کد خبر : 5712
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 شهریور 1395 - 7:34

تغییر روز شعر و ادبیات فارسی، اقدامی نسنجیده و قابل تامل است

تغییر روز شعر و ادبیات فارسی، اقدامی نسنجیده و قابل تامل است

رئیس هیئت امنای خانه-موزه‌ی استاد شهریار با اشاره به مصوبه‌ی اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تغییر روز شعر و ادبیات فارسی، از روز بزرگداشت استاد شهریار به سال‌روز بزرگداشت فردوسی، گفت: این مصوبه، اقدامی نسنجیده و قابل تامل است.

علی‌اصغر شعردوست”، با بیان این مطلب اظهار کرد: در خصوص این مصوبه، شورای عالی انقلاب فرهنگی بایدتجدید نظر کند.

وی با اشاره به اینکه از تصویب روز بزرگداشت استاد شهریار به عنوان “روز شعر و ادب فارسی” نزدیک دو دهه می‌گذرد، ادامه داد: تاکنون برنامه‌های ملی و بین‌المللی زیادی در روز بزرگداشت استاد شهریار، مصادف با روز شعر و ادب فارسی برگزار شده است؛ از این‌رو دلیل خاصی برای تغییر در این روز وجود ندارد.

وی افزود: تمامی عناصر مرتبط با تصویب روز بزرگداشت استاد شهریار به عنوان روز شعر و ادبیات فارسی هنوز هم به قوت خود باقی است.

رئیس هیئت امنای خانه-موزه‌ی استاد شهریار، یادآور شد: اگر قرار است که بعد از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی روزی به عنوان “روز شعر و ادبیات فارسی” انتخاب شود، باید شاعر آن نیز متناسب با دوران انقلاب اسلامی باشد که این ویژگی در میان شخصیت‌های تراز اول مطرح در دوران پس از انقلاب، در مورد استاد شهریار صادق است.

شعردوست که عامل به تصویب رسیدن روز بزرگداشت استاد شهریار به عنوان روز شعر و ادبیات فارسی بوده است، در این راستا بیان کرد: البته جای این نقد وجود دارد که از روز به تصویب رساندن این روز، در خصوص روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادبیات فارسی، ارکان‌های ذیربط کار مهمی را انجام نداده‌اند.

وی در این خصوص ادامه داد: در طی این سال‌ها تنها واقعه‌ی مهم بین‌المللی، بزرگداشت یک‌صدمین سال‌روز تولید استاد شهریار در سال ۱۳۸۵ بوده است که در شهرهای تهران، تبریز، استانبول، دوشنبه، مسکو، باکو و چند پایتخت دیگر از کشورهای آسیای مرکزی بود.

وی خاطرنشان کرد: در روز بزرگداشت یک‌صدمین سالروز بزرگداشت استاد شهریار، جمع بزرگی از شهریار شناسان و شهریار پژوهان، اساتید زبان و ادبیات فارسی و چهره‌های نامدار زبان ترکی نیز حضور داشتند.

نماینده اسبق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برگزاری آیین‌های تجلیل، جلسات علمی و فعالیت‌های جنبی و هنری، دیدار با رهبر معظم انقلاب و… از جمله جدیدترین برنامه‌های اجرا شده بعد از تصویب روز بزرگداشت استاد شهریار به عنوان روز شعر و ادبیات فارسی بوده است.

وی با ابراز تاسف از مصوبه‌ی اخیر شورا در خصوص تغییر روز شعر و ادبیات فارسی، بیان کرد: در آستانه‌ی یک‌صد و دهمین سال‌روز تولد استاد شهریار، باید شاهد آن باشیم که ۲۵اردی‌بهشت ماه “روز بزرگداشت فردوسی” به عنوان روز شعر و ادبیات فارسی انتخاب شده است!!.

وی با تاکید بر اینکه، همه ساله در روز بزرگداشت فردوسی، برنامه‌های خوبی در استان‌های خراسان و تهران برگزار می‌شود؛ گفت: ؟از این‌رو تلفیق این روز با روز شعر و ادبیات فارسی، در واقع جایگاه “روز شعر و ادبیات فارسی” و تجلیل از آن را همزمان با “روز بزرگداشت استاد شهریار” کم‌رنگ خواهد کرد.

رئیس هیئت امنای خانه-موزه‌ی استاد شهریار اظهار کرد: پیشنهاد دهندگان، مدافعان و به تصویب رسانندگان “روز بزