا در همین راستا،  اصلاح ۱۵ هکتار از بافت‌های فرسوده شهر را با پشتوانه تعامل با بخش‌های مختلف اجرایی و نظارتی و همچنین ارایه تسهیلات لازم هدف قرار داده ‌است. بر این اساس، طبق برآورد رویکردهای نوسازی در کلان‌شهرها، کلان‌‌شهر تبریز، پس از مشهد مقدس، بزگترین مداخله را در خصوص احیای بافت فرسوده داشته‌است .

وی خاطرنشان کرده است: با توجه به لزوم ساماندهی مناطق حاشیه نشین تبریز و تامین ایمنی شهروندان در قبال بلایای طبیعی، از جمله زلزله، در روزهای اخیر، پروژه احداث ۶۰۰ واحد مسکونی در شهرک اندیشه وارد فاز اجرایی شده است. در کنار برنامه‌های مدوّن جابجایی و استحکام‌سازی و همچنین توسعه و توزیع منطقی پارک‌ها و سالن‌های دو منظوره، شهرداری تبریز با ایجاد مسیرهای دسترسی به مناطق حاشیه‌نشین، امکان ارایه عملیات امداد و نجات را در شرایط بحرانی این مناطق، فراهم کرده‌است.

دکتر نجفی اظهار داشته با اشاره به اهمیت مباحث آموزش شهروندی، متذکر شده است: علاوه‌بر برنامه‌های عملیاتی و اجرایی، مدیریت شهری تبریز، مباحث آموزشی‌ را اصل کارساز و بازدارنده در مقابل بلایای طبیعی دانسته و بخش مهمی از برنامه‌های آموزش شهروندی خود را (چه از طریق فرصت‌های رسانه‌ای شهرداری تبریز و چه از طریق فرهنگساراها و کارگاه‌های آموزشی شهرداری‌های مناطق) به مباحث حوزه بحران اختصاص داده‌است. خوشبختانه، این اقدامات در کنار تعامل منسجم با بخش‌های دانشگاهی و پژوهشی واقع شده و بستر جهش چشمگیر کلان‌شهر تبریز را برای کاهش آسیب‌های زلزله، فراهم کرده‌است.

شهردار تبریز در پایان، برگزاری «دومین کنفرانس بین‌المللی ژئوتکنیک و مهندس لرزه‌ای» را از اقدامات مفید و کارساز در تحکیم پیوند «علم و عمل» دانسته و متذکر شده است: اینجانب، ضمن عرض خیرمقدم به عموم اساتید، کارشناسان و مدیران، به این کنفرانس وزین، آمادگی شهرداری تبریز را برای بهره‌گیری از دستاوردهای و ثمرات علمی و پژوهشی این مجمع علمی، اعلام می‌دارم. بی‌شک با تحکیم پل‌های ارتباطی بین دو حوزه «پژوهش و اجرا» دستاوردهای «دومین کنفرانس بین‌المللی ژئوتکنیک و مهندس لرزه‌ای»، در چشم‌انداز مشخصی از برنامه‌های مدون توسعه شهر، تجلی خواهد داشت. 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.