کد خبر : 36291
تاریخ انتشار : شنبه 30 تیر 1403 - 7:47

تسریع اجرای پروژه های عمرانی نیازمند تحرک دستگاههای خدمت رسان

تسریع اجرای پروژه های عمرانی نیازمند تحرک دستگاههای خدمت رسان

دور ششم قرارهای خدمت شهرداری تبریز این هفته در شهرد اری منطقه ۱۰ تبریز برگزار خواهد شد. شهرداری منطقه ۱۰ یکی از وسیع ترین و پرجمعیت ترین مناطق شهرداری تبریز است.

آی نیوز ، علی عباسی – دور ششم قرارهای خدمت شهرداری تبریز این هفته در شهرد اری منطقه ۱۰ تبریز برگزار خواهد شد. شهرداری منطقه ۱۰ یکی از وسیع ترین و پرجمعیت ترین مناطق شهرداری تبریز است. از سوی دیگر وجود بافت ناکارآمد، حاشیه نشین و فرسوده شهری در این منطقه ضرورت توجه ویژه به منطقه و اجرای پروژه های اساسی را دوچندان کرده است.

قرار گرفتن بخش بزرگی از تبریز قدیم و محور تاریخی کهن شهر تبریز در محدوده شهرداری منطقه ۱۰ از دیگر سو ایجاب می کند این مطقه توجه ویژه ای نیز به این مقوله داشته باشد.

در خصوص موارد گفته شده در سطور بالا گفتگویی با مهندس موسی زارع انجام دادیم شما خوانندگان گرامی را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم .

 

آقای مهندس در مورد آخرین وضعیت تعیین تکلیف وضعیت مالکیت سکونتهای غیررسمی در سطح منطقه با توجه به وسعت و میزان جمعیت ساکن در این نوع سکونتگاهها ؟

در خصوص اسناد مالکیتی پروژه ۱۷۱ واحدی قطران با توجه به وجود مشکلات در حال حاضر نمی توانیم پایانکار را صادر کنیم. چون این پروژه در چهارچوب پروژه های باز آفرینی شهری اجرا شده است و در زمان شروع آن مقرر شده بود اداره کل راه و شهرسازی استان زمین را تامین و تحویل شهرداری تبریز نماید و شهرداری نیز املاک و ساختمانهای پرخطر را تملک نموده و ساکنان را در این واحدها اسکان دهیم.

خوب این ساختمان ها احداث شده و الان ساکنینی نیز دارد.

بله. در آن زمان بناها و ساخت و سازهای پرخطر تملک شد و در کنار آن پروژه قطران نیز ساخت و به اتمام رسید و پیمانکار ساخت نیز شرکت توسعه عمران شهرداری تبریز بود. الان افرادی که قبلات در ساخت و سازهای پرخطر ساکن بودند در این پروژه ساکن هستند و یکسری هبه و مساعدت و وام نیز شامل حال آن شد و حتی اکثرا وام ها را نیز پرداخت کرده اند اما هنوز مشکل سند وجود دارد.

تا زمانی که اداره راه و شهرسازی به ما سند را نداده باشد ما نمی توانیم پایانکار را صادر کنیم ما باید پایانکار را صادر کنیم و تفکیک واحد ها صورت گیرد و بر اساس آن اسناد صادر شود پیگیر هستیم. طی جلسات متعدد و پیگیری هایی که با اداره کل راه و شهرسازی انجام داده ایم، و اخیران نیز جلسه ای در اداره راه و شهرسازی در خصوص بازآفرینی شهری انجام شد قرار بر این شد که در اسرع وقت از تهران کسب تکلیف کنند و اسناد راتحویل دهند و البته بلافاصله بعد از این که راه و شهرسازی اسناد را تحویل بدهد شهرداری اقدامات لازم در خصوص صدور پایانکار و تفکیک واحدها را انجام خواهیم داد.

