کد خبر : 6439
تاریخ انتشار : دوشنبه 19 تیر 1396 - 7:31

اصلا فکر نمی کردم تبریز شهری به این زیبایی باشد/ تبریز را به دنیای اسلام بشناسانید!

اصلا فکر نمی کردم تبریز شهری به این زیبایی باشد/ تبریز را به دنیای اسلام بشناسانید!

آی نیوز- علی عباسی: حضور تعدادی از مدیران و خبرنگاران شبکه های تلویزیونی عضو اتحادیه رادیو تلویزیون کشورهای اسلامی در تبریز در آستانه ۲۰۱۸ فرصت مغتنمی بود تا با دیدگاه آنان در خصوص تبریز آشنا شویم.

به همین منظور با تعدادی از مدیران و خبرنگاران شبکه های خبری و ارزشی ترکیه در خصوص نوع نگاه آنها به تبریز، میزان آشنایی آنان از این شهر و دیدگاه آنان در خصوص توریسم و وضعیت آن در تبریز گفتگوهایی داشتم.

حضور در تبریز لحظه های فراموش نشدنی برای من به ارمغان آورد

«تاشکین آتام» از شبکه قدس تی وی ترکیه  (kudus tv) یکی از مهمانان بود وی در خصوص دلیل حضور در تبریز می گوید: «با دعوت شهردار تبریز به این شهر زیبا آمدیم و باید بگویم حضور در تبریز لحظه های فراموش نشدنی را برای من به ارمغان آورده است.»

وی در خصوص اینکه تبریز را چگونه شهری دیده است می گوید: « در تاریخ خوانده ایم که تبریز یک مرکز و قطب فرهنگی در دنیای اسلام بوده است شاعران، عارفان و دانشمندان تبریز در بین شهرهای اسلامی مشهور بوده اند. امروز هم در بین شاعران معاصر استاد سید محمد حسین شهریار، یکی از شاعران بزرگ تبریز است که در بسیاری از کشورها شناخته شده است.»

از «تاشکین آتام» می پرسم آیا از شهریار شناختی دارد؟ می گوید: «دیروز که به زیارت مزار شهریار رفتیم لحظات احساسی و معنوی را تجربه کردیم که نمی توانم توصیف کنم. بر سر مزارش روحمان انگیخته شد و اشک چشمی جاری ساختیم. روحش شاد، مکانش جنت و همسایه گانش در بهشت اهل بیت باشند انشالله.»

وی در خصوص وضعیت گردشگری تبریز نیز می گوید:« حقیقتا تبریز از نظر گردشگری شهری با داشتن مکان ها و مجموعه ها تاریخی متعدد شهر بخصوصی است و از نظر داشتن جاذبه های گردشگری شهر درجه یکی است که باید بیشتر شناسانده شود بخصوص در کشورهای اسلامی.»

«تاشکین آتام» با تاکید بر اینکه حقیقتا تبریز شهری تمیز که هر توریستی در آن احساس راحتی می کندمی گوید:«  ویژگی های فرهنگی و بصری شهر تبریز از نظر جذب توریست عالی است اما در کنار این مسئله طبیعتا توجه به زیرساخت های توریستی هر اندازه بیشتر باشد نتیجه مطلوب تر خواهد بود از نظر توریستی من دو روز در تبریز بودم و در این دو روز من در تبریز  به زیبایی ها نگاه کردم».

وی ادامه می دهد:« انشالله در این راستا کانال ما بعد از مراجعت به ترکیه برنامه هایی را هم پخش خواهیم کرد. از شهردار محترم تبریز و همچنین دوستانی که در تبریز در کنار این گروه بودند و زحمت ما با آنها بود از صمیم قلب سپاسگذارم.»

تاشکین آتام لهجه عجیبی دارد انگار به همین زبان خودمان حرف می زند وقتی این مسئله را از او پرسیدم فهمیدم که عین ما شیعه است و اصلا از آذریهای ایغدیر می باشد.

اصلا فکر نمی کردم تبریز شهری به این زیبایی باشد

در گفتگویم با «فرید شاهین» مالک کانال تلویزیونی ه . ر . ت آک دنیز (HRT) او تعجب خود از زیبایی ها و احتشام بازار و بناهای تاریخی تبریز را کتمان نمی کند: « من اصلا فکر نمی کردم تبریز شهری به این زیبایی باشد این شهر را خیلی پسندیدم. خیلی متعجب شدم از دیدن شهر چون من اصلا تصور این را نداشتم که تبریز دارای این همه زیبایی باشد.»

وی در خصوص حضور دو روزه خود در تبریز می گوید: «در مدت دو روزی که در این شهر بودم به مزار شهریار رفتم واقعا تحت تاثیر قرار گرفتم و در مزار این شاعر عارف اشک شوق ریختم. نمی دانستم تبریز شهری تاریخی است از آمدن به تبریز بسیار خوشوقت شدم . از این به بعد حتما باز هم به تبریز خواهم آمد».

شاهین در خصوص تبریز و وضعیت مکان های تاریخی و گردشگری این شهر اینگونه سخن می گوید: «در خصوص وضعیت گردشگری و توریستی شهر من فکر می کنم حتی یک دهم جاهای تاریخی را نگشتیم ولی همین جاهایی که در مدت دو روز رفتیم برای تبدیل یک شهر به یک مرکز توریستی بخصوص در دنیای اسلام کفایت می کند.»

تبریزی ها چگونه انسانهایی هستند؟ وی در پاسخ به این سوال می گوید:

«کلا تبریزی ها انسانها مثبت اندیش و خنده رویی هستند و ما در همه جاهایی که رفتبم با مردمان خوش مشربی مواجه شدیم. در هتل و در سطح شهر انسانها با ما، واقعا با گشاده رویی و محبت برخورد می کردند و گمان می کنم این برخورد صمیمانه و مهربانانه با همه توریست ها و گردشگران است که این یک مزیت بسیار مهم است به راستی انسانهای خوش برخورد و صمیمی در این شهر زندگی می کند.»

نظرش را در خصوص وضعیت گردشگری شهر پرسیدم. گفت:

«البته برای اینکه به صورت دقیق در خصوص وضعیت گردشگری در تبریز صحبت کنیم باید بیش از این ها اطلاعات داشته باشیم اما به واقعا برای من دیدن بازار بزرگ شهر و همچنین عمارت های زیبا و موزه های متعدد عجیب بود که تبریز واقعا از نظر داشتن سابقه و اماکن تاریخی یک شهر ثروتمند محسوب می شود.»

فرصت کمی برای دیدن این شهر محتشم داشتیم/ تبریز را به دنیای اسلام بشناسانید!

وقتی با «نورالدین شیرین» مدیر کل کانال تلویزیونی قدس (Kudus TV) همصحبت شدم او فرصت دو روزه برای بازدید از اماکن تاریخی و توریستی تبریز را کم و ناکافی دانست.

:«تبریز واقعا شهر زیبایی است این شهر با انسانهای خوب، تاریخ محتشم، فرهنگ غنی و مدنیت گران؛ شهر شناسنامه دار اسلامی و شهر مدنیت و شهر فرهنگ می باشد.»

نورالدین شیرین ادامه می دهد: «فرصت زیادی برای دیدن همه جای شهر نداشتیم اما این را می توانم بگویم که تبریز از نظر توریستی پتانسیل بسیار بالاتر از این را دارد و از نظر جذب گردشگر در جایگاه شایسته خود قرار ندارد.»

وی به عنوان یک فعال رسانه ای به تعبیر خود توصیه هایی به مدیران شهری و استانی دارد:  گفتم که تبریز از نظر جذب گردشگر در جایگاه شایسته خود قرار ندارد به همین دلیل مدیران استان و شهرداری تبریز و استاندار و همه مسئولان باید در کل دنیا بخصوص در شهرها و کشورهای اسلامی در حوزه شناساندن شهر باید به صورت جدی و موثر تلاش کنند.»

«نورالدین شیرین» می گوید: «قطعا برای جذب توریست بخصوص توریست از کشورهای مسلمان نیاز به شناساندن تبریز احساس می شود و این معرفی شهر در کانال های تلویزیونی کشورهای اسلامی قطعا در جذب توریست از کشورهای مسلمان موثر خواهد بود.»

تبریز مستعد توسعه گونه های متعدد گردشگری است/ معرفی تبریز در دیگر کشورها، کاری انجام نیافته!

«محمدعلی آک بولوت» خبرنگار حلال تی وی ، شبکه ۱۴ و نماینده تعدادی از کانال های تلویزیونی و خبری ترکیه در تهران در این گفتگو از استعداد تبریز برای توسعه گونه های مختلف توریسم سخن می گوید

وی می گوید:« به لحاظ موقعیت خاص تبریز به نظرم مسئولان شهر نباید تنها به یک نوع خاص توریسم توجه داشته باشند و باید گونه های مختلف توریسم مورد توجه قرار گیرد. بخصوص توریسم فرهنگی، توریسم پزشکی، توریسم دینی، توریسم طبیعی، باید مورد توجه باشد.»

این خبرنگار ادامه می دهد:« هرچند همه ظرفیت های گفته شده در بالا در توریسم تبریز موجود است اما اینکه آیا زیرساخت های مربوط به این انواع توریسم در تبریز موجود می باشد یا نه یک موضوع دیگر است که باید مسئولان در این خصوص جواب دهند اما تا آنجا که من ملاحظه کردم طبیعتا نقصان هایی هست که به راحتی و در کمترین زمان حل شدنی هستند.»

آک بولوت می گوید: « وصف تبریز را زیاد شنیده بودم اما با دیدن شهر این وصف ها عینیت یافت.  تبریز شهر زیبا و تاریخی است همان اندازه هم که شهری تاریخی است به همان مقدار شهری دارای پیشینه غنی فرهنگی و مدنی است.»

وی در خصوص معرفی تبریز در شهرهای اسلامی دیگر می گوید:« باید در خصوص شناساندن و تبلیغ تبریز به عنوان یک شهر تاریخی و مدنی تبریز در دنیای معاصر اسلامی بیشتر کار شود. تبریز امروز با تمام داشته هایش در کشورهای اسلامی باید شناسانده و معرفی شود.»

خبرنگار شبکه هلال تیوی ادامه می دهد:« البته عدم شناخت از تبریز در شهرهای اسلامی فقط در حوزه رسانه نیست و فقط این نیست که تبریز از نظر رسانه ای شناسانده نشده است از نظر سیاسی و اجتماعی و فرهنگی نیز باید بیش از این کار شود.»

نماینده شبکه ۱۴ ترکیه در تهرا ادامه می دهد: «در ۲۰۱۸ تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی خواهد بود و قطعا فعالیت هایی در خصوص صنعت توریسم باید در تبریز شروع شود که این فعالیت ها شروع شده است ولی نقصان هایی هست اما ما شاهد فعالیت ها در راستای رفع این نقصان ها هستیم و امیدواریم در ۲۰۱۸ شهرداری تبریز بتواند از نظر سخت افزاری، تاسیسات و زیرساخت های مورد نیاز را فراهم آورد.»

در دو روز نمیتوان همه زیبایی های تبریز را دید/ ما هم تبریز را معرفی می کنیم

صادق گؤک گؤز از کانال گونش تی وی و روزنامه سون سوز نیز حرف های جالبی در خصوص تبریز داشت: «من پیش از این نیز به تبریز آمده بودم انصافا مکان های تاریخی و گردشگری زیبایی در تبریز وجود دارد و تعداد این مکان ها آنقدر زیاد است که در عرض یک یا دو روز نمی توان تمام مکان های تاریخی و گردشگری شهر را دید.»

وی در خصوص دلیل حضور در کشورمان می گوید: «برای حضور در نشست اتحادیه رادیو تلویزیون های اسلامی در مشهد حضور داشتیم، در این میان آقای نجفی ما را به تبریز دعوت کردند تا از این شهر بازدید داشته باشیم و خوشحالیم که در این شهر زیبا حضور یافته ایم.

نماینده کانال تلویزیونی گونش تیوی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال پیشرو می گوید: « این اتفاق مهم را به مردم تبریز شادباش می گویم طبیعتا قبل از شروع این رویداد مهم آمادگی های قبلی برای این سال لازم است که انجام شود. ما هم انشالله در شهرهای خودمان در کانال های ترکیه تبریز را معرفی می کنیم و انشالله در سال ۲۰۱۸ از شهرهای مختلف ترکیه توریست های زیادی به شهر تبریز خواهند آمد.»

وی در پاین سخنانش می گوید: «از تلاشگران شهرداری تبریز تشکر می کنم مردم ایران و مردم ترکیه دو ملت برادر هستند و ما علوی های علاقه ویژه و خاصی به ایران و برادران خود در این کشور و مردم ایران داریم انشالله دوباره به تبریز خواهم آمد.»

تتمه

حضور گروه های رسانه های بین المللی در شهر تبریز در آستانه رویداد ملی «تبریز۲۰۱۸» گامی مهم در راستای زمینه سازی برای حضور گردشگران کشورهای اسلامی و همچنین معرفی داشته ها و پتانسیل های گردشگری تبریز به این گردشگران است.

حضور گسترده نمایندگان رسانه‌های خارجی به خصوص در زمانی که تبریز در آمادگی کامل گردشگری  (۲۰۱۸) قرار دارد، می‌تواند به فرصتی بی‌نظیر در معرفی تبریز، پایتخت جهان تشیع در اقصی نقاط دنیا به ویژه در ۲۵ کشور عضو اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی تبدیل شود.

مدیران، مالکان و خبرنگاران تعدادی از شبکه های تلویزیونی ترکیه که عضو اتحادیه رادیو تلویزیون کشورهای اسلامی برای آشنایی با پتانسیل ها و جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی تبریز به دعوت شهرداری تبریز در این شهر حضور یافته بودند.

این گروه رسانه ای هفته گذشته به مدت دو روز در تبریز حضور یافتند با حضور در تعدادی از مراکز تاریخی و گردشگری شهر بخصوص اماکن موجود در محور تاریخی گردشگری کلانشهر تبریز از این مکان ها بازدید کردند.

بازدید از بخش های مختلف موزه آذربایجان، «گوی مسجد»، بازدید از قسمت های مختلف بازار بزرگ تبریز، بازدید از موزه مشاغل و همچنین بازدید از موزه قاجار، مقبره الشعرا و همچنین خانه موزه استاد شهریار قسمتی از برنامه تدارک دیده شده برای تور خبری و گردشگری این فعالان حوزه رسانه بود البته این گروه در برنامه شعر خوانی تشکیل شده در خانه استاد شهریار نیز حضور یافتند.

گروه رسانه ای یاد شده متشکل از مدیران، مالکان و خبرنگاران شبکه‌های  قدس تی وی، TV۵ ،HRT  ، گونش تی وی، کانال تلویزیونی ۱۴، cemTV و trt بودند که در این سفر دو روزه با شهردار تبریز نیز دیدار داشتند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.