کد خبر : 6464
تاریخ انتشار : یکشنبه 4 تیر 1396 - 3:57

ظرفیت‌های تبریز، مهیای میزبانی مجمع سالانه متروپلیس در سال ۲۰۱۸ میلادی

ظرفیت‌های تبریز، مهیای میزبانی مجمع سالانه متروپلیس در سال ۲۰۱۸ میلادی

آی نیوز- نماینده شهرداری تبریز در نشست مونترال کانادا، با تشریح پیشینه فرهنگی و تاریخی، زیرساخت‌های گردشگری و فضای اجتماعی کلان‌شهر تبریز، تاکید کرد که عموم بسترهای اجتماعی این شهر، آماده میزبانی مجمع سالانه متروپلیس در سال آینده میلادی است.

خانم صفیه خاقانی دهخارقانی، به عنوان نماینده شهرداری تبریز در نشست متروپلیس در مونترال کانادا، در مقدمه سخنرانی خود، متذکر شد: با توجه به تجربه آشنایی با گزینه‌های مطرح برای میزبانی مجمع متروپلیس در سال ۲۰۱۸، می‌توان گفت شرایط تبریز برای پذیرش این رویداد مهم بین‌المللی، مساعدتر است.
وی اظهار داشت: اینجانب این اطمینان را به مسئولان مجمع می‌دهم که میزبانی جمهوری اسلامی ایران و تبریز، باب جدیدی در تعاملات گردشگری خواهد گشود.
متن سخنرانی خانم خاقانی، به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

تبریز، از کلان‌شهرهای مهم جمهوری‌اسلامی‌ایران است که همواره نقش استراتژیک در پیش‌برد اهداف سیاسی و اقتصادی این کشور داشته‌‌است. این شهر، دومین شهر بزرگ کشور، مرکز استان آذربایجان شرقی می باشد. تبریز با مساحت حدود ۲۴ هزار کیلومتر مربع وجمعیت حدود ۱.۸ میلیون نفر، به عنوان قطب اداری، ارتباطی، بازرگانی، سیاسی، صنعتی، فرهنگی و نظامی منطقه شمالغرب کشور شناخته می‌شود . تاریخ و تمدن ایران‌زمین، به ویژه در دوره معاصر، مرهون نقش ارتباطی این شهر با توسعه مدرن جهان غرب است. این شهر، دروازه ورود پیشرفت‌های معاصر به ایران بوده و در عین حال، پایبند هویت فرهنگی خود نیز بوده‌است.

تبریز در مجموعه سه دوره تاریخی ایلخانیان، ترکمانان و صفوی، ۱۸۵ سال پایتخت سرزمینی ایران بوده‌ و علی‌رغم زلزله‌های مهیب، با استقرار در شاهراه جاده ابریشم، برخورداری از موهبت‌ بزرگترین بازار مسقف جهان و آثار بدیع تاریخی و گردشگری از قبیل مسجد کبود، موزه آذربایجان، ارک علیشاه، موزه عصر آهن، تفرجگاه ائل‌گلی، مقبره دوکمال، عمارت شهرداری و خانه‌های تاریخی بدیع و مساجد زیبا، نامی زبانزد از خود در تاریخ برجای گذاشته است.

تبریز از جایگاه بسیار خوبی در سازمان های مهم بین المللی برخوردار است. عضویت در سازمان های جهانی متروپلیس، ، UCLG و OICC و AMF مثالهایی از این دست هستند.

وزاری گردشگری سازمان همکاری‌های اسلامی (OIC) در نشست نیجر در سال ۲۰۱۵ میلادی، تبریز را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب کند. از این رو، در سال‌های اخیر، زیرساخت‌های گرشگری شهر تبریز با توسعه مترو تبریز، چندین هتل مجلل پنج ستاره و اقامتگاه‌های زیبا ،چندین سالن همایش های بین المللی، مراکز خرید لوکس این شهر را مهیای میزبانی از گردشگران از جای‌جای جهان ساخته‌اند.

عناوینی از قبیل پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، پایتخت هنر نگارگری و پایتخت فرش دستباف، از نقش فرهنگی این شهر در عرصه هنر بین‌المللی حکایت دارد.

جمهوری اسلامی ایران، علی‌رغم استقرار در ناحیه‌ای تنش‌زا از خاورمیانه، بی‌شک امن‌ترین کشور منطقه است. می‌توان گفت امنیت و آرامش پایدار، مهم‌ترین مزیت گردشگری ایران اسلامی است که در پیوند با فرهنگ و تمدن تبریز، نقش برجسته‌تری می‌یابد. مجموع اقدامات مدیریت شهری تبریز در تقویت زیرساخت‌های عمرانی و همچنین ارتباطات بین‌المللی گسترده، موجب شده این شهر تاریخی، برای میزبانی نشست متروپلیس در سال ۲۰۱۸ میلادی اعلام آمادگی کند.  معتقدیم این میزبانی، در صورت تحقق، پنجره جدیدی در عرصه گردشگری قاره کهن خواهد گشود.

لازم می‌دانم در همین فرصت، از میمان‌نوازی مسئولان محترم متروپلیس و کشور کانادا قدردانی کرده و یادآور شوم که این کشور در جریان زلزله سه سال گذشته ارسباران با قبول مسئولیت احداث یک مدرسه، در کنار مردم تبریز و زلزله‌زدگان قرار گرفت؛ در همین فرصت، از آن اقدام محبت‌آمیز و ارزشمند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

امید آن‌که موافقت اعضای محترم با میزبانی تبریز در سال ۲۰۱۸، زمینه‌ای فراهم کند که در آینده‌ای نزدیک، شاهد توسعه ارتباطات اجتماعی و مودت بین شهروندان کشورهای مختلف با محوریت جمهوری اسلامی ایران و تبریز باشیم.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.