کد خبر : 5636
تاریخ انتشار : دوشنبه 25 مرداد 1395 - 7:08

راه اندازی انجمن هنری عاشیقی در تبریز

راه اندازی انجمن هنری عاشیقی در تبریز

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از راه اندازی انجمن هنری عاشیقی در تبریز، برای نخستین بار در کشور خبر داد.

علی محرمی، روز دوشنبه در جلسه هماهنگی آیین نکوداشت عاشق ولی عبدی، ارسباران را یک منطقه فرهنگی، هنری و سرشار از استعدادهای بالقوه دانست که در طول تاریخ همیشه منشاء خدمات ارزشمند برای ایران بوده و انسان های بزرگ و فرهیخته ای از این منطقه برخاسته اند.
وی منطقه ارسباران را زادگاه افراد وارسته ای همچون ستارخان، علامه محمدتقی جعفری، نباتی و ده ها عارف، هنرمند و استاد برشمرد که هر یک از آنها در حوزه فعالیت خود برای کشورمان افتخارآفرینی کرده اند.
محرمی با تمجید از ابتکار شهرستان اهر در برگزاری آیین تجلیل از پیشکسوتان هنر عاشیقی منطقه ارسباران اظهار کرد: خدمات این هنرمندان شایسته قابل تقدیر است و این امر منجر به ترویج سنت حسنه تجلیل از فرهیختگان و خادمان فرهنگ می شود.
وی، راه اندازی انجمن هنری عاشیقی و تعمیم آن به شهرستان ها را اقدامی عملی در راستای حمایت از این قشر زحمتکش و ساماندهی آنها و ارائه خدمات لازم برای آنها عنوان کرد.
محرمی افزود: هنر عاشیقی به جهت انعکاس در دل مردم و ترویج سنت های گذشتگان از احترام خاصی در بین مردم برخوردار بوده، به طوری که مردم به جهت اعتماد و احترام به این هنرمندان نام حق عاشیقی را به آنها اطلاق می کنند.
معاون هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه برای جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران ۲۰۰ آثار رسیده است، گفت: کار بازبینی آثار به پایان رسیده و گروه های راه یافته به جشنواره از ۳۱ شهریور تا سه مهر در سه بخش خیابانی، صحنه ای و آیینی اجرای برنامه می کنند.
فرماندار اهر نیز در این جلسه تجلیل از پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر را کمترین وظیفه برای تکریم از آنها ذکر کرد و گفت: جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران یکی از رویدادهای فرهنگی و برگ افتخاری دیگر در کارنامه فرهنگی این منطقه است.
سیدمحمد عابدی، اظهار کرد: شهرستان اهر به عنوان یکی از شهرستان های مهم منطقه ارسباران دارای پیشینه درخشان فرهنگی و تاریخی با انسان های مخلص، تلاشگر و نخبه است که باید در جهت تکریم این انسان های فرهیخته گام های عملی صورت گیرد.
وی برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را یکی از رویدادهای فرهنگی و برگ افتخاری دیگر در کارنامه فرهنگی ارسباران ذکر کرد و از تمام ادارات و نهادها خواست در برگزاری هرچه بهتر این جشنواره مسئولان این جشنواره را یاری کنند.
دبیر ستاد نکوداشت عاشیق ولی عبدی نیز در این جلسه از برگزاری مراسمی به همین مناسبت در شهرستان اهر جهت تجلیل از شخصیت فرهنگی و هنری این استاد موسیقی عاشیقی خبر داد.
خسرو سرتیپی، منطقه ارسباران و قره داغ را خاستگاه هنر عاشیقی که از هنرهای اصیل و سنتی آذربایجان می باشد، عنوان و هنرمندان عاشیق را دوستداران اهل بیت و انسان های شایسته و هنرمند توصیف کرد.
وی گفت: متأسفانه در گذشته به آیین سنتی و هنر عاشیقی کم توجهی شده بود که با حمایت مسئولان شاهد رونق این هنر و حمایت از دست اندرکاران و فعالان این عرصه هستیم.
سرتیپی تأکید کرد: حمایت از هنر عاشیقی حمایت از فرهنگ، هنر و احترام به آداب و سنن منطقه است و هرچه بهتر بتوانیم در شناساندن این هنر به جوانان موفق شویم به طور قطع گرایش آنها به موسیقی های کوچه بازاری و غیر حرفه ای کمتر خواهد شد.
وی گفت: با وجود اینکه این هنر خاستگاهش ایران و به خصوص آذربایجان است اما کشورهای دیگر از غفلت ما سوء استفاده کرده و آن را به نام خود ثبت کرده اند که باید تلاش کنیم هنر عاشیقی را به جایگاه شایسته خود برسانیم تا از نفوذ فرهنگ غربی جلوگیری کنیم.
سرتیپی افزود: خوشبختانه از سال های گذشته اقدامات بسیار مثبتی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص انجام شده و برگزاری این برنامه در شهرستان اهر نشان از علاقه مندی مردم این منطقه در تکریم پیشکسوتان این عرصه است.
وی، رئوس برنامه های این نکوداشت را هم نوازی عاشق ها، ارائه دو مقاله در خصوص صنعت عاشیقی، ارائه اشعار توسط شاعران و اجرای برنامه توسط استاد عاشیق حسن اسکندری و عاشیق چنگیز مهدی پور عنوان کرد و گفت: در پایان این برنامه از مقام هنری و شخصیتی استاد عاشیق ولی عبدی تقدیر می شود.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.