کد خبر : 10521
تاریخ انتشار : شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 9:25

زوج های جوان با وام مسکن کدام مناطق ایران می توانند خانه بخرند؟

زوج های جوان با وام مسکن کدام مناطق ایران می توانند خانه بخرند؟

در این گزارش، سری به بنگاه ها و مشاورین املاک کشور زدیم تا ببینیم با وام مسکن برای خانه اولی ها، می توان چه خانه ای خریداری کرد تا در ادامه اگر بشود زندگی مشترک آغاز شود و

در این گزارش، سری به بنگاه ها و مشاورین املاک کشور زدیم تا ببینیم با وام مسکن برای خانه اولی ها، می توان چه خانه ای خریداری کرد تا در ادامه اگر بشود زندگی مشترک آغاز شود و آمار ازدواج نیز از رکورد بیرون بیاید.

یکی از مباحثی که خیلی مورد توجه مسوولان و جامعه قرار دارد ، بحث ازدواج جوانان است.باید گفت ازدواج پیوندی دیرین بین انسان ها است. اما در سال های اخیر شاهد کم شدن آمار ازدواج بودیم که می توان دلایل بسیار زیادی برای آن برشمرد. از جمله اینکه در سال های دور، پدرو مادرهای ما، از ابتدای رویای یک زندگی تکمیل و همه چیز مهیا را در سر نمی پروراندند بلکه به کم قانع بودند، با مبلغ ناچیزی زندگی ساده مشترک خود را شروع کرده و کم کم پیشرفت می کردند و زندگی روی خوشش را به آن ها نشان می داد.

بالا رفتن هزینه های زندگی علی الخصوص هزینه مسکن هم در کمرنگ شدن آمار ازدواج در سال های اخیر چندان بی تاثیر نبود. یکی از تسهیلاتی که اخیرا دولت در اختیار جوانان برای هموار کردن جاده ازدواج قرار داده است، وام مسکن برای خانه اولی ها است. مبلغ این وام در تهران ۱۶۰ میلیون، سایر کلانشهرها ۱۲۰ میلیون و شهر های کوچکتر ۸۰ میلیون است.

اما با این مبلغ می توان چه خانه ای خرید تا بلکه باری از دوش جوانان برداشته و راه ازدواج آن ها راحت تر شود؟ ما نیز با پرس و جو از چند آژانس مشاور املاک در شهرهای گوناگون، پرس و جو از افراد مطلع و همچنین برخی اپلیکیشن های خرید آنلاین خانه توانستیم به پاسخ این سوال دست یابیم. 

قیمت ملک در شهرهای مختلف تفاوت های زیادی با هم دارد.

در تهران با ۱۶۰ میلیون وام مسکن می توان خانه ای حداکثر ۵۰ متر با قدمت ۱۰-۱۵ سال و با کمترین امکانات در مناطق جنوبی شهر نظیر مختاری، نواب، پیروزی، ورزشگاه تختی، ب یانک و … یافت.

در کلانشهر مشهد با ۱۲۰ میلیون تومان یک زوج جوان قادر به خرید خانه ای با قدمت ۱۰-۱۵ سال و با متراژ حدودا ۷۰-۸۰ در منطقه الهیه و یا شهرک غرب که منطقه ای متوسط و جدید است، هستند. البته باید گفت درست است که منطقه تازه ساخت است اما امکانات مورد نیاز زندگی را دارا است. همچنین با همین مشخصات می توان خانه ای پایین تر از حرو امام هشتم نیز خریداری نمود.

در اصفهان اما گویا وضعیت متفاوت تر است. اصفهان یک فرق بزرگ با تهران و برخی شهرها دارد. آن هم اینکه جنوب شهر اصفهان خانه ها لوکس تر و تبعا گران تر و شمال شهر خانه ها ارزان تر و محله ها معمولی تر هستند. در صورتی که در تهران دقیقا عکس این موضوع صحت دارد. با حول و حوش ۱۲۰ میلیون در شهر بهارستان می توانید خانه ای برای سکونت خود دست و پا کنید.لازم به ذکر است که کمترین مبلغ برای خرید خانه در اصفهان حول و حوش ۲۰۰ میلیون است.

کلانشهر بعدی تبریز است. تبریز که یکی از زیباترین شهرهای ایران است، ملک از قیمت های بالایی برخوردار است.بهترین خانه ای که با حدود ۱۲۰ میلیون تومان خواهید توانست خانه ای با متراژ ۶۰-۵۰ متر البته بدون امکانات و ۱۰ سال ساخت یافت. اکثر این خانه ها در منطقه متوسط الهیه هستند. البته می توان در منطقه جنوبی شهر آپارتمانی ۱۰۰ یا ۹۰ متری خرید. قیمت ملک در محله های خوب تبریز نظیر رشدیه متری حداقل ۳ میلیون است. البته لازم به ذکر است یافتن همین خانه متوسط هم با این مبلغ کمی دشوار به نظر می رسد. اما در شهرهای کوچکتر وضع کمی بهتر است.

یزد نیز مانند اصفهان، جنوب شهرش اصطلاحا باکلاس تر از شمال شهرش است. در یزد، با ۸۰ میلیون وام مسکن بهترین گزینه پیش رو، خانه ای تقریبا ۸۰ متری با امکانات متوسط در محله های متوسط شهر نظیر صفاییه است. 

در جنوب کشور، شهرستان اهواز بهترین انتخاب با ۸۰ میلیون خانه ای ۶۰ متری و بسیار معمولی در محله های متوسط داشته باشید. شما می توانید این خانه را در ارزان ترین محله های شهر اهواز نظیر باهنر، پردیس، صد دستگاه و… بیابید.

البته لازم به ذکر است که تمامی گزینه های بالا، تقریبا بهترین گزینه اند و یافتن همین گزینه ها هم کمی سخت به نظر می رسد. به هر روی، مخلص کلام این است که هرچند دوره و زمونه عوض شده و جوانان آرزوهای دور و درازتری نسبت به والدین خود در همین سن جوانی دارند، اما باید گفت این آرزوهای دور و دراز و رویاهای بلندپروازانه با این قیمت ها قطعا به سنگ خواهد خورد. لذا جوانان اگر قصد شروع زندگی مشترک را دارند باید بدانند که ممکن است اول زندگی با روی خوش و دستان نوازشگر سرنوشت روبرو نشوند بلکه باید واقع بین باشند تا آرام آرام و در طی سال های متمادی و نه یک شبه به خواست های خود برسند که شاید اینگونه حتی زندگی مشترک هم با تلاش دونفره برای رسیدن به آرمان ها و خواست ها دوام احساسی و همراهی بیشتری را هم ایجاد کند./م:برنا


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.