کد خبر : 487
تاریخ انتشار : پنجشنبه 4 مهر 1392 - 14:30

کمیته انضباطی در پارادوکس / تراکتور و پرسپولیس چه تفاوتی دارند؟

کمیته انضباطی در پارادوکس / تراکتور و پرسپولیس چه تفاوتی دارند؟

آی نیوز:در حالی که با فشارهای علی دایی و باشگاه پرسپولیس رای کمیته انضباطی رنگ کارت بازیکن پرسپولیس را از قرمز به زرد برگرداند اما بازی تراکتورسازی- استقلال در لیگ یازدهم هرگز از یادمان نمی‌رود. دیداری که می‌توانست سرنوشت قهرمانی لیگ را رقم بزند اما با اشتباه داور همراه شد. در این دیدار، خطای هند احسان حاج صفی در محوطه جریمه اعلام شد.

 

علی دایی و باشگاه پرسپولیس چنان جوی علیه محسن قهرمانی و قضاوت او به راه انداختند که در نهایت کمیته انضباطی رای به تغییر رنگ کارت میثم حسینی داد.
  جنجالی‌تر از تمام بازی‌های تاریخ این دو تیم از آب در آمد. دیداری که همین چند روز پیش برگزار شد اما ترکش‌هایش، هنوز هم که هنوز است فوتبال ایران را تحت تاثیر قرار داده. هر روز، خبر تازه‌ای می‌شنویم درباره محسن قهرمانی، علی دایی، باشگاه پرسپولیس و کمیته داوران. جالب اینکه کشمکش‌های طرفین، پای کمیته انضباطی را هم به ماجرا باز کرده. اسماعیل حسن زاده و دوستانش به میان آمدند و برای بازی سپاهان- پرسپولیس رایی صادر کردند، این بار به سود پرسپولیس.

کمیته انضباطی، رنگ کارت میثم حسینی را تغییر داد، از قرمز به زرد. با این حساب، میثم حسینی می‌تواند روبروی فجر، پرسپولیس را همراهی کند. کمیته انضباطی برای صدور این رای و تغییر رنگ کارت، اشتباه محسن قهرمانی را بهانه کرده. در ماده ۷۷ کمیته انضباطی فیفا آمده: «اگر داور مسابقه اشتباهی مرتکب شود، کمیته انضباطی با حضور افراد متخصص می‌تواند تصمیم داور را تصحیح و رای جدیدی صادر کند»

این رای قانونی است و فیفا تصویبش کرده. رایی که حالا در فوتبال ایران هم اجرا می‌شود. محسن قهرمانی در اخراج میثم حسینی اشتباه کرده، پس پرسپولیس نباید تاوان این اشتباه را بپردازد. هوشنگ نصیرزاده در این باره می‌گوید: «این تصمیم کمیته انضباطی کاملا قانونی است. به نظرم بین‌المللی‌ترین تصمیم کمیته انضباطی اتخاذ شده و نباید به آن انتقادی وارد کرد. این کمیته در را باز کرد به سمت قانون مداری و اجرای آیین نامه فیفا.»

آیین نامه فیفا و ماده ۷ آن اجرا شده، در لیگ ایران و بازی سپاهان- پرسپولیس. این خبر، خبر خوشحال کننده‌ای است اما چند ایراد دارد. بازی تراکتورسازی- استقلال در لیگ یازدهم هرگز از یادمان نمی‌رود. دیداری که می‌توانست سرنوشت قهرمانی لیگ را رقم بزند اما با اشتباه داور همراه شد. در این دیدار، خطای هند احسان حاج صفی در محوطه جریمه اعلام شد.

استقلال پنالتی زد و با این پنالتی توانست تراکتورسازی را شکست بدهد. حاج صفی گریه کنان و در میان ناباوی اخراج شد و بازی بعد تراکتورسازی را از دست داد. آن زمان، کمیته انضباطی که اتفاقا همین اسماعیل حسن زاده، رییسش بود خم به ابرو نیاورد. نه به آیین نامه فیفا استناد کرد و نه رای جدیدی صادر. با اشتباه داور، هم سرنوشت بازی تغییر کرد و هم سرنوشت حاج صفی که یک بازی دیگر را به دلیل دریافت کارت قرمز اشتباه از دست داد. در حالی که توپ به سینه او برخورد کرده بود و نه دستش!

کمیته انضباطی، دو سال پیش وارد ماجرا نشد. انگار از آیین نامه فیفا خبر نداشت یا خودش را به آن راه زده بود. تراکتورسازی اعتراضی آنچنانی انجام نداد اما پرسپولیس رویه‌ای را پیش گرفت که در نهایت منجر شد به حذف کارت قرمز مدافع چپش. علی دایی، باشگاه پرسپولیس چنان جوی علیه محسن قهرمانی و قضاوت او به راه انداختند که در نهایت کمیته انضباطی رای به تغییر رنگ کارت میثم حسینی داد. آیا تا به امروز، بازیکنی به اشتباه کارت نگرفته بود که کمیته انضباطی وارد شود و رای به نادیده گرفته شدن اخطار او بدهد؟

اخراج احسان حاج صفی نمونه‌ای است که همه به یادش دارند. آن زمان کمیته انضباطی وارد نشد اما حالا می‌آید و رای هم صادر می‌کند. کمیته انضباطی بین‌المللی‌ترین تصمیم خود را برای اولین بار به پرسپولیس اختصاص داد و البته به سود این تیم. شاید این رای، هزینه‌ای بود برای سکوت دایی و اینکه او بیش از این در مورد داوری و فساد صحبت نکند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.