کد خبر : 36509
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 17:46

بزرگداشت روز ملی شعر و ادب در جوار اثر حجمی منظومه حیدربابا

بزرگداشت روز ملی شعر و ادب در جوار اثر حجمی منظومه حیدربابا

مراسم بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی، با حضور اساتید و علاقمندان به شعر و ادب در محوطه مرکز همایش های بین المللی تبریز برگزار شد.

آی نیوز- آیین بزرگداشت سی و ششمین سالگرد آسمانی شدن شهریار ملک ادب و سخن – که به ابتکار و همت دکتر علی اصغر شعردوست، به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی در تقویم رسمی کشور ثبت شده است، و نیز گرامیداشت این روز بزرگ و تاریخی مهم و ارج گذاری به جایگاه رفیع شعر و ادبیات فارسی ایران زمین، با حضور تنی چند از اساتید، مسئولان و شهروندان دوستدار استاد شهریار و شعر و ادب در محوطه مرکز همایش های بین المللی تبریز و در کنار اثر حجمی ” منظومه حیدر بابا ” در عصر روز چهارشنبه، ۲۸ شهریور برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مختار صدر محمدی، شاعر و مدیر مجموعه مقبره الشعرا، طی سخنانی شیرین از سهل و ممتنع بودن سبک ادبی شهریار و تأثیر شگرف او در پیوند دادن زبان و ادبیات فارسی و ترکی کلاسیک و شعر سپید معاصر وی و سُرایش بیش از ۱۰۰ نظیره برای منظومه ” حیدر بابایه سلام ” در سراسر ایران و جهان سخن به میان آورد و شهرت جهانی و فرامرزی شهریار را یکی از دلایل نامیده شدن روز درگذشت این شاعر بزرگ به عنوان روز ملی شعر و ادب پارسی برشمرد.
همچنین خسرو سرتیپی، شاعر و نباتی پژوه برجسته، طی سخنانی در باره سبک ویژه و انحصاری ادبی شهریار چه در اشعار فارسی و ترکی کلاسیک و چه در اشعار نیمایی سپید ترکی و فارسی وی سخن راند و اشعاری چند از منظومه بی بدیل حیدر بابا را برای حاضران قرائت کرد.

یکی از اجراهای دلنشین این آیین، شعر خوانی و نوازندگی هنرمند نوجوان، سارین ابراهیمی بود که با لباس محلی آذربایجانی، ابتدا، منظومه سهندیه استاد شهریار را به زیبایی قرائت کرد و سپس، با اجرای چندین قطعه از موسیقی آذربایجانی با تار آذربایجانی، حاضران در مراسم را به وجد آورد. سهندیه، نام منظومه‌ای مشهور به زبان ترکی آذربایجانی از شهریار است. شهریار این منظومه را به خاطر ارادتی که به بولود قاراچورلو، شاعر اهل مراغه، پیدا کرده بود؛ سروده است که از زیباترین منظومه های اوست.
بخش موسیقی این مراسم با اجرای زنده و خوش نوای عاشیق بهمن قربان زاده، شور و نشاطی خاص در بین حاضران ایجاد کرد و دقایقی چند، میهمانان مراسم، گوش جان به صدای عاشیق قربان زاده و نوازندگی پر شور وی سپردند.

سیّد محمّد حسین بهجت تبریزی (۱۱دی ۱۲۸۵ – ۲۷ شهریور۱۳۶۷) متخلص به شهریار، در سُرایش گونه‌های مختلف شعری مانند قصیده، مثنوی، غزل، قطعه، رباعی و شعر نیمایی و فضا سازی بسیار بدیع در اشعارش سرآمد بود.

منظومه های خان ننه، سهندیه و حیدر بابایه سلام از جمله زیباترین منظومه های ترکی شهریار هستند که ورد زبان بسیاری از عاشقان زبان و ادبیات ترکی در سراسر دنیا هستند. غزل های علی ای همای رحمت، آمدی جانم به قربانت، اشعار نیمایی و سپید دو مرغ بهشتی و هذیان دل، مثنوی افسانه شب و دیگر اشعار کلاسیک دیوان شهریار و بیشتر آثار دو زبانه او، جزو گنجینه های ادبی و فرهنگی این مرز و بوم به شمار می آیند. شهریار در جوانی در تهران با بزرگان هنر و ادب همنشینی و دوستی داشت از جمله با ابوالحسن صبا، محمدتقی بهار، ایرج میرزا و عارف قزوینی و همچنین، در سال‌های بعد نیز با نیما یوشیج، هوشنگ ابتهاج، کریم امیری فیروزکوهی و برخی دیگر از هنرمندان سرشناس دوستی و رابطه داشت.

مراسم بزرگداشت روز ملی شعر و ادب فارسی و مقام رفیع استاد شهریار در جوار اثر حجمی منظومه حیدر بابا با اجرای هنرمندانه صفیه اصلانی و به همت حوزه امور ارتباطات و فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۹ تبریز به اجرا درآمد.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.