کد خبر : 3974
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 آبان 1394 - 6:41

رادیو فرانسه: رهبر ایران تغییرات تحمیلی را به سوریه رد کرد

رادیو فرانسه: رهبر ایران تغییرات تحمیلی را به سوریه رد کرد

 رادیو فرانسه گزارش داد، آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران هر گونه تفکر ایجاد تغییرات در سوریه را که از خارج از این کشور تحمیل شود، رد کرد.

‘سیاوش قاضی’ در گزارشی که در تارنمای رادیو فرانسه منتشر شد، نوشت: دو روز پس از نشست وین با حضور ۱۷ کشور از جمله ایران، آیت الله خامنه ای فرد شماره یک این کشور که تصمیم گیرنده نهایی مسائل است، در سخنانی در جمع سفیران کشورش تکرار کرد تهران نمی پذیرد کشورهای دیگر تغییراتی را به دولت سوریه تحمیل کنند.
وی در ادامه گزارش خود افزود: ‘محمد جواد ظریف’ وزیر امور خارجه ایران پیشتر از این موضع دفاع کرده بود.
آیت الله خامنه ای آشکارا اولویت مساله سوریه را جلوگیری از ارسال سلاح برای معارضان معرفی کرد و افزود: ‘معنی ندارد کشورهای دیگر دور هم جمع شوند و راجع به یک نظام حکومتی و رئیس آن حکومت تصمیم بگیرند. این بدعتی خطرناک است که هیچ کشوری در جهان آن را نمی پذیرد. راه حل، پایان دادن به جنگ است. باید با قطع کمک های نظامی و مالی به معارضان، ابتدا جنگ و ناآرامی پایان پذیرد تا مردم سوریه در محیطی امن و آرام، هرکس را می خواهند انتخاب کنند.’
ایران از رژیم (دولت) «بشار اسد» حمایت مالی و نظامی می کند و بشدت تعداد مستشاران خود را در خاک سوریه افزایش داده است. تهران کشورهای غربی و عرب را به کمک به معارضان سوری با ارسال سلاح و پول متهم می کند؛ همانگونه که آمریکا به تازگی چنین اقدامی صورت داده است.
آیت الله خامنه ای همچنین با بیان اینکه ‘ اهداف آمریکا در منطقه، ۱۸۰ درجه با اهداف ایران، متفاوت است’، هر گونه گفت و گو دو جانبه کشورش با آمریکا را در مورد مسائل منطقه ای رد کرد.
مذاکرات برای حل بحران سوریه روز پنجشنبه بطور چهارجانبه با حضور ترکیه، عربستان، آمریکا و روسیه صورت گرفت و روز جمعه با حضور دیگر شرکت کنندگان رسمیت یافت.
وزیران امور خارجه ایران، روسیه، ترکیه، مصر، فرانسه، آمریکا، انگلیس، اردن، عربستان، امارات، قطر، آلمان، عراق، عمان و لبنان در این مذاکرات حضور داشتند.
چین تنها کشوری بود که در سطح معاون وزیر در این مذاکرات شرکت کرد.
«استفان دی میستورا» نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و «فدریکا موگرینی» هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست حضور داشتند.
کشورهای شرکت کننده در مذاکرات روز جمعه درباره دستیابی به راه حل دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران سوریه در زمینه تشکیل دولتی فراگیر، برگزاری انتخابات و بهبود راه های ارسال کمک های بشردوستانه به سوری ها توافق کردند.

منبع:ایرنا


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.