کد خبر : 5916
تاریخ انتشار : شنبه 11 دی 1395 - 8:59

بخش مهمی از بار عمرانی و اجتماعی کشور بر دوش شهرداری‌ها / ضرورت توجه برنامه و بودجه سال ۹۶ کشور به کلان‌شهرها

بخش مهمی از بار عمرانی و اجتماعی کشور بر دوش شهرداری‌ها / ضرورت توجه برنامه و بودجه سال ۹۶ کشور به کلان‌شهرها

نماینده شهرداران کشورمان با اشاره به این که یک‌سوم جمعیت کشور در کلان‌شهرها سکونت دارند، بر لزوم توجه برنامه و بودجه سال ۹۶ به معضلات کلان‌شهرها تاکید کرد.

 دکتر صادق نجفی در جمع کارشناسان ستاد بودجه شهرداری تبریز، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: در حالی که ساز و کارهای فعالیت شهرداری‌ها، در دوره‌های مختلف، با تصویب قوانین سلیقه‌ای، تضعیف می‌شود، تنها نقطه امید مدیریت شهری، جهت‌گیری شهروندمدار در برنامه و بودجه سال است.

وی به نقش تعیین‌کننده شهرداری‌ها در توسعه عمران و اجتماعی  کشور اشاره و افزود: در نبود قوانین مدیریت شهری، بخش گسترده‌ای از برنامه‌های عمرانی و خدماتی شهرها با نقش‌آفرینی شهرداری‌ها صورت می گیرد و گاه به روستاها و شهرهای حریم نیز انتقال می‌یابد. از سوی دیگر، در بحث معضلات اجتماعی، شاهدیم که تامین عمده زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی بر عهده شهرداری‌ها است؛ این در حالی است که قوانین مصوب، کمترین حمایت را از برنامه‌های مدیریت شهری دارد.

دکتر نجفی با انتقاد از این‌که  در برنامه ششم توسعه، تنظیم و تخصیص بودجه شهرداری‌ها را بر عهده شورای برنامه‌ریزی استانداری‌ها گذاشته شده است، افزود: امروز در بحثی مثل مترو، شاهد هستیم که پیشرفت‌های صورت گرفته، عمدتاً با همت مالی شهرداری صورت گرفته و تزریق‌های دولتی مطابق انتظار نبوده است؛ با بر هم خوردن استقلال مالی شهرداری‌ها، طبیعتاً به همین پیشرفت‌هایی که به دشواری حاصل شده است نیز نمی‌توان امید داشت.

شهردار تبریز با تاکید بر این‌که رویکرد دولت و مجلس در خصوص شهرداری‌ها، باید به تناسب نقش شهرداری‌ها در توسعه کشور باشد، تصریح کرد: متاسفانه در بسیاری از اوقات، شاهد کسر کردن بودجه کلان‌شهرها و اختصاص آن به شهرهای کوچک‌تر هستیم؛ این رویکرد، فاقد زمینه‌های کارشناسی است و نه تنها باعث توسعه شهرهای کوچک‌تر نمی‌شود، بلکه نقش عمرانی، فرهنگی و اجتماعی کلان‌شهرهای کشور را محدود ساخت.

نماینده شهرداران کشورمان در شورای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، با بیان این‌که کم‌توجهی به مباحث مدیریت شهری، یک موضوع همیشگی است و هیچ‌گاه به دولت و مجلس خاصی محدود نبوده است، گفت: دولت تدبیر و امید از آغازین روزهای فعالیت، با همراه ساختن مدیران استانی با مدیریت هماهنگی شهری، گام‌های موثری برداشته است؛ با این حال در برنامه و بودجه ۹۶ ارایه شده، خلاهایی است که از مجلس محترم انتظار می‌رود با رفع آن، زمینه‌های تقویت برنامه‌های شهری را فراهم کند.

دکتر نجفی در ادامه به فصل بودجه‌ریزی سال ۹۶ شهرداری تبریز اشاره و خاطرنشان کرد: خروجی بودجه سال آینده، باید بر مبنای رفع نیازهای واقعی شهر تدوین شود؛ این رویکرد در صورت تنظیم زمان‌بندی‌های لازم، تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگری را نیز به همراه داشته و در خدمت برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ خواهد بود.

شهردار تبریز تصریح کرد: سمت و سوی این روند باید به سمت درآمدهای پایدار باشد و هزینه‌های جاری را به طرز هدفمند و اصولی، مدیریت کند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.