کد خبر : 1906
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 دی 1393 - 10:40

نگاهی به سبک مدیریتی شهردار تبریز/ از «گفتمان عمرانی» تا «تکریم‌ارباب‌رجوع»

نگاهی به سبک مدیریتی شهردار تبریز/ از «گفتمان عمرانی» تا «تکریم‌ارباب‌رجوع»

آی نیوز:با گذشت بیش از یک سال از مسئولیت صادق نجفی در شهرداری تبریز، آن چه در یک نگاه جامع، در کلیت این مجموعه، بارز است، از یک حرکت پرنشاط، نویدبخش و کم‌نظیر در اداره شهر، حکایت می‌کند.

 این حرکت، در همان روزهای آغازین مسئولیت نجفی، با مشی خاص وی در انتخاب مدیران زیرمجموعه‌اش آغاز، و در ادامه، با سبک ویژه وی در بخش‌های مختلف اجرایی، نحوه ارتباط با شورای اسلامی شهر، هماهنگی با دستگاه‌های مختلف اجرایی و تاکید بر اصل تکریم‌اراباب‌رجوع استمرار یافت.
به گزارش آی نیوز، در کنار نقطه ضعف‌هایی که وجود آن در مجموعه وسیع و پرتنوعی چون شهرداری، اجتناب‌ناپذیر است، نگاهی کوتاه به سبک و سیاق مدیریت نجفی، در تحلیل توفیقات اخیر شهرداری تبریز، خالی از لطف نخواهد بود.
در حالی که عموم ناظران مدیریت شهری، با آغاز مسئولیت صادق نجفی، در انتظار سونامی برکناری مدیران دوره سابق بودند، شهردار جدید تبریز، با پرهیز از روحیه حذف‌گرایی، کمترین جابجایی را در دستور کار خود قرار داد. در کنار این موضوع، وی با تفویض بخشی از اختیارات خود، بستر خدمتگزاری بی‌عذر و بهانه را برای مدیران، فراهم کرد تا به این ترتیب، در فضایی توام با سهولت، آرامش و حسن‌نیت، برنامه‌های خود را پیش بَرَد. با نگاهی گذرا به گذشته مدیریتی نجفی، می‌توان شمار قابل توجهی از مدیرانی را که سابقه همکاری با نجفی را داشته‌اند و امروز، با سپری کردن مراتب ترقی و پیشرفت، در جایگاه‌های معتبر مسئولیت کشور، فعالیت دارند، به خاطر آورد. موضوعی که در کنار پیش‌برد اهداف مدیریتی، نشان‌دهنده  اهتمام ویژه نجفی، به ضرورت تربیت و پرورش نیروهای زبده و متعهد، و تحقق چشم‌انداز مسئولیتی شهر، استان و کشور است.
از نظر شهردار تبریز، با وجود قابلیت‌های سرمایه‌گذاری و منابع مستعد انسانی، طولانی‌شدن ‌پروژه‌های عمرانی در شهری با پیشینه و اعتبار تبریز، غیرقابل قبول و حتی ناپسند است. وی تاکید دارد که عادت ملال‌آور «طولانی شدن یک پروژه عمرانی» باید شکسته شود. از این روست که در آغاز پروژه‌ بزرگی چون تقاطع غیرهمسطح میدان راه‌آهن، از پیمانکار و مسئول مربوطه، می‌خواهد که برخیزد و راساً به شهروندان قول بدهد که پروژه را در نصف مدت‌زمانی که درج شده است، به پایان برساند. گفتمان عمرانی وی حرکتی را در شهر تبریز بنا نهاده است که ثمرات آن، تا پایان سال جاری، برای همیشه، ماندگار و تاثیرگذار خواهد بود.
 امروز، مدیریت شهری تبریز، دیگر آن جزیره یکه‌تاز و سردرگم سابق نیست؛ از این روست که نجفی با برخورداری از یک چهره مقبول و معتبر، به عنوان نخستین شهردار تبریز، به نمایندگی شهرداران کشور در شورای سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های کشور، نایل شده و  با داشتن ارتباط مستمر با شهرداران کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، توان و تدبیر خود را صرف حل معضلات مدیریت شهری کشور می‌کند.
با آغاز مسئولیت وی در شهرداری تبریز «رویکرد تقابل» که سال‌ها یک رویّه ثابت و مستمر در ارتباط شهرداری با سایر دستگاه‌های اجرایی استان بود، رنگ وحدت و صمیمیت به خود گرفت؛ تا به این ترتیب، مدیریت هماهنگ شهری، به عنوان زمینه‌ساز پیگیری منافع شهر، در تمام ابعاد تصمیم‌سازی و اجرا، تحقق یابد.
اما هیچ‌یک از این اقدامات، به اندازه همتی که وی در ترمیم و بازسازی جایگاه مخدوش تکریم اراباب‌رجوع در مجموعه شهرداری تبریز، صرف کرده است، نیست. نجفی از هر فرصتی برای ارتباط رو در رو و صمیمی با شهروندان بهره‌ می‌گیرد. به مدیران خود تاکید دارد که ارتباط با شهروندان، دقیق‌ترین مرجع احصا و پیگیری مشکلات شهر است. بستر نظارت‌ها و گزارش‌های شهروندی را تقویت کرده و شخصاً مورد پیگیری قرار می‌دهد. افزون بر این، وی الکترونیکی شدن امورات مختلف عمرانی و اجرایی و به حداقل‌رساندن دخالت‌های دستی را به عنوان راهبردی، که باعث صرفه جویی در هزینه، کاهش مدت رسیدگی و مراجعه حضوری و همچنین ارتقای سلامت اداری خواهد شد، در بخش‌های مختلف شهردرای جاری ساخته است.
 احیای پیشینه تمدنی شهر تبریز، نیازمند یک برنامه مدون و تحول‌محور است. اقدامات اشاره شده، اگرچه قادر به ایجاد یک تحول آنی نیست اما به نظر می‌رسد، زمینه لازم برای جهش بزرگ شهر تبریز را فراهم ساخته است.
……………………….
* حامد عاطفی فر

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.