کد خبر : 6698
تاریخ انتشار : یکشنبه 23 بهمن 1401 - 5:53

در منقبت سرمایه سالاری؛ بقالی و تاکسی تلفنی محله را دریابیم

در منقبت سرمایه سالاری؛ بقالی و تاکسی تلفنی محله را دریابیم

آی نیوز، علی عباسی – این روزها بقال های کوچه مان و تاکسی تلفنی محله مان در محاصره اقتصادی و تبلیغاتی فروشگاههای زنجیره ای و تاکسی های آنلاین هستند .

به گزارش آی نیوز دنیا دنیای مدرنی شده است و ما هر اندازه هم که از مستضعف، مستمند، کم برخوردار و ندار مایه بگذاریم و شعار بدهیم باز آنچه که میدان داری می کند، سرمایه، سرمایه داری و سرمایه سالاری است. ▫️حقیقتا در دنیای امروز این آپارتاید سرمایه سالاری و سرمایه داری است که حرف اول را می زند و همچنین حرف اول را می زند.

 

حتی تکنولوژی های جدید نیز به سمتی سوق یافته است که به سوی سیطره یافتن گروهی اقلیت از سرمایه داران و سرمایه سالاران بر انبوه انسانها و فعالان اقتصاد محله محور را رهنمون می شوند.

 

فرض کنید در محله ای ۵۰ هزار نفره ۱۰۰ باب دکان بقالی حضور دارند در حقیقت ۱۰۰ بلکه بیشتر از یکصد خانوار از قبل فعالیت این بقالی ها معاش و درآمد روزانه خود را بدست می آورند.

 

حال با باز شدن یک هایپر مارکت بزرگ و یا فروشگاه زنجیره ای در آن محل تمامی مغازه های بقالی، قصابی، میوه و… مجبور به بستن مغازه و واگذاردن میدان به این فروشگاه بزرگ هستند.

 

این یعنی صدها مغازه کوچک تعطیل می شود به خاطر یک مغازه بزرگ. این یعنی صدها صاحب مغازه که از قبل اجازه مغازه ارتزاق می کنند درآمدشان محدود می شود. و سود تمامی این واحد های خرد اقتصاد محلی به جیب تنها یک نفر یا همان صاحب فروشگاه بزرگ می رود.

 

وضعیت تاکسی های تلفنی هم چنین است. تاکسی های آنلاین بدون کمترین سرمایه گذاری با استفاده از مزیت تکنولوژی جدید و قیمت پایین تقریبا تمامی تاکسی تلفنی ها را به ورشکستگی می کشانند.

 

شاید در نگاه اول قیمت پایین این تاکسی های آنلاین به سود تک شهروند باشد اما اگر گردش اقتصادی در تاکسی تلفنی ها را در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که مثلا با تعطیل شدن تاکسی تلفنی های سنتی سودی که از گردش اقتصادی در این بنگاههای خرد می رسید به جیب تنها یک فرد و یا یک شرکت خصوصی می رود.

 

این موضوع البته از منظر اقتصادی شاید غیر عادی نباشد اما اینکه درآمد، معاش و سودی که وارد جیب مثلا ۵۰۰ صاحب تاکسی تلفنی می شد الان وارد جیب دو سه نفر مالک اپلیکیشن می شود و این مسئله یعنی بیکاری ۵۰۰ صاحب تاکسی تلفنی یعنی تعطیلی اقتصاد خرد محله محور.

 

هرچند شاید بقال محله جنسی را ۵۰ تومان گرانتر از فروشگاه بزرگ بفروشد و یا قیمت تاکسی تلفنی سنتی ۵۰۰ تومان بالاتر از تاکسی های آنلاین باشد اما از یاد نبریم در این شیوه های مدرن، ارزش افزوده ای که به جیب مثلا ۵۰۰ شهروند بقال و یا مدیر تاکسی تلفنی می رفت،  تنهایی به جیب یکی دو نفر صاحب این فروشگاه بزرگ یا مالکان اپلیکیشن تاکسی آنلاین می رود! کمی بیاندیشیم.

مردم سرمایه سالاری دامپینگ

مردم سرمایه سالاری دامپینگ

مردم سرمایه سالاری دامپینگ

منتشرشده
۱۳۹۶/۱۱/۱۷ در ۵:۵۳ ق٫ظ


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.