کد خبر : 547
تاریخ انتشار : جمعه 10 آبان 1392 - 13:31

ثبت وضعیت خشکسالی در جنوب استان آذربایجان‌شرقی

ثبت وضعیت خشکسالی در جنوب استان آذربایجان‌شرقی

کاهش ۸۵ درصدی بارش‌ها در ۶ شهرستان
ثبت وضعیت خشکسالی در جنوب استان آذربایجان‌شرقی
مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی بارش در ۷ ماهه اول سال جاری در استان را ۱۰۹ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: در شهرستان‌های مراغه، بناب، عجب‌شیر، ملکان، سهند و سراب با کاهش ۸۵ تا ۱۰۰ درصدی بارش‌ها، شرایط خشکسالی را طی می‌کنند.

به گزارش آی نیوز به نقل از فارس، امیرشاهرخ حسنعلی‌زاده در جلسه ستاد گندم آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در سال  زراعی جاری (از اول مهر تا ۷ آبان ماه سال ۹۲) میانگین بارندگی ثبت شده در مراکز هواشناسی استان آذربایجان‌شرقی ۸.۱ میلی‌متر گزارش شده که با توجه به دوره آماری بلندمدت مشابه با مقدار ۱۹.۱ میلی‌متر مقدار ۵۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

وی خاطر نشان کرد: در همین مدت مقدار بارندگی در کلانشهر تبریز ۷.۷  میلی‌متر گزارش شده که با توجه به دوره آماری بلندمدت مشابه با مقدار ۱۹.۲ میلی‌متر مقدار ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

حسنعلی‌زاده ادامه داد: در همین مدت بیشترین بارندگی از شهرستان کلیبر به مقدار ۲۷.۸ میلی‌متر و کمترین بارش از شهرستان مراغه به مقدار ۰.۱ میلی‌متر ثبت و گزارش شده است.

خشکسالی در ۶ شهرستان/ ۸۵  تا ۱۰۰ درصدی‌ بارش‌ها

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی میانگین بارش در ۷ ماهه اول سال جاری در استان را ۱۰۹ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: در شهرستان‌های مراغه، بناب، عجب‌شیر، ملکان، سهند و سراب با کاهش ۸۵  تا ۱۰۰ درصدی بارش‌ها، شرایط خشکسالی را طی می‌کنند.

وی به بارش قابل ملاحظه طی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه (دهم تا دوازدهم آبان ماه ) در استان آذربایجان‌شرقی به ویژه جنوب استان که وضعیت خشکسالی در آن ثبت شده است اشاره کرد و افزود: بارش باران در برخی نقاط با رعد و برق و وزش باد همراه بوده و تا قبل از آغاز بارش‌ها توصیه‌های هواشناسی کشاورزی همچون تسریع در آماده‌سازی و بذرپاشی مزارع غلات آبی و دیم، پاکسازی راه آب مزارع و باغات، تسریع در برداشت محصولات آماده برداشت به ویژه ذرت دانه‌ای و انتقال کندوهای زنبور عسل به مناطق امن مورد تاکید سازمان هواشناسی به کشاورزان عزیز است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.