کد خبر : 829
تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1392 - 7:22

اقدامات کمیته کارگری شورا چه بوده است؟

اقدامات کمیته کارگری شورا چه بوده است؟

 

 

 

کارگران زحمت کش شهرداری تبریز و آنهایی که شهروندان همواره شاهد و ناظر فعالتهای شبانه روزی شان هستند در سالهای اخیر مطالباتی را از مجموعه شهرداری تبریز داشتند که بعد از چند سال و با آمدن مدیریت جدید شهرداری به گفته خودشان اکنون با حمایت شهردار تبریز در حال پیگیری مطالباتشان هستند و از فضای تعاملی که برقرار شده است احساس رضایتمندی دارند.

به گزارش آی نیوز به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، در دفتر یک عضو شورای شهر با تنی چند از آنها قراری گذاشتیم تا ضمن گفتگو با دکتر علی شیاری عضو کمیته کارگری نظرات آنها را نیز بشنویم دکتر علی شیاری و همه اعضای کمیته کارگری و شهردار تبریز را در این گفتگو از محبوب ترین افراد یافتیم که به قول خودشان در حال حاضر تمام تلاشهای چندین ساله شان را می خواهند جامه عمل بپوشانند.
البته نماینده کارگران از اسامی تک تک افراد که برای حل مشکل آنها تلاش می کنند نام می برد و قدر دان زحمات تک تک آنها است.
می خواهیم از موضوع خواسته های کارگران باخبر شویم و در پی آن سراغ دکتر علی شیاری می رویم و پای صحبتهایش می نشینم:
آقای دکتر گویا کمیته کارگری شورای شهر تبریز احیا شده است؟
مهمترین بحثی که در رابطه با بحث کارگری وجود دارد و از ابتدای شروع جلسات شورای اسلامی چهارم شهر تبریز اراده شورا بر آن شد که در مقوله کارگری به صورت جدی وارد شود و در نتیجه کمیته کارگری که لغو شده بود دوباره احیا و در انتخابات آن پنج نفر اعضای کمیته کارگری انتخاب شدند و در دو هفته یکبار این کمیته تشکیل جلسه می دهد.
از نماینده کارگران خواستیم تا مطالبات خود را مطرح کنند تا مشکلات کارگری مورد بحث و بررسی دقیق تر قرار گیرد و در نتیجه نماینده کارگران در ۱۰ بند مسائل و مطالبات خود را مطرح کردند.
مسئله مطالبات کارگران چگونه مطرح شد؟
در جلسه کمیته کارگری با دعوتی که از شهردار محترم شد قریب به اتفاق بحثها پیگیری وتوافق صورت گرفت و تنها موردی که محل مناقشه و بحث بود موضوع تبدیل وضعیت کارگران از حالت شرکتی به تامین نیرو بود که این کار با توجه به نظر مجموعه شهرداری تبریز با موانع قانونی روبرو است که با سیاستهای کلان اصل ۴۴ و بحث برون سپاری مغایرت دارد و با مطرح شدن این مسئله قرار بر این شد تا شرایط حقوق و مزایا در حوزه های مختلف برابر با تامین نیرو در نظر گرفته شود تا در آینده فکری برای این بحث صورت بگیرد.
البته بایستی به این نکته مهم توجه داشت که انصافا جناب آقای نجفی چون در حوزه اقتصادی بسیار باتجربه اند با دید وسیع و مثبت به مسائل مختلف می نگرند که بحث کارگری هم از این موارد است که باید تشکر ویژه ای از ایشان داشت.
در راستای رسیدن به یک نتیجه مطلوب در این موضوع باید چه کارهایی انجام داد؟
بعضا دیده می شود در مورد مسائل کارگران برخی عزیزان شورای شهر به صورت تبلیغاتی وارد میدان می شوند و احساسی این موضوع را مطرح می کنند که متاسفانه برخی  مقاومتها و حساسیتها را برمی انگیزد  نبایستی شعاری و مقطعی به این موضوع نگریسته شود.والا اگر ۲۱ نفر از اعضای شورا برای این کار هم رای هم باشند و در صحن شورا هم رای بیاورد بدون متقاعد کردن مجموعه شهرداری و فرمانداری کار پیش نمی رود. نباید طوری رفتار کرد که فقط مدافع کارگران در حرف و شعار بود بلکه نتیجه عمل بسیار مهمتر است.