جناب مهندس استحضار دارید که مقبره الشعرا یکی از مکان های مهم تاریخی و گردشگری شهر تبریز در سطح ملی و جهانی است، با توجه به وضعیت این مکان، اقدامات عمرانی بخصوص در صحن جنوبی مقبره الشعرا در چه وضعیتی است؟

درخصوص مقبره الشعرا باید عرض کنم آن چیزی که از سوی شهردار محترم تبریز به ما ابلاغ شده بود صرفا ۶۰۰ متر مربع کف سازی از طرف خیابان ضلع شرقی مقبره الشعرا به سمت ورودی مقبره الشعرا بود. سال گذشته این ماموریت محوله را در زمان مقرر اجرا کردیم. در مرحله بعد مشاهده شد که پروژه ناقص مانده و حیف است که نیمه کاره به حال خود رها شود. پیرو دستور شهردار محترم، هرچند کف سازی  ادامه مسیر در برنامه های ابلاغی به منطقه نبود اما برنامه کف سازی پیرامون مقبره الشعرا را به ۷هزار متر مربع افزایش دادیم و در حال حاضر ۷۰ درصد کف سازی صورت گرفته است.

جداره سازی و احداث دیواره های پارک شهریار در چه وضعیتی است؟

جداره سازی و احداث دیوار بادشکن پیرامونی نیز جر برنامه های امسال نبود که با توجه به وضعیت این مکان مهم موضوع جداره سازی را نیز در برنامه های منطقه گنجاندیم. خوشبختانه دیوارها با سنگ های بادبُر اجرا شده است و کف سازی پارک شهریار نیز توسط پیمانکار شروع شده و  ۳۰ درصد فیزیکی دارد.

در خصوص زیباسازی و المان های مختلف از جمله آب نما و نورپردازی چه اقداماتی در مقبره الشعرا صورت گرفته است؟

در خصوص بحث زیباسازی، روشنایی و نورپردازی مقبره الشعرا باید عرض کنم نورپردازی انجام شده و کل روشنایی مقبره الشعرا و پارک شهریار  تماما تعویض شده و نصب المان های روشنایی هر دو محل الان در حال اتمام است .

آقای مهندس منطقه شما غالبا بافت حاشیه نشین است، با توجه به وجود پهنه حاشیه نشینی گسترده در این منطقه و وجود ظرفیت های سرمایه گذاری در منطقه، در این خصوص چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در این خصوص باید موضوع را به دو بخش تقسیم کنیم. یک بافت حاشیه پرخطر است که در شهرداری به بافت ۴۸ هکتاری معروف است. این بافت ضرورتا باید جابجا شوند و امکان درجاسازی در این بافت وجود ندارد. خوشبختانه با شروع احداث شهرک جوانان مقدمات خوبی برای این جابجایی آغاز شده است. شهرسازی ۱۰ هکتار زمین در شهرک جوانان تحویل داده است و اگر طرح گذربندی و معابر و فضای سبز را نیز تحویل دهد که ۱۲۰۰ واحد در حال احداث است و خوشبختانه پروانه این واحد ها نیز توسط شهرداری منطقه ۱۰ صادر خواهد شد. مقرر شده است با روند فعلی پیش بینی می شود عملیات عمرانی این واحدها تا بهمن ما به اتمام برسد و بلافاصله جابجایی حاشیه نشنی پرخطر ۴۸ هکتاری شروع خواهد شد.

بحث دوم در خصوص درجاسازی در محل مناطق حاشیه نشین منطقه ۱۰ است. در مسیر ۱۶۰۰ متری ۴۵ متری شهید آل هاشم مسیر گشایی در حال انجام است. در ۸۰۰ متر ضلع جنوبی و ضلع شمالی فاز اول این پروژه مهم بافت های فرسوده و حاشیه نشین، در قالب ۳۱ بلوک، بلوک بندی شده است. در هفته های آینده جهت جذب سرمایه گذار فراخوان داده خواهد شد و احداث و درجاسازی این بلوک ها نیز بلافاصله بعد عقد قرارداد با سرمایه گذاران شروع خواهد شد.

بسیار خوب. با توجه به وجود قوانین در خصوص عدم ارائه انشعابات به ساخت و سازهای غیر مجاز، وضعیت در منطقه در این خصوص چگونه است؟ آیا دیگر دستگاههای خدمت رسان نظیر آب، برق و گاز با شهرداری همکاری می کنند؟

ما در این خصوص متاسفانه هم مکاتبات متعدد انجام دادیم و هم بنده شخصا با مدیران عامل محترم سازمان های مربوطه حضوری و تلفنی مذاکرات  داشته ایم که به ساخت و سازهای غیر مجاز بدون استعلام از شهرداری انشعابات داده نشود. ولی متاسفانه هیچ دستگاهی به این موضوع توجهی نمی کند. حتی ما تخلفات ساختمانی املاک متخلف را جداگانه و ملک به ملک به صورت نامه مجزا به دستگاههای خدمات رسان ارسال می کنیم و حتی رونوشت نامه را به آقای شهردار، شورا ، استانداری و مقام قضایی ارسال می کنیم. با اینکه این نامه ها هم ارسال می کنیم اما تاکنون این دستگاهها به این نامه ها تمکین نمی کنند و این موضوع منجر شد به اینکه ما به هیات تخلفات اداری استانداری و حل اختلاف ورود کنیم تا بدینوسیله بتوانیم این مشکل را انشالله حل کنیم.

آقای مهندس در محدوده شهرداری منطقه ۱۰ در کنار وجود بافت فرسوده شهری، بافت تاریخی مهم و گسترده ای نیز وجود دارد با این حال، علی رغم وجود بافت تاریخی منحصر به فرد و ممتاز تبریز در محدوده منطقه تاکنون طرح اساسی اجرا نشده و یا به سرانجام نرسیده است. برای احیا و باز آفرینی این نوع بافت ها اداره میراث فرهنگی و یا سایر دستگاهها چه اقداماتی کرده اند؟

یکی از معضلاتی که گریبانگیر شهروندان ساکن در محدوده و شهرداری منطقه ۱۰ شده و ما را دچار مشکل کرده است، بحث برخی ضوابط میراث فرهنگی است. ضوابط در بحث ارتفا و تغییر سازه های موجود مشکل آفرین است. در برخی موضوعات مانند بحث ارتفاع با استعلام مشکل حل می شود. قبلا جلسه ای در زمان استانداری مرحوم خرم در استانداری در محل بافت تاریخی سرخاب تشکیل شد که منجر به نتایج خوبی شد، از جمله مصوب شد که ارتفاع ساخت و ساز تا ۱۲ متر مساعدت شود .

در خصوص بحث سرمایه گذاری استقبال خوبی از بحث سرمایه گذاری در این بافت ها نمی شود. زیرا به نظر سرمایه گذار وورد به این مناطق صرفه اقتصادی ندارد اما جاهایی که در اختیار خود میراث فرهنگی است اطلاع ندارم. اما از شهروندانی که مکان های اینچنینی در مالکیت خود دارند وقتی صحبت می کنیم اعلام می کنند که صرفه اقتصادی ندارد و سرمایه گذاری نمی شود. مشکل ضوابط میراث فرهنگی است که ما در این خصوص نتوانسته ایم نتیجه لازم را بدست بیاوریم.

از سالهای گذشته در خصوص پارک ارم وجود معارض هایی مطرح بوده است لطفا در خصوص آخرین وضعیت تعیین تکلیف مالکیت و رفع معارضین پارک ارم توضیحاتی بفرمایید.

