کد خبر : 33189
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 اسفند 1401 - 15:38

طرح انتقال آب ارس نیاز ۳.۵ میلیون نفر را تامین می کند

طرح انتقال آب ارس نیاز ۳.۵ میلیون نفر را تامین می کند

مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به اجرای ابر طرح انتقال آب ارس به تبریز اشاره کرد و گفت: این طرح نقش مهمی در تامین آب شرب و صنایع واقع در مسیر خواهد داشت و ۳.۵ میلیون نفر از آن برخوردار خواهند شد.

به گزارش آی نیوز ، غفارزاده به اجرای ابر طرح انتقال آب ارس به تبریز اشاره کرد و گفت: این طرح نقش مهمی در تامین آب شرب و صنایع واقع در مسیر خواهد داشت و ۳.۵ میلیون نفر از آن برخوردار خواهند شد.

وی افزود: طول این خط ۱۴۵ کیلومتر و قطر لوله استفاده شده در آن ۲ متر است که تاکنون ۳۵ کیلومتر از خط اجرا شده و اجرای ۱۱۰ کیلومتر دیگر به پیمانکار طرح (قرارگاه خاتم الانبیا) واگذار شده که به صورت EPCF طرح را اجرا خواهد کرد و تامین هزینه ۴۰۶ میلیون یورویی بر عهده خود پیمانکار خواهد بود.

غفارزاده مدت زمان اجرای این طرح را ۶۰ ماه اعلام کرد و گفت: تلاش می کنیم تا این طرح در مدت ۴۸ ماه آینده تکمیل و بهره برداری شود.

حقابه استان از رود ارس ۱۸۰ میلیون متر مکعب است

غفارزاده با بیان اینکه به اندازه حقابه مان از آب ارس برداشت خواهیم کرد، گفت: حقابه تعیین شده برای استان سالانه ۱۸۰ میلیون مترمکعب است و یک متر مکعب بیشتر برداشت نخواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه میانگین آب رودخانه ارس بین سه تا ۳.۵ میلیارد مترمکعب است، گفت: میزان برداشت آب از این رود برای استان آذربایجان شرقی حدود چهار درصد خواهد بود و مشکلی برای استان ها و کشورهای همجوار ایجاد نمی شود.

وی در مورد آلودگی آب رودخانه ارس از سوی ارمنستان، ادامه داد: رایزنی ها در این موارد با کشورهای ترکیه و ارمنستان ادامه دارد و دولت و به نمایندگی از آن، وزارت امور خارجه پیگیر موضوع است ضمن اینکه در خط انتقال آب ارس به تبریز، ۲۰ کیلومتر بالاتر از محل مشکوک آلودگی، آب برداشت خواهیم کرد.

انتقال ۸۵ میلیون متر مکعب آب از تبریز به دریاچه ارومیه

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: با افتتاح مدول های تصفیه خانه تبریز، سالانه ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب، تصفیه شده و ۸۵ میلیون مترمکعب آن از طریق خط لوله انتقال به دریاچه ارومیه سرازیر می شود.

غفارزده به مسافت ۵۰ کیلومتری از محل تصفیه خانه تا دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: ۱۰ کیلومتر ابتدایی خط انتقال آب تصفیه شده که بیشترین میزان برداشت غیرمجاز نیز در آن رخ می داد بهره برداری شده و برای اجرای ۱۰ کیلومتر دیگر برنامه ریزی کرده ایم.

آبگیری سد شهید مدنی ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

غفارزاده به دلایل عدم آبگیری سد شهید مدنی به رغم اتمام عملیات عمرانی آن اشاره کرد و گفت: برای آبگیری این سد، تملک اراضی واقع در داخل مخزن باید انجام شود و راه ها، خطوط برق و مخابرات و همچنین خط آب نهند به تبریز از داخل مخزن منتقل شوند که تاکنون تنها خط انتقال آب نهند به طول ۷.۵ کیلومتر انجام شده است.

وی اضافه کرد: قبل از اجرای این سد، مهندسان و مشاوران همه جوانب را بررسی کرده اند و اینکه گفته می شود این سد به دلیل قرارگرفتن روی گسل آبگیری نمی شود صحت ندارد.

وی به ظرفیت های گردشگری این سد نیز اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن در پنج کیلومتری تبریز، داشتن مخزنی به وسعت ۱۰۰ کیلومتر مربع، داشتن ۲ جزیره ۲۰ هکتاری در وسط مخزن، این سد را برای تبدیل شدن به محلی برای گردشگری مستعد کرده و دولت به دنبال جذب سرمایه گذار در این طرح است و استانداری در این موضوع ورود کرده و با شهرداری نیز مذاکراتی انجام شده است.

عوامل خشکی دریاچه ارومیه بسیار است

مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: عوامل بسیاری در خشک شدن دریاچه ارومیه دخیل هستند و کشاورزی و توسعه سهم زیادی در این امر دارند.

غفارزاده افزود: اراضی کشاورزی حوضه آبریز این دریاچه حدود ۲.۵ برابر شده، جمعیت زیاد شده و الگوی مصرف فرق کرده است و همه این عوامل دست به دست هم دادند و اکنون شاهد وضعیت موجود دریاچه هستیم.

وی اضافه کرد: طرح انتقال آب از سد کانی سیب که یکی از بزرگ ترین طرح های آبی کشور است نقش مهمی در احیا این دریچه ایفا خواهد کرد و سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق تونل ۳۶ کیلومتری با قطر ۶ متری به این دریاچه منتقل می شود.

۳۵ درصد از اعتبار سفر رییس جمهور در حوزه آب آذربایجان‌شرقی تخصیص یافت

بارش ها در آذربایجان شرقی ۴۰ درصد کاهش یافته است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: در سال آبی جاری ۹۵ میلیمتر بارندگی در استان روی داده که ۴۰ درصد کمتر از حد نرمال آن یعنی ۱۵۷ میلیمتر است.

مجتبی جلیل زاده افزود: این میزان در مقایسه با سال قبل که وضعیت بارش کم بود ۳۸ درصد کمتر شده و استان آذربایجان شرقی کم ترین بارندگی را امسال تجربه کرده است.

وی با بیان اینکه شهرستان اهر با ۶۶ درصد کاهش بارندگی نسبت به حد نرمال آن، اضافه کرد: این کاهش ها در حالی روی داده که دمای هوا هم هفت دهم درجه نسبت به حد نرمال آن بیشتر شده و تبخیر را ۱۸ درصد بیشتر کرده است.

وی به وضعیت آب های زیرزمینی استان نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ توانستیم سطح آب های زیرزمینی را به حالت پایدار برسانیم و میزان کسری را از ۵۰ به ۳۵ میلیون مترمکعب کاهش دهیم اما با توجه به افزایش مصرف و کاهش بارندگی ها، این کسری در حال حاضر به ۸۰ میلیون متر مکعب رسیده است.

جلیل زاده گفت: طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی در راستای حفاظت از منابع آبی در حال اجراست و بسته کردن چاه های کشاورزی در فصل غیرزراعی، برداشت آب طبق پروانه و تغییر الگوی کشت از جمله برنامه های این طرح است.

وی همچنین از کاهش روان آب ها در استان نیز خبرداد و گفت: آب های جاری در استان در مقایسه با سال قبل ۲۸ درصد و در مقایسه با حد نرمال ۶۹ درصد کم تر شده است .

طرح انتقال آب ارس

طرح انتقال آب ارس

طرح انتقال آب ارس


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.