کد خبر : 4061
تاریخ انتشار : شنبه 23 آبان 1394 - 6:03

اقدامات شهرداری، قانونی بوده و ارتباطی با موزه قاجار ندارد

اقدامات شهرداری، قانونی بوده و ارتباطی با موزه قاجار ندارد

 شهردار منطقه ۱۰ تبریز، با تکذیب هرگونه مداخله این منطقه در تخریب دیوار موزه قاجار، توضیحاتی را در خصوص اقدامات شهرداری در محدوده این موزه ارایه داد.

به گزارش آی نیوز، باقر خوشنواز با تاکید بر این‌که تمام اقدامات در خصوص این موزه، مطابق مصالحه‌ای است که صورت‌جلسه آن به امضای معاونت عمرانی استانداری، اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش، اداره‌کل میراث‌فرهنگی و همچنین شهرداری تبریز رسیده است، تصریح کرد: بر اساس این مصالحه، مقرر شده محوطه دو مدرسه شیخ‌عطار و فیوضات در ضلع روبرویی موزه قاجار، پس از تملک و آزادسازی، به بوستانی زیبا تبدیل شده و از طریق یک مسیر پیاده‌رو به یکدیگر متصل شود.
فاصله مدرسه تا موزه قاجار، در تصویر مشخص است
وی با بیان این که شهرداری تبریز در این راستا، حدود هشت سال پیش، مبلغ ۱میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان و همچنین ماه گذشته ۱۸۰ میلیون تومان، صرف هزینه تملک دو مدرسه کرده‌‌است، گفت: با واریز این مبالغ به حساب اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان، مدرسه شیخ‌عطار، سال پیش و مدرسه فیوضات نیز حدود یک ماه پیش تملک و آزادسازی شد.
شهردار منطقه ۱۰ تبریز خاطرنشان کرد: ورودی فعلی موزه قاجار یک دالان مغفول ۱.۵ متری است؛ از این رو آزادسازی و اتصال محوطه دو مدرسه، موجب می‌شود علاوه‌بر ایجاد یک بوستان زیبا، ورود به موزه نیز با سهولت بیشتری انجام شود.
خوشنواز ادامه داد: در این راستا از سوی استانداری، پیشنهاد شد که یک پیاده‌راه ۱۲ متری از طریق تملک بخشی از زمین ادارات صنایع و کار ایجاد شود؛ تا به این ترتیب، با اتصال مقبره‌الشعرا به بوستان قاجار، گردشگران با سهولت بیشتری بین دو مجموعه تاریخی تردد کنند؛ که این تملک نیز صورت گرفته و محدوده مورد نظر، آزادسازی شد. با این حال، متاسفانه اداره‌کل میراث فرهنگی با ایجاد یک در و همچنین استقرار سربازان یگان حفاظت جلوی در مدرسه فیوضات، مانع از اجرای طرحی می‌شود که به تایید استانداری رسیده‌است.
تصویر دیگری از فاصله مدرسه تا موزه قاجار
شهردار منطقه ۱۰ تبریز خاطرنشان کرد: بر خلاف خبر منتشر شده، شهرداری منطقه ۱۰ تبریز، طبق مصالحه با اداره‌کل آموزش‌و‌پرورش درصدد تخریب دیوار مدرسه فیوضات است و این اقدام، حداقل ۱۵۰ متر با دیوار موزه قاجار، فاصله دارد و به هیچ عنوان صدمه‌ای به موزه وارد نمی‌کند.
وی همچنین تصریح کرد: در جریان ممانعت یگان حفاظت میراث فرهنگی با ماموران شهرداری، متاسفانه چند تن از شهرداری، مورد ضرب و جرح قرار گرفته که پرونده این موضوع، هم‌اکنون در مراجع قضایی پیگیری می‌شود.
خوشنواز با یادآوری این‌نکته که اقدامات شهرداری در صیانت از میراث تاریخی و فرهنگی، نشان می‌دهد که حساسیت این مجموعه در خصوص مسائل تاریخی، کمتر از دستگاه‌های متولی نیست، تصریح کرد: شهرداری تبریز در ۱۸ ماه گذشته،  ۱۵ میلیارد تومان صرف سامان‌دهی مقبره‌الشعرا کرده است. بعلاوه اقداماتی که شهرداری در تملک خانه‌های تاریخی و سامان‌دهی ارک پگیری می‌کند، بر کسی پوشیده نیست.
تخریب  مدرسه فیوضات، طبق مصالحه قانونی با استانداری آذربایجان شرقی، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی
شهردار منطقه ۱۰ تبریز اضافه کرد: در صورتی که دستگاه متولی، قادر به حفاظت از موزه قاجار نیست، شهرداری منطقه ۱۰ تبریز، آماده است که این موزه را با هماهنگی مدیریت استان، تحویل گرفته و به طرز مناسبی اداره کند.
وی در پایان اظهار داشت: در سالی که به نام همدلی و همزبانی مزین و متبرک شده و در شرایطی که امروز شاهد یک مدیریت هماهنگ و همدل در سطح شهر هستیم، متاسفیم که یک مجموعه فرهنگی، با مصاحبه‌های جنجالی، این چنین درصدد مخدوش‌کردن روح همدلی و صمیمت در تصمیمات مدیریتی است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.