کد خبر : 24496
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 8:19

خطر بادکنک‌های هلیومی و برف‌های شادی را جدی بگیریم

خطر بادکنک‌های هلیومی و برف‌های شادی را جدی بگیریم

یک کارشناس ایمنی با اشاره به خطراتی که بادکنک های هلیومی و برف های شادی ایجاد می کنند، گفت: در حال حاضر گاز هلیوم گران شده است و افراد فروشنده برای پر کردن بادکنک ها از گازی سبک استفاده می کنند که قابلیت اشتعال دارد. در اصل گازی که استفاده می شود گازی سبک تر از هواست اما هلیوم نیست. این بادکنک ها به محض ترکیدن و پخش شدن به دلیل وجود شعله ای مثل شعله شمع و … مشتعل می شوند.

محمدرضا مرشد دوست در گفت و گو  درباره خطرات استفاده از مواد محترقه و برخی وسایل که در مهمانی و جشن ها استفاده می شود، اظهار کرد: عدم آشنایی با این وسایل و استفاده نا ایمن از مواد محترقه ای مثل فشفشه، آبشار و … یا وسایلی مثل برف های شادی و بادکنک های هلیومی موجب وقوع حادثه و گاهی آتش سوزی می شود. این حوادث گاها نیز موجب ایجاد سوختگی و صدمات شدید برای افراد می شود. طی مدت اخیر ویدیو های بسیاری از آتش گرفتن لباس افراد با مواد محترقه ای مثل آبشار ها، یا آتش گرفتن برف شادی و منفجر شدن بادکنک های هلیومی منتشر شده است.

وی با بیان اینکه مراسم آتش بازی در بسیاری از جشن های دنیا مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: اما استفاده از مواد محترقه و منفجره بحثی مجزا از آتش بازی است. این باید برای مردم مشخص شود که در همه دنیا از آتش بازی استفاده می شود، اما آتشی که تحت کنترل باشد. این در در حالی است که آتش حاصل از مواد محترقه و منفجره آتش غیر قابل کنترل است.

این کارشناس ایمنی ادامه داد: در سایر نقاط دنیا استفاده از مواد محترقه ای که اینگونه صدا ایجاد کند و خطرات جانبی داشته باشد به این صورت وجود ندارد.

مرشد دوست با اشاره به تاثیر تقاضای شهروندان بر عرضه مواد محترقه در بازار اظهار کرد: چون ساز و کاری نداریم که این مواد را به دسته های ایمن و نا ایمن تقسیم کند، خریداران ناچار هستند که به آنچه بازار عرضه می کند اعتماد کنند. افرادی هم که در بازار حضور دارند اغلب به دنبال کسب منافع خود هستند. مشکل علنی دیگری که در خصوص فروش مواد محترقه وجود دارد این است که خرید و فروش این مواد به صورت زیرزمینی انجام می شود و فروشگاه های معتبر برای فروش تجهیزات آتش بازی وجود ندارد.

این کارشناس ایمنی گفت: رفتار برخی از مواد محترقه اصلا مشخص نیست و ساخت آن ها کاملا به صورت کارگاهی و تجربی انجام شده است. این مواد دست ساز اصلا برچسب اطلاعات ندارند.

وی با بیان اینکه عموم مردم نسبت به مسائل ایمنی آگاهی ندارند، اظهار کرد: افرادی که در جشن ها شرکت می کنند اغلب سرآغاز شروع برخی هیجانات هستند. شاید این با شروع یک صدا آغاز شود و حوادثی را رقم بزند که هم خود و هم تماشاچیان آسیب ببینند. به عنوان مثال آتش بازی ها نیاز به فضایی باز دارد که تماشاچیان در محدوده ای ایمن آتش بازی را مشاهده کنند.

این کارشناس ایمنی در ادامه به استفاده از برخی وسایل مثل بادکنک های هلیومی و برف شادی در تولد ها اشاره کرد و درباره خطراتی که ممکن است این وسایل ایجاد کنند، گفت: بادکنک های هلیومی، در واقع بادکنک های بسیار امنی هستند اما تغییری در آن ها ایجاد شده که شاهد شعله ور شدن بیش از اندازه آن ها هستیم. در حال حاضر گاز هلیوم گران شده است و افراد فروشنده برای پر کردن بادکنک ها از گازی سبک استفاده می کنند که قابلیت اشتعال دارد. در اصل گازی که استفاده می شود گازی سبک تر از هواست اما هلیوم نیست. این بادکنک ها به محض ترکیدن و پخش شدن به دلیل وجود شعله  ای مثل شعله شمع و … مشتعل می شوند.

وی گفت: به همین دلیل دیگر بادکنک هایی که تحت عنوان بادکنک های هلیومی به فروش می رسند مورد اعتماد نیستند.

مرشد دوست درباره خطر استفاده از برف شادی نیز گفت: پیش تر برف شادی ها به طریقی ساخته می شد که از نظر شیمیایی واکنش نشان نمی داد، اما حالا با افزایش قیمت مواد اولیه احتمالا مواد اولیه ساخت برف شادی ها تغییر کرده است و همین باعث شده که اگر قرار باشد برف شادی با کیفیت قبلی تولید شود قیمت چند برابری باید داشته باشد. این با تقاضای شهروندان تناقض دارد و احتمالا هم افراد حاضر نیستند قیمت بالایی را برای برف های شادی پرداخت کنند.

وی افزود: باید ساز و کاری وجود داشته باشد که بتوان این وسایل را از مراکز معتبر خرید. در حال حاضر به ندرت در مراکز فروش بادکنک، بادکنک ها با گاز هلیومی پر می شوند. این بادکنک ها اغلب با گاز های دیگر پر می شوند و ممکن است خطراتی را برای شهروندان ایجاد کنند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.