کد خبر : 5303
تاریخ انتشار : دوشنبه 27 اردیبهشت 1395 - 5:08

مردم نگران نباشند/ تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و دام نیست

مردم نگران نباشند/ تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و دام نیست

 مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با رد نگرانی ناشی از احتمال انتقال بیماری تب برفکی از حیوان به انسان بر اثر مصرف گوشت تاکید کرد: بیماری تب برفکی بیماری مشترک بین انسان و دام نیست و هیچ گونه مشکلی برای مصرف گوشت دام وجود ندارد.

به گزارش آی نیوز، امیر حسین بهداد اظهار کرد: بیماری تب برفکی بومی کشور است و سالانه شاهد تلفات دام به واسطه این بیماری هستیم.
وی با اشاره به تغییر چهره ویروس این بیماری اواخر سال ۹۴ افزود: با تایید تغییر چهره بیماری بلافاصله نمونه برداری ها انجام و واکسن جدید تاثیرگذار بر روی بیماری تولید شد.
بهداد گفت: با تامین واکسن مورد نیاز از سوی سازمان، این واکسن بلافاصله در اختیار ادارات کل قرار گرفت و تاکنون دو میلیون دز واکسن گوسفندی و ۵۰ هزار دز واکسن گاوی به اداره کل دامپزشکی اذربایجان شرقی تحویل داده شده است.
وی ادامه داد: عملیات واکسیناسیون با تمام توان در دو شیفت صبح و بعد از ظهر در استان به ویژه منطقه ارسباران در حال انجام است و تاکنون ۷۵۰ هزار دز گوسفندی به شهرستان های ورزقان، هریس، اهر، هوراند، کلیبر و خداآفرین ارسال شده است.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با بیان اینکه حدود ۴.۵ میلیون راس گوسفند و ۵۴۰ هزار راس گاو در استان وجود دارد افزود: تاکنون عملیات واکسیناسیون ۲۰ درصد جمعیت دامی استان انجام گرفته و مابقی تا پایان خرداد ماه سال جاری واکسینه می شوند.
وی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا به امروز ۶۷ کانون گاوی بیماری تب برفکی در استان شناسایی شده که ۱۶۳ راس تلف و ۳۵ راس کشتار شده است.
بهداد ادامه داد: تعداد کانون بیماری تب برفکی در جمعیت گوسفندی استان ۱۲۶ مورد بود که از این تعداد یک هزار و ۳۹ راس تلفات داشته و ۱۱۱ راس کشتار شده است.
وی تعداد تلفات دام استان اعم از بز، گوسفند و گاو را یکهزار و ۳۴۸ راس از ابتدای سال جاری تا زمان حاضر اعلام کرد.
وی با تاکید براینکه واکسن مورد نیاز برای کنترل بیماری دامی تب برفکی در استان تامین شده است، افزود: برای موفقیت در برنامه کنترلی نیازمند همکاری دامداران در تزریق این واکسن هستیم .
تب برفکی یا ‘بیماری دهان و پا’ یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانوادهٔ گاوسانان می‌شود.
این ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد کرده و در پی آن تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.
این بیماری بسیار واگیردار است و قطرات آیروسل دفع شده از حیوان آلوده، تماس با تجهیزات دامداری، غذا، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی موجب گسترش بیماری می‌شود.
این بیماری بعنوان طاعون برای صنعت دامداری محسوب می‌شود.
کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه کردن حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش حیوانات و گاهی معدوم نمودن میلیون‌ها راس دام است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.