در سال ۱۳۶۴ مقدار ۱۲۶ هکتار به نام پارک جنگلی ارم از سوی منابع طبیعی تحویل اداره راه و شهرسازی شده است و اداره راه شهرسازی نیز طی صورتجلسه ای این مکان را جهت حفظ و نگهداری تحویل شهرداری تبریز داده است. در حال حاضر از ۱۲۶ هکتار ۱۰۵ هکتار موجود است و بقیه را خود راه و شهرسازی در قالب قطعات مسکونی احداث و واگذاری کرده است.

یعنی حود ۲۱ هکتار ؟

بله ۲۱هکتار را تفکیک و واگذار کرده ست. اما  در بحث ۱۰۵ هکتار باقی مانده ما ۴۲ هکتار را از بنیاد مستضعفان تملک نموده و سند تک برگ را دریافت کرده ایم مابقی یعی حول و حوش ۵۰ هکتار معارض وجود دارد. در این قضیه مالکیت با شهرداری تبریز نیست اما از شهرداری تبریز شکایت کرده اند در حالی که باید از منابع طبیعی و یا راه و شهرسازی شکایت کنند. به عنوان مثال در یک مورد شهرداری محکوم شده بود که اعتراض کردیم و در دادگاه نیز این موضوع در جریان است و امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

 

وضعیت کلی ساخت و سازهای غیر مجاز در منطقه را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه احداث ساخت و ساز غیر مجاز در منطقه در سنوات قبل شدت گرفته بود ولی در سال های اخیر با تلاش شبانه روزی همکاران خدمات شهری و اعطای یک سری امتیازات در چهارچوب قوانین از سوی معاونت شهرسازی مرکز بخصوص در حوزه بافت فرسوده استقبال خوبی در مورد دریافت پرو انه های ساختمانی انجام صورت گرفته است. نهایتا باید اعلام کنیم ساخت و ساز بدون پروانه حدود ۸۰  – ۹۰ درصد کاهش یافته است.

اما معضل مهم ما در این منطقه بحث احداث طبقات فوقانی غیر مجاز، یا تبدیل پارکینگ به واحد مسکونی و یا تجاری است که در این خصوص علی رغم تلاش های شهرداری، با توجه به اینکه نمی توانیم راسا ورود کنیم و نیاز به اخذ دستور قضایی هستیم اخیرا اقدامات خوبی انجام شده و با همکاری خوب دستگاه قضایی و صدور احکام چندین مجوز تخریب اخذ شده که تخریب انجام خواهد شد.

این را هم عرض کنم اگر دستگاههای خدمت رسان از ایجاد انشعاب گاز، آب و برق به این واحد های غیر مجاز خودداری کند قطعا واحدی هم که آب و برق نداشته باشد خرید و فروش صورت نمی گیرد و شاهد کاهش ساخت و ساز های غیر مجاز طبقات فوقانی خواهیم بود.

مقابله ما با ساخت و سازهای غیر مجاز در چهارچوب وظایف است و قطعا برای موفیت کامل در این امر، نیازمند همکاری نهادها و سازمان های دیگر نیز هستیم .

مسیرگشایی مسیر ظهیرالدیوان واقع در خیابان دارایی دوم در چه وضعتی است آیا پروژه تعطیل شده است؟

بر اساس برنامه ریزی ها صورت گرفته مقرر بود در منطقه ظهیر الدیون دو مسیر ۱۲ متری اجرا شود.بعد از آغاز پروژه، اجرای هر دو مسیر توسط اداره میراث فرهنگی متوقف شده بود که در جلسه شهردار محترم با استاندار فقید مرحوم خرم، مقرر شد ان مقدار مسیر که تملک شده بود در یکی از مسیرهای ۱۲ متری اجرا شود و بقیه حذف شود. در این مسیر یکی از املاک واقع در مسیر علی رغم دعوت شهرداری هنوز به شهرداری مراجعه نکرده است و شهرداری نسبت به اجرای ماده ۸ و تملک این مسیر تمام این مسیر ۱۲ متری به اتمام خواهد رسید.

در خصوص وضعیت پارکها، زیباسازی و فضای سبز منطقه آیا مورد خاصی هست که مایل به اعلام آن باشید؟

در خصوص فضاهای سبز خوشبختانه دو پارک محله ای زیبا و شکیل در منطقه به اتمام رسیده است. توسعه پارک قائم مقام و تبدیل این پارک به اولین پارک بازیهای بومی یکی دیگر از برنامه های منطقه است که طراحی ان توسط دانشگاه هنر اسلامی انجام شده است و مناقصه اجرای ان به زودی برگزار خواهد شد. فکر می کنم این پارک در کشور منحصر به فرد باشد و به نوعی اولین پارکی باشد که بازی ها بومی محلی و سنتی در این پارک اجرا خواهد شد که تمامی شهروندان بخصوص شهروندان کوچک از این پارک استفاده کنند.

توسعه پارک جنگلی ارم که در زمان تحویل حدود ۱۰ هزار اصله درخت داشت در حال حاضر بالغ بر ۵۰ هزار اصله درخت در این پارک وجود دارد و توسعه این پارک مهم نیز در حال حاضر ادامه دارد.

در خصوص وسایل بازی کودکان و وسایل ورزشی پارکها، نیز مشکلات احصا شده است و در حال خرید تجهیزات لازم هستیم. در بحث روشنایی پارکهای منطقه نیز موارد و مشکلات احصا شده و اقدام به رفع ایرادات و بهسازی و بازسازی نورپردازی ها از جمله در پارک ستارخان، پارک شهریار، نیز نواقص نورپردازی ها در حال رفع است و تکمیل نهایی است.

جناب مهندس با توجه به برقراری ۵ دور قرار خدمت در منطقه، به نظر شما چند درصد از موارد مطروحه قرار خدمت در منطقه شما محقق شده است و بفرمایید قرارهای خدمت را تا چه اندازه مثبت و راه گشا می دانید؟

عرض شود در خصوص بحث تحقق موضوعات و مصوبات مربوط و در اختیار منطقه بیش از ۹۰ درصد مصوبات قرارهای خدمت اجرایی شده است. ۱۰ درصد بقیه نیز طرح هایی است که نیازمند زمان است و در حال انجام هستند.

اما مصوباتی که به سایر ارگان ها مرتبط است مانند مصوباتی با دستگاههای خدمات رسان و یا میراث فرهنگی مرتبط است در حد ۲۰ درصد به نتیجه رسیده است یعنی مواردی مانده است که مرتبط با این ادارات است.

البته تمامی این موارد را احصا کرده ایم و در قرار خدمت ششم که این هفته در منطقه برگزار می شود موارد را مجدد مطرح خواهیم کرد تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

اما در خصوص بخش دوم سوالتان که قرارهای خدمت تا چه اندازه در مدیریت بهینه شهر و منطقه مفید و موثر است باید بگویم این طرح که با تدبیر دکتر هوشیار انجام میگیرد واقعا اتفاق خوبی برای شهر و شهرداری است و باعث شده است موارد و مشکلات بسیاری که موجود بود و اجرا نمی شد اکثر مشکلات در سایه برگزاری قرارهای خدمت رفع و غالب مشکلات حل شده است.

لطفا بفرمایید آخرین وضعیت جابجایی تاسیات شهری واقع در محل اجرای پروژه ۴۵ متری آل هاشم  در چه وضعیتی است و این پروژه چه زمان می تواند به اتمام برسد؟

خوشبختانه برنامه کاری در اجرای ۴۵ متری شهید آل هاشم خوب جلو رفته است اما علت تاخیر برمی گردد به وضعیت تاسیسات شهری، برق گاز و آب فاضلاب مشکل بخصوص اداره آب و آب فاضلاب نتوانسته است در این خصوص نسبت به حل مشکلات اقدام کند دلیل عمده را هم مسائل و مشکلات مالی شرکت عنوان می کنند. همانطور که می دانید در بحث باز آفرینی شهری  دستگاههای خدمت رسان باید جابجایی تاسیسات شهری را به صورت رایگان انجام دهند و این دستگاهها موظف هستند بدون اخذ هزینه این جابجایی ها را انجام دهند اما با این همه نتوانسته اند ورود موثری داشته باشند با این حال با دستور شهردار تبریز مقرر شد به آب و فاضلاب مبالغ کمک بلاعوض اعطا شد تا کارها سریع انجام شود اما متاسفانه شرکت های خدمت رسان در این پروژه مهم حرکت کندی دارند و عدم همراهی انان باعث کندی اجرای کامل این پروژه شده است. ما قول داده بودیم تا آخر خرداد طول ۸۰۰ متر از مسیر را به اتمام رسانده و تحویل دهیم اما الان مسیر کند رو به دلیل وجود مشکل جابجایی تاسیسات آب، فاضلاب و برق شاهد عدم تکمیل پروژه باشیم. در صورت تکمیل فعالیت سایر دستگاههای خدمت رسان پروژه حداکثر در عرض دو هفته تکمیل می شود.

در قرار خدمت روز پنجشنبه این هفته از چه پروژه هایی بازدید می شود؟

البته در این دوره بازدید از پروژه های عمرانی در برنامه قرار خدمت نیست و بر اساس ابلاغ صورت گرفته در دور ششم قرارهای خدمت فعالیت ها به صورت ناحیه محور بررسی می شود و از این نواحی بازدید خواهد شد . بررسی وضعیت مصوبات قرارهای قبلی و بازدید از پروژه های عمرانی صورت خواهد گرفت.

به عنوان سوال پایانی بفرمایید شهرداری منطقه چه اقداماتی در بافت تاریخی حیدر تکیه سی و یا مجموعه حسن پادشاه انجام داده و وضعیت این دو محل در چه وضعیتی قرار دارد؟

در بحث حیدر تکیه سی سنگفرش با طراحی مدرن و جدید و ویژه شروع شد. این پروژه به دو دلیل با کمی تاخیر مواجه شد. دلیل اول از اصناف درخواست شد که نسبت به جداره سازی محل کسب خود به صورت سنتی اقدام نمایند و حتی هماهنگ کردیم آجر ها به صورت رایگان از میراث فرهنگی تامین شود و در مورد مجوز نوسازی نیز اعلام کردیم نوسازی و جداره سازی آزاد است و تعدادی از اصناف در خصوص جداره سازی همکاری و تمکین نکردند در حالی که این فرصت فرصت بسیاری عالی برای احیای منظر خود محل کسب این اصناف بود. در بحث آب رو ها هم اقدامات عمده ای صورت گرفته اما به دلیل عدم تمکین تعدادی از اصناف و سستی پیمانکار سرعت پروژه کند شد خوشبختانه هر دو علت ذکر شده در حال حاضر رفع شده است و تا دو هفته این مسیر تکمیل و تحویل داده خواهتد شد.

در مورد مجموعه حسن پادشاه مقداری مسائل حقوق وجود دارد از سالیان گذشته برخی تصرفات غیرقانونی از طرف اشخاص در بخش هایی از مجموعه صورت گرفته است که حل این مسائل حقوق مستلزم زمان است. بودجه خوبی برای تملک، بازسازی و احیای این مجموعه بسیار مهم اختصاص یافته است که بعد از رفع مشکلات حقوقی عملیات احیای این مجموعه با سرعت و دقت تداوم خواهد یافت.

آقای مهندس خسته نباشید از اینکه وقت خود را در اختیار نشریه قراردادید ممنونیم.

من هم به نوبه خودم از شما ممنونم

 

تسریع اجرای پروژه های تسریع اجرای پروژه های تسریع اجرای پروژه های تسریع اجرای پروژه های تسریع اجرای پروژه های  تسریع اجرای پروژه های  تسریع اجرای پروژه های تسریع اجرای پروژه های تسریع اجرای پروژه های


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.