کد خبر : 33127
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1401 - 8:01

علی‌اف: زندگی ارامنه قره‌باغ بسیار بهتر از قبل خواهد شد

علی‌اف: زندگی ارامنه قره‌باغ بسیار بهتر از قبل خواهد شد

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد، مطمئن است زندگی ارامنه‌ای که در منطقه قره‌باغ زندگی می‌کنند بسیار بهتر از قبل خواهد بود.

به گزارش آی نیوز به نقل از فارس ، در شرایطی که تنش‌های شدید باکو و ایروان از یک سو و اتهام‌زنی‌های دو طرف درباره تدارک برای حمله نظامی ادامه دارد، الهام علی‌اف رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان تلاش می کند به ارامنه ساکن در منطقه قره‌باغ درباره زندگی بهتر در آینده اطمینان بدهد.

به گزارش رسانه‌های جمهوری آذربایجان، او در اظهاراتی در مراسم افتتاحیه دهمین مجمع جهانی باکو با موضوع «جهان امروز: چالش‌ها و امیدها» گفت: «(جمهوری ) آذربایجان کشوری با رواداری مذهبی و قومی بالاست که نمایندگان اقوام و اصول دینی مختلف در صلح و کرامت زندگی می‌کنند. بنابراین مطمئنم زندگی ارامنه‌ای که در منطقه قره‌باغ آذربایجان زندگی می‌کنند بسیار بهتر از دوران اشغال خواهد بود».

او همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت که هر درگیری، تاریخ، پویایی خاص و پایان خود را دارد اما مهم این است که اختلافات بین کشورها بر اساس قوانین بین المللی، تمامیت ارضی و حاکمیت حل‌وفصل شود.

وی افزود: با زور نمی‌تواند تغییر کند. این موضع (جمهوری) آذربایجان است و این موضع نه تنها در خصوص مورد ما، بلکه درباره همه درگیری‌ها در جهان صدق می‌کند. و این موضع را علناً بیان می‌کنیم.

پیش‌تر، «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان هم گفته بود که باکو آماده است تا ارمنی‌های ساکن قره‌باغ را در جامعه جمهوری آذربایجان ادغام کند.

«آراییک هاروتونیان» رئیس خودخوانده منطقه ارمنی‌نشین قره‌باغ کوهستانی در واکنش به این اظهارات، با اشاره به وضعیت ایجاد شده در نتیجه محاصره این منطقه توسط جمهوری آذربایجان گفته بود «بار دیگر تاکید می‌کنم که فارغ از همه سختی‌ها و فشارهای مختلف، به ایده استقلال قره‌باغ وفادار می‌مانیم و هیچ گامی جز استقلال برنمی‌دارم و با مسئولیت تمام اعلام می‌کنم که روند ادغام با جمهوری آذربایجان منتفی است، اما این بدان معنا نیست که از تماس برای حل مشکلات زیرساختی و بشردوستانه خودداری می‌کنیم».

تنش‌ و درگیری بین این دو جمهوری همسایه در روزهای اخیر تشدید شده و دو طرف، یکدیگر را به تدارک برای تجاوز گسترده متهم می‌کنند.

جنگ در قره‌باغ میان ایروان و باکو در سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۵۰۰ کشته از نظامیان دو طرف به جا گذاشت که با توافقنامه‌ای تحت نظارت روسیه به طور نسبی پایان یافت و ارمنستان از ادعای خود برای تملک اراضی‌ای که از ده‌ها سال پیش در اختیار خود داشت، عقب‌نشینی کرد و روسیه نیز ۲۰۰۰ نیرو برای نظارت بر روند آتش‌بس به منطقه فرستاد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان با وجود آتش‌بس، کماکان درگیری دارند و در حدود سه ماه گذشته، معترضان جمهوری آذربایجانی با در دست داشتن پلاکاردها و پرچم‌ها، کریدور لاچین را مسدود کرده‌اند.

زندگی ارامنه قره‌ باغ

زندگی ارامنه قره‌ باغ

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.