کد خبر : 3542
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 شهریور 1394 - 5:01

اوّلین نشست شهرداران و مدیران مناطق تاریخی کشوردرتبریز

اوّلین نشست شهرداران و مدیران مناطق تاریخی کشوردرتبریز

 شهردار منطقه تاریخی فرهنگی تبریز از برگزاری اولین نشست سراسری و تخصصی شهرداران و مدیران مناطق تاریخی شهرهای کشور در تبریزخبر داد

به گزارش آی نیوز به نقل از شهرداری منطقه ۸، علی مدبرافزود: این نشست، به طور رسمی از صبح روز چهارشنبه هجدهم شهریور در تبریز آغاز خواهد شد.
 مدبر گفت: مراسم افتتاحیه این نشست ، ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ماه در محل سالن اجتماعات شهرداری تبریز برگزار خواهد شد.
شهردار منطقه تاریخی فرهنگی تبریز با عنوان این موضوع که در هسته های مرکزی شهرهای ایرانی  که غالبا در محدوده و حوزه بافت های تاریخی و باارزش می باشند، بازآفرینی و سازندگی مجدد نیاز است افزود:این بافت ها که هویت شهرهای معاصر می باشند می بایستی مورد توجه خاص و ویژه بوده و در عین مراقبت و حفاظت از آنها،مورد احیاء و باز زنده سازی قرار گیرند.ایشان ارتقاء کیفیت فضاهای شهری در این بافت ها را وظیفه و هدف غایی مدیریت شهری در حوزه محور تاریخی فرهنگی دانسته و بهبود تنوع کاربری،بالا بردن سهولت دسترسی،توسعه فضاهای پیاده مدار ،افزایش پیوندها عملکردی،ارتقاء تعاملات اجتماعی،ایجاد فضاهای باز شهری ،توسعه فضای سبز ،زیباسازی در مفهوم کالبدی و منظر شهری،توجه به ایجاد ارتباط بین عناصر اصلی شهری،تشویق به حضور و ایجاد زمینه رفاه برای سکونت، و در یک مفهوم کلی آفرینش یک مرکز شهری سرزنده را نیاز کنونی هسته مرکزی و تاریخی شهرهای ایرانی دانسته و افزود:بهره گیری از تجارب جهانی در این زمینه ضرورت داشته و لازم است ضمن حفظ و تقویت هویت و فرهنگ هر شهر،از تجارب جهانی موفق نیز در این زمینه بهره برد.
شهردار منطقه تاریخی فرهنگی تبریز با اشاره به سوابق و تجارب بازآفرینی بافت های تاریخی در جهان گفت:بازآفرینی مرکز شهر سینسیناتی در اهایو،بازآفرینی بافت تاریخی کارلسروهه در آلمان،بازآفرینی مرکز شهر لیورپول در انگلستان،طراحی شهری مجدد در خیابان پنسیلوانیا و آفرینش مرکز شهری سرزنده در آن،بازآفرینی بافت مرکزی و ارزشمند حوزه مرکزی سارا راپید در آیوا لیک لند در فلوریدا از جمله موارد موفّقی  است که صاحب نظران در حوزه شهرسازی و طراحی شهری جهان نیز به آن مهر تایید زده اند. مهندس مدبر لزوم انجام مداخلات نرم،منعطف و سنجیده را با رعایت و لحاظ اصل همپیوندی  با بافت تاریخی، ضرورت منطقه تاریخی فرهنگی تبریز و نیز سایر شهرها دانسته و خاطر نشان کرد:ما علاوه بر حفظ داشته های فعلی مان ،باید برای نسل آینده و کنونی نیز اثراتی را به جای بگذاریم و این همان معاصر  سازی ارزش ها،داشته ها و هویت های با ارزش مان است.
شهردار منطقه ۸ تبریز توسعه پیاده راه ها،تملک و حفظ بناها تاریخی،توسعه صنعت گردشگری در بافت تاریخی،بازآفرینی فضاهای شهری عمومی از جمله میادین شهری،محلی و پاتوق ها،ارتقاء سطح مشارکت اجتماعی،به حداقل رساندن حضور سواره و خودرو در بافت تاریخی،سازماندهی فضاهای اداری و نیمه وقت در داخل بافت،افزایش حضور اجتماعی و سرزندگی،ارتقاء تشخّص و هویت بافت و…. را از جمله نیازها کنونی مدیریتی در  مناطق تاریخی و فرهنگی شهرها دانسته و افزود :بر همین اساس مناطق تاریخی ،قلب تپنده شهرها بوده و باید برای زنده نگه داشتن این اندام مهم برنامه ریزی و اراده کافی داشته باشیم.
ایشان در ادامه و در تکمیل جزئیات اولین نشست تخصصی شهرداران و مدیران مناطق تاریخی فرهنگی شهرهای کشور گفت:هدف از برگزاری این نشست ایجاد زمینه و بستری برای همفکری،تعامل و اجماع نظر در خصوص بررسی و ارایه راهکارهای لازم  در خصوص رفع چالش ها و موانع اداره و مدیریت این بافت ها بوده و امیدواریم  این نشست سرآغاز همکاری های و قدم های بزرگ راهگشا در این حوزه باشد.
مهندس مدبر در پایان ضمن قدردانی ویژه از استقبال شهرداران و مدیران مناطق تاریخی شهرهای کشور از برگزاری این نشست،این اقدام را یک حرکت در سطح ملی دانسته و از تمامی صاحب نظران و نخبگان در حوزه دانشگاه و مدیریتی دعوت به همکاری نمود.
 شایان ذکر است مراسم افتتاحیه این نشست ، ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه ۱۸ شهریور ماه در محل سالن اجتماعات شهرداری تبریز برگزار خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.