کد خبر : 3694
تاریخ انتشار : شنبه 11 مهر 1394 - 6:53

اقدام نوآورانه منطقه ۴ تبریز در حوزه فضای سبز

اقدام نوآورانه منطقه ۴ تبریز در حوزه فضای سبز

منطقه چهار شهرداری تبریز در اقدامی نوآورانه در حوزه فضای سبز، بذرپاشی را جایگزین خریداری نشاء کرده و به عنوان یکی از مناطق برتر در توسعه و نگهداری از فضای سبز شناخته شد.

به گزارش آی نیوز به نقل ازروابط عمومی سازمان پارکها و فضای سبز تبریز، گر چه تا امروز نشاء مورد استفاده در فضای سبز تبریز معمولا از استانهای دیگر خریداری شده و یا در تبریز تولید می شد؛ ولی این بار در راستای صرفه جویی در هزینه ها ، منطقه چهار تبریز بذرپاشی را جایگزین کاشت نشاء قرار داده است.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز با بیان این مطلب اظهار داشت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری ، منطقه ۴ در اقدامی خلاقانه در راستای کاهش هزینه ها و بهبود کیفی وضعیت گلکاری های انجام یافته در این منطقه اقدام به استفاده از بذر انواع گلهای زینتی نموده است که برای نخستین بار در فضایی به وسعت ۱ هکتار به طور متمرکز بذرپاشی انجام شده که این اقدام در نوع خود برای اولین بار در سطح تبریز اتفاق می افتد.
مهندس محمدحسین حسن زاده ادامه داد: این اقدام موجب کاهش در خرید انواع گلهای نشائی شده است ؛ برای مثال کاشت گلهای داوودی در سطح این منطقه به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته است.
وی همچنین به اقدامات این منطقه در زمینه کاهش مصرف آب در فضای سبز نیز اشاره کرده و افزود: در سطح این منطقه بحث آبیاری با تانکر به طور کلی حذف شده و تبدیل به شبکه شده است.
حسن زاده یادآور شد: سعی بر این است تا پایان سال جاری، حدود ۱۰ تا ۱۵ مورد از خیابان های این منطقه در راستای صرفه جویی آبیاری ، به سیستم آبیاری قطره های تغییر یابند.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز تبریز در بخش دیگری از سخنان خود تنوع و دقت در زیبایی گونه های کاشته شده را از دیگر دلایل انتخاب منطقه ۴ به عنوان یکی از مناطق برتر در حوزه فضای سبز عنوان کرده و اظهار داشت: در این راستا گونه هایی مثل تاج خروس، سلوزیا، جعفری، آهاری، لاله عباسی، ارغوان، اختر و…از جمله گلهایی هستند که به صورت بذری به سطح این منطقه جلوه ای زیبا و متفاوت بخشیده اند.
در این بین مسئول فضای سبز منطقه ۴ تبریز نیز از برنامه ریزی جهت حذف کاشت های ترکیبی در نقاط مختلف منطقه خبر داده و تصریح کرد: به طور مثلا در تلاش هستیم تا در محدوده خیابان و میدان آذربایجان تنها یک نوع گونه کاشته شود تا این یکپارچگی موجب زیبایی بصری ویژه شود.
بهمن عظیمی یادآور شد: طبق برنامه ریزی های انجام یافته در تلاش هستیم تا عید نوروز ۶۵ هزار بوته از انواع درختچه های در سطح منطقه ۴ کاشته شود که تنها ۲۵ هزار از این مقدار طی دو ماه اخیر کاشته شده است.
عظیمی همچنین به اقدامات این منطقه در راستای نهضت درختکاری نیز اشاره کرده و گفت: برنامه ریزی جهت کاشت ۲۵ هزار درخت تا عید نوروز در این زمینه پیش بینی شده است که ۷ هزار از این تعداد در شهریور و مهر ماه امسال کاشته شده و تعداد ۱۸ هزار اصله درخت نیز تا عید نوروز ۹۵ کاشته می شوند.
وی تاکید کرد: اگر چه منطقه ۴ تبریز تا دیروز محروم ترین منطقه از لحاظ فضای سبز بود ولی طی دو  سال گذشته تعداد ۸ پارک در سطح این منطقه افتتاح شده و طی هفته آینده نیز پارک «میلاد» در فضای به وسعت ۵ هزار متر مربع در میدان توکلی این منطقه مورد بهره برداری قرار می گیرد.
مسئول فضای سبز منطقه ۴ تبریز یادآور شد: در بحث نگهداری از فضای سبز ، نظارت مهمترین اصل است چرا که گل و گیاه مثل کودکی است که نیاز به نظارت و نگهداری مداوم دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.