این کار باید به صورت کارشناسی پیش رود وبا ارائه مستندات و راهکارهای اساسی عدم تفاوت کارگران مجموعه های مختلف شهرداری تبین شود و با روال عادی کارها روانتر صورت گیرد و مورد نفی قانونی مجموعه شهرداری قرار نگیرد.
فرمانداری ،شهرداری و شورا برای تبدیل وضعیت ها راهکار اساسی بایستی ارائه دهند و این کار عزم جدی و اراده آنها را می طلبد و تنها راه گفتگو و تعامل است بعضا برخی حرفها تنش ها و حساسیتها را افزایش می دهد و کار از روال عادی نباید خارج شود.
آقای دکتر مطالبات کارگران عزیز کدامها هستند؟
از ۱۰ مورد مطالبه کارگران، نه بند آن مورد توافق کمیته کارگری و شهرداری تبریز قرار گرفته است و تنها وضعیت تبدیل قراردادها است که زمانبر است و با مشکلاتی روبروست و تا آن زمان هم  فراهم شدن شرایط یکسان مورد توافق شورا و شهرداری قرار گرفته است.
از مطالبات کارگران بحث امنیت شغلی که در کمیته کارگری تکلیف شده است تا هیچ شرکتی بدون نظر این کمیته حق اخراج کارگران را نداشته باشد مگر به صورت موردی و با نظر کمیته مربوطه، مورد بعدی واکسناسیون به موقع و صدور کارت سلامت که در حال انجام است، یکی دیگر از مطالبات کارگران بحث مزایای کار سخت و زیان آور است که در حال پیگیری آن هستیم،بحث اضافه کاری و همسان سازی پرداختی در مناطق مختلف ،استفاده از امکانات اجرایی که در شهرداری موجود است از قبیل سالن های ورزشی ،کلاس های آموزشی و استفاده از مهارتهای آن،استفاده از امکانات و تسهیلات و وام های قرض الحسنه و تشکیل تعاونی های مستقل کارگری و یا استفاده از مزایای تعاونی کارکنان شهرداری، استفاده از بیمه واحد و صدور بیمه تکمیلی و حوادث با پشتیبانی مالی کافی برای کارگران است.
کمیته کارگری و شورای شهر برای حل موضوع چه اقدامات دیگری انجام داده است؟
نظر شهردار بر یکسان سازی مزایا و خدماتی است که شهرداری به کارکنان خود ارائه می دهد و کمیته کارگری و شهردار تبریز به این امر اهتمام ویژه دارند تا دریافتی کارگر شرکتی و تامین نیرو برابر شود که این موضوع در کمیته کارگری تصویب شده است و شهردار اجرای آن را تضمین کرده است و نظر شورای شهر وقتی نیاز به تصویب در صحن شورا دارد که تامین اعتبار ان نیاز باشد ولی چون اعتبار آن مد نظر شهرداری تبریز قرار گرفته است نیازی به آوردن این طرح به شورای شهر نیست.
شورای شهر در صورت نیاز آماده تصویب تامین اعتبار آن هست اما با محاسباتی که در کمیته کارگری انجام شده است برایری حقوق و مزایای نیروهای شرکتی با تامین نیرو چیزی حدود چهار الی ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در کنار  هزینه های شهرداری قابل حل و برنامه ریزی است.
و در آخر:
واقعیت این است که اصلی ترین زحمات را این کارگران زحمت کش در مجموعه بزرگ شهرداری متحمل می شوند که در حقیقت هر هزینه ای برای این عزیزان نه تنها هزینه صرف نیست بلکه با افزایش انگیزه کاری حتما شهر پاکیزه تر و زیباتری خواهیم داشت و از طرفی این کار هم سو با عدالت محوری است که با برداشتن تبعیضات مسئولیت پذیری را افزایش خواهد داد.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.