کد خبر : 5003
تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 8:07

تبریز ۹۵، پیشواز از تبریز ۲۰۱۸

تبریز ۹۵، پیشواز از تبریز ۲۰۱۸

 مدیریت شهری تبریز بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی، فرهنگی، ورزشی و خدماتی مهمی را برای سال ۱۳۹۵ پیش‌بینی کرده است که در اکثر موارد، عملیات عمرانی پیشرفت چشمگیری دارند. مروری بر این رویدادها که وقوع آن‌ها در سال ۹۵ در برنامه کاری قرار دارد، خالی از لطف تخواهد بود.

برگزاری «جشنواره لاله» در بهار ۹۵ تبریز

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز از برگزاری « جشنواره لاله » برای نخستین بار در تبریز خبر داد.
محمدحسین حسن زاده با اعلام این خبر اظهار داشت: کاشت پیاز گلهای لاله طی سال گذشته برای نخستین بار در تبریز اتفاق افتاد که این اقدام با استقبال بی نظیر از سوی شهروندان همراه بود.
وی با اشاره به تجربه ی خوب سازمان پارکهای تبریز در این زمینه کاشت لاله تصریح کرد: به دنبال همین موضوع تصمیم بر این شد تا در سال جاری این رویکرد در نقاط دیگر شهر تبریز نیز ادامه یابد.

حسن زاده افزود: سال گذشته کاشت پیاز لاله تنها در پارک ائل گلی معطوف شده بود ولی امسال در تمامی میادین اصلی و پارکهای بزرگ شهر و به طور کلی در تمام مناطق سطح تبریز پیاز گلهای رنگین و متنوع لاله کاشته شده است.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تبریز با تاکید بر استقبال خوب مردم از این طرح اظهار داشت: به همین دلیل قصد داریم در سال آینده «جشنواره لاله» را با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری و همچنین سازمان گردشگری شهرداری تبریز برپا کنیم.
وی ادامه داد: همچنین به دلیل انتخاب تبریز به عنوان شهر گردشگری در سال ۲۰۱۸ در تلاش هستیم تا این جشنواره را به طور جامع تر در سال ۲۰۱۸ برپا کنیم.
حسن زاده به کاشت دو میلیون پیاز لاله طی سال جاری در تبریز اشاره کرده و گفت: با این حجم از لاله‌کاری و توسعه فضای سبز زینتی، بهار سال آتی، جلوه‌ای متحول و چشم‌نواز خواهد داشت.

تقاطع غیر همسطح گلپارک؛ افتتاح: بهار ۹۵
طرح تقاطع همسطح (زیرگذر) گلپارک از مهم‌ترین پروژ‌های شهری تبریز در سال ۹۴ بود که در راستای اجرای سیاستهای عمرانی و همچنین کاهش بار ترافیکی و روان سازی تردد خودروهای عبوری و تسهیل رفت و آمد شهروندان در یکی از نقاط حساس شهر انجام شد.
این پروژه شامل جابجائی دکل های فشار قوی و همچنین حفاری عمقی خاکبرداری و شمع گذاری به تعداد ۵۸۰ عدد جهت دیواره چینی بوده که عرشه گذاری رمپ این طرح شروع گردیده است.
با انتخاب تبریز به عنوان پایتخت نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، این طرح را نمونه بارز جهش عمرانی و توسعه متوازن شهری در آستانه تبریز ۲۰۱۸ عنوان نمود.

برخی متخصصان شهرسازی، زیبائی و معماری مدرن این پروژه از نگاه عمران شهری منحصر به فرد خوانده‌اند. این پروژه در مقایسه با سایر پروژه های اجرائی در حوزه تقاطع همسطح(زیرگذر) جزء منحصر به فرد ترین پروژه های عمرانی بوده و از سازه معماری و طراحی مدرنی برخوردار می باشد و در صورت اتمام این طرح شاهد یکی از بهترین طرحهای عمرانی در سطح این منطقه خواهیم بود که چشم انداز زیبائی از هنر معماری و طراحی سازه ای شهری همراه با شکوفائی و ابادانی منطقه در این حوزه رقم خواهد خورد.
گفتنی است عملیات اجرائی و عمرانی زیرگذر گلپارک به صورت مداوم ادامه داشته و با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی برای بهره برداری در سال آینده آماده شده و در اردیبهشت سال ۹۵ افتتاح خواهد گردید.
اولین تراموای ایران؛ اردیبهشت ۹۵ در تبریز
ارتقای کیفیت زیست‌محیطی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری، ارتقای کیفیت فضاهای شهری، توسعه تملک‌های گره‌گشا، گسترش سیستم حمل و‌نقل عمومی، توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل ریلی در دو بخش مترو و تراموا و تکمیل پروژه‌های نیمه ‌تمام از محورهای برنامه‌های مدیریت شهری تبریز در سال۹۵ خواهد بود.
شورای شهر تبریز در بودجه سال ٩۵ مبلغ ٢۵٠ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده تا بعداز ١٠٠ سال دوباره ریلهای تراموا در خیابانهای تبریزنصب گردد.
درصورت اتمام پروژه تا دوسال آینده تبریز اولین شهر در کشور خواهد بود که برای حمل ونقل عمومی از تراموا استفاده خواهد نمود زیرا در شهرهایی چون ساری وارومیه اقداماتی در این مورد شده است که تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است.
در حال حاضر مطالعات زیرساختی وابنیه مسیر مصوب در حال اتمام هست زیرا در طول مسیر مصوب تعداد قابل توجهی پل وزیر گذر وجود دارد که نیاز به مقاوم سازی واصلاح دارد که در ادامه  برای شروع عملیات بایک شرکت آلمانی توافقاتی برای خرید انجام شده است که درطول سال بعد عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.
به یاری خدا وبا دست توانای مهندسان استان و با حمایت‌های شورای شهر و مدیران استانی و مدیریت توانمند شهرداری برای اولین بار درشهر زیبای تبریز تراموا را راه اندازی کرده و همانند پروژه‌های دیگر تقدیم شهروندان لایق تبریز خواهیم کرد و برای چندمین بار اولینی دیگر برای شهر اولینها رقم خواهیم زد.

مرکز همایش بین المللی خاوران؛ برای تبریز ۲۰۱۸
مرکز همایش بین المللی خاوران در اول شهریور ماه سال جاری در شهرک خاوران کلنگ زنی شد که در عرض ۶ ماه پیشرفت قابل توجهی داشته است که بر اساس آن، ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی را در این پروژه شاهد هستیم که نسبت به زمان آغاز پروژه قابل توجه میباشد.
مرکز همایش خاوران در شهرک خاوران و در ضلع غربی مجتمع فرهنگی ورزشی خاوران در حال احداث میباشد که بعد از تکمیل کمک شایانی در عرصه فرهنگی تبریز خواهد نمود.
مدت زمان اجرای طرح سه سال است که با تاکیدات شهردار تبریز قرار شده تا در دهه فجر سال ۹۵ افتتاح گردد و به عنوان مرکز برگزاری برنامه های تبریز ۲۰۱۸ مورد استفاده قرار گیرد.
این مرکز در زمینی به مساحت ۱۰۰۰۰ متر مربع و زیر بنای ۲۰ هزار  متر مربع  در حال احداث است که شامل امکانات زیر خواهد بود؛ سالن همایش اصلی با گنجایش۱۵۰۰ نفر که به عنوان بزرگترین سالن همایش شمالغرب کشور قلمداد میگردد، سالن همایش دوم به گنجایش ۵۰۰ نفر، پارکینگ به گنجایش ۵۰۰ دستگاه خودرو، مجهز به سیستم های به روز صوتی و امکانات برگزاری همایش.
مرکز همایش خاوران در مجاورت پارک طولی فدک خاوران قرار گرفته که به نوعی وروردی سالن همایش از این پارک خواهدبود.
شهردار تبریز  در مورد مرکز همایش خاوران گفته است: مرکز همایش خاوران جزء پروژه های ماندگار تبریز خواهد بود چرا که این پروژه تا به امروز مانندی نداشته و تبریز هم به چنین مرکزی نیاز دارد.شهردار تبریز  مرکز همایش خاوران  را یکی از افتخارات تبریز دانست.
شهردار تبریز با توجه به نیازهای این مرکز به ظرافت های معماری و دکوراسیون و دیگر نیازها برای احداث این مرکز بر تشکیل کارگروهی از کارشناسان مجرب برای طراحی معماری و دکوراسیون این مجموعه تاکید کرد.
نجفی اضافه نمود: لازم است به معماری و دکوراسیون و نیازمندی های مرکز همایش خاوران توجه ویژه نمود تا این مجتمع حداقل تا ۵۰ سال آینده از همه جوانب جوابگوی نیازهای فرهنگی شهر تبریز باشد.

طرح شبدری ائل‌گلی؛ آماده افتتاح
به منظور حفظ ایمنی شهروندان خصوصا مسافران، از سوی اتوبان شهید کسائی در ورودی ائل گلی این منطقه در حال احداث دو دهنه پل در این محدوده است.
طرح شبدری ائل گلی بعنوان دومین ورودی کلانشهر تبریز از سوی اتوبان شهید کسائی و از مهمترین طرح های رفع ترافیک شهری، با اعتباری بالغ بر ۱۴/۵ میلیارد تومان در حال احداث است.
با اتمام نماسازی سنگی طرح شبدری ائل گلی در ضلع شرقی، این عملیات در ضلع غربی پروژه نیز ادامه دارد.
اجرای آسفالت ریزی جاده منتهی به شادآباد نیز به منظور تسهیل تردد شهروندان خصوصاً ساکنین و اهالی شادآباد به اتمام رسیده است.
اجرای ۱۴ کیلومتر مسیر شریانی و ۵ پل در طرح تبادل میدان بزرگ آذربایجان
عملیات عمرانی پروژه عظیم میدان بزرگ آذربایجان از تیر ماه ۱۳۹۴ توسط شهرداری تبریز آغاز شده است که با اجرای آن، امکان دسترسی به چهار مسیر بلوار شهید بابایی، اتوبان پاسداران، بلوار آذربایجان و بلوار ستارخان از طریق خطوط رفت و برگشت، فراهم خواهد شد.
در حال حاضر عملیات شمع گذاری پل هاو زیرگذرهای سرپوشیده مرتبط به تقاطع پاسداران، شهید بابایی،  پاسداران، ستارخان و بلوار آذربایجان در حال اجرا است.
این میدان با مساحتی نزدیک به ۱۳٫۵ هکتار،  بزرگترین میدان شهری کشور محسوب می گردد که چهار  شریان اصلی  ترافیک شهر، به آن متصل است و طبق برآوردهای اعلام شده، روزانه ۱۲هزار خودرو وارد محدوده این میدان می شود.
پیش بینی میشود  عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ظرف ۲ سال پایان یافته و با اتمام آن  شاهد کاهش تصادفات، بار ترافیکی، تسهیل در امر تردد وسایل نقیله و ساماندهی این میدان بزرگ کلانشهر تبریز باشیم.
در اجرای فاز یک این پروژه شاهد خاکریزی به مساحت ۲۳۰۰۰۰ متر مکعب ، خاکبرداری ۲۶۰۰۰۰ متر مکعب ، ۱۱۰۰۰ متر حفاری شمع ، ۴۱۰۰۰ متر مربع قالب بندی ، ۳۳۰۰ تن آرماتور ، ۳۲۰۰۰ متر مکعب بتن ریزی ، ۷۰۰۰۰ متر مکعب اساس و زیر اساس و ۳۵۰۰۰ تن آسفالت ریزی خواهیم بود که طول رمپ ها در این مسیر نیز ۱۴ کیلومتر خواهد بود.
شایان ذکر است، در حال حاضر ،هرچهار قطعه این طرح که به شکل تقاطع غیر هم سطح اجرا می شوند، به طور همزمان در حال طی مراحل عمرانی هستند و در حال حاضر، شمع گذاری و فونداسیون و عرشه گذاری مسیرها در حال اجراست.

موزه بازار و مشاغل تبریز در مرحله تجهیز
با تلاش عوامل عمرانی شهرداری منطقه هشت ،عملیات ساختمانی موزه بازار تبریز که برگرفته از معماری بازار تاریخی تبریز میباشد، تکمیل شده و قرار است به همت برادران سرابی اقدم قرار است برگ زرینی دیگر در تبریز باشد.
در  این موزه که توسط برادران هنرمند سرابی اقدم تجهیز خواهد شد ، به معرفی مشاغل و حرف مرتبط و متداول بازار که بعضی از آن‌ها نیز در سالهای اخیر از رواج افتاده است پرداخته خواهد شد.
به زودی و با افتتاح این موزه، فصل جدیدی از توجه به مشاغل قدیمی و احیاء سنت‌های تاریخی فرهنگی مردم تبریز، کلید خواهد خورد.

پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه عظیم توسعه و بهسازی مجموعه مقبره‌الشعرا
پروژه عظیم توسعه، تکمیل و بهسازی مجموعه مقبره الشعرا با ۴۰درصد پیشرفت در مرحله عملیاتی قرار دارد.
بعد از واگذاری مدیریت مجموعه مقبره الشعرا به شهرداری تبریز و همچنین توصیه های که رییس‌جمهور در سفر استانی و بازدید از مقبره‌الشعرا داشتند، شهرداری تبریز تمام همت خود را صرف سامان‌دهی این مجموعه تاریخی کرده است.
پروژه عظیم توسعه، تکمیل و بهسازی مجموعه فرهنگی تاریخی مقبره الشعرا با زیر بنای ۱۱هزار مترمربع و با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال به عنوان پروژه فرهنگی منحصر به‌فرد در سطح ملی اجرا می‌شود.

طراحی و اجرای کتیبه ۴۵۰ تن از عرفا، شعرا و ادبای ایران زمین، بیتوته‌ها و تالار آئینه‌ای شعر، موسیقی و گفتگو، گذرگاه خاطره، گالری آواها، نظرگاه، قدمگاه، نگارخانه، سالن نمایش و آمفی‌تئاتر از جمله پیش‌بینی‌های کاربری این مجموعه خواهد بود.
در کنار طراحی‌های داخلی مجموعه، تمهیداتی نیز در خصوص مسیر گشایی‌های پیرامون مجموعه، احداث پارکینگ و نورپردازی مجموعه مقبره الشعرا، توسعه و بهسازی امامزاده سید حمزه (ع) اتخاذ شده است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.