کد خبر : 24664
تاریخ انتشار : شنبه 28 آبان 1401 - 8:09

مسمومیت خبری و رسانه های اجتماعی

مسمومیت خبری و رسانه های اجتماعی

علی عباسی – تلگرام، توئیتر، واتساپ، اینستاگرام، فیسبوک، تیک تاک و دهها رسانه اجتماعی دیگر، وضعیت یکسویه تولید و مصرف خوراک رسانه ای در همه جای جهان را دگرگون کرده است.

به گزارش آی نیوز دیگر مانند ده سال پیش و ۲۰ سال پیش رسانه هایی نظیر تلویزیون، رادیو و مطبوعات تنها تولید کنند محتوا، نیستند. بلکه به مدد تکنولوژی هر بسته و محتوا که توسط نهاد خبری تولید می شود بلافاصله توسط مخاطبان، ارزشگزاری، ارزیابی، قضاوت و همچنین رتبه بندی می شوند.

حالا ما شاهد تبدیل شدن رویه یکسویه تولید محتوا و خبر و تحلیل و در حقیقت کنترل اجتماعی از تولید کنندگان و بنگاه داران رسانه ای خصوصی و دولتی به رویه چندسویه تولید و تغییر و بلوغ محتوا با مشارکت فردها، گروههای اجتماعی، مدیاهای سنتی  نو و دولت ها هستیم و این جنگ محتواها و روایت هاست.

جنگ روایت ها آغاز شده است و هر کس، هر اندیشه و هر گروهی سعی در ضریب بخشی به روایت های خود دارد.

شبکه های اجتماعی و گروههای رسمی و غیر رسمی درست از زمانی که نسل آدم و حوا در روی این گسترده خاکی افزایش یافت وجود داشته است و اینطور نیست که شبکه های اجتماعی با حضور رسانه های اجتماعی بوجود آمده باشد.

بلکه رسانه های اجتماعی باعث شده اند این شبکه های اجتماعی بر بال تکنولوژی سوار شوند ، باید وجود موجود زنده ای بنام شبکه اجتماعی را باور و قبول کنیم.

امروز به مدد رسانه های اجتماعی، شبکه های اجتماعی انسانی امکان بروز، عرضه، یارگیری، دشمن یابی و همنوع یابی را یافته است و این مسئله وضعیت بخصوصی برای انسان ها و همچنین برای سازمان ها اعم از حکومت ها، دولت ها، سازمان های سیاسی، سازمان های اقتصادی، دلالها، استعمارگران، بنجل فروشان و… ایجاد کرده است.

آگاهی، تعامل دوسویه، دیدن تجربه های دیگر، مقایسه خود با دیگران و هزاران مورد دیگر محصول دنیای معاصر رسانه ای است. شبکه و رسانه دنیا را تغییر داده است. در این میان دولت هایی نظیر حکومت کمونیستی چین و همچنین دولت امپریالیستی آمریکا با شیوه های مخصوص به خودشان در این دنیای جدید حضور دارند که وضعیت رسانه ها در هر دو سیستم بر اهل تحقیق معلوم است.

انسان منفرد امروز، مخاطب فعال و تاثیر پذیری است که روزانه تحت بمباران خبری و تصویری صدها اتفاق خوب و ناگوار قرار می گیرد..

در غالب اوقات این انسان منفرد بواسطه عدم توجه به دربرگیری خبری و در میان  بمباران صدها خبر اجباری که بواسطه جنگ روایت ها در دسترسش قرار می گیرد تمامی اخبار را در ذهن خود جای می دهد و اینجاست که خستگی خبری، خبرزدگی و بمباران و مسمومیت خبری را در بین شهروندان شاهد هستیم.

مسمومیت خبری رسانه اجتماعی

مسمومیت خبری رسانه اجتماعی

مسمومیت خبری رسانه اجتماعی


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.