کد خبر : 6178
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 فروردین 1396 - 10:36

حق انتخاب شدن و انتخاب کردن / شهرت زرد، آفت انتخابات

حق انتخاب شدن و انتخاب کردن / شهرت زرد، آفت انتخابات

آی نیوز- علی عباسی؛ تعداد بسیار بالای نامزدهای ثبت نام کننده برای انتخابات شورای شهر در نظر اول امری نامناسب و ناموجه جلوه می کند.

به گزارش آی نیوز حضور چهره های مختلف، علمی، سیاسی، هنرمندان، ورزشکاران، متخصصین علوم مختلف و از هر شغل و منصب و حتی بیکاران، فضای متفاوتی را در ایام نزدیک به انتخابات شورای شهر تبریز بوجود آورده است.

راستی آیا هر فرد با داشتن حداقل شرایط شرکت در انتخابات می تواند خود را در معرض رای و نظر مردم قرار دهد؟ آیا کسی حق دارد از «مش جعفر» و یا «مش اسرافیل»، «کمیسر نجاتی» و یا « امید پپلو» انتظار داشته باشد که حق ثبت نام برای کاندیداتوری انتخابات را از خود سلب کند؟

آیا این انتظار ما منطقی، اخلاقی و قانونی است؟ به نظرم طبیعتا این انتظار ما نابجاست. انتظار ما نابجاست اما؛

در مردم سالاری و دموکراسی حق شناخته شده ای برای همگان وجود دارد و آن حق انتخاب شدن و انتخاب کردن است. طبیعتا هر فردی با دارا بودن شرایط اولیه کاندیداتوری می تواند خود را برای انتخاب شدن به مردم عرضه نماید.

ما شهروندان باید بیشتر از آنچه که به رنگ روسری و مدال قهرمانی و یا شهرت برآمده از شومنی و یا یک کار بخشی یک کاندیدای انتخابات توجه کنیم به اندیشه، توانمندی، تخصص، دیدگاه و نتایج انتخاب یک فرد بیاندیشیم.

حتی فراتر از این نیز می توان رفت. اطلاق سیاسی کاری و تعجب از ورود حزب ها و جریان های شناسنامه دار به وادی انتخابات شورا نیز جای افسوس دارد.

به پرسش گرفتن ، خواستن برنامه برای اداره یک شهر ، بررسی کارنامه عملکرد گذشته یک حزب و یا یک گروه بسا راحت تر و منطقی تر از رای دادن به افراد تک نفره و به قولی مستقل در انتخابات شوراست.

از یاد نبریم شورا یک کار جمعی است و حضور یک تیم پاسخگو و دارای برنامه بسیار مفید تر از انتخاب یک فرد که به صورت فردی توان تاثیرگذاری در برابر آرای جمعی را ندارد، خواهد بود.

از بحث اولیه منحرف شدم، قطعا نمی توان هیچ کس را از حق انتخاب شدن محروم کرد( قانون چهارچوب حق انتخاب شدن را روشن کرده است) اما در اینجا وظیفه و نقش شهروندان رای دهنده بسیار مهم است که در انتخاب و رای شان دقت کنند.

ما شهروندان باید از رای احساسی، فامیلی، نا آگاهانه پرهیز کنیم، شهرت زرد یک خواننده، شومن، کمدین و یا ورزشکار نباید دلیلی برای رای دادن به اشخاص مورد اشاره باشد اما در این میان نباید از یاد برد که داشتن شهرت زرد دلیلی برای عدم توانمندی یک چنین اشخاصی نیست.

قانون و چهارچوب های تعریف شده قانونی بستر تصمیم گیری و تصمیم سازی برای سرنوشت چهارساله یک شهر باید باشد.

طبیعتا قانون هم، شرایطی برای کاندیداها در نظر گرفته است شرط سنی، تابعیت، سواد خواندن و نوشتن و یا مدرک تحصیلی خاص و نداشتن محکومیت کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی می‌شود از معیارهای انتخابات آزاد و منصفانه است.

انتخابات مهمترین ابزار و وسیله تحقق دموکراسی در جوامع مردم‌سالا‌ر محسوب می‌شود. «حق انتخاب کردن» و «حق انتخاب شدن» از بدیهی‌ترین و اولیه‌ترین حقوق شهروندی محسوب می‌شودو تا مادامی که قانون و مراجع قانونی فردی را از حق انتخاب شدن محروم نکرده اند نمی توان مانع حضور او در عرصه انتخاب شد.

من شخصا دوست دارم به جای رای دادن به ۱۳ کاندیدای منفرد به گروه های با شناسنامه و با کارنامه ای رای بدهم که پس فردا در خصوص عملکردشان پاسخگو باشند.

چون یک فرد اگر هم در شورا کارکرد نامناسب و منفی داشته باشد پس فردا خواهد گفت من تنها بودم و کاری از دستم برنیامد.

با احترام به حق انتخاب شدن برای تک تک کاندیداها، لطفا به شهرت های زرد رای ندهیم به برنامه و سابقه رای دهیم.

انتخاب شدن  انتخاب کردن

علی عباسی

علی عباسی روزنامه نگار


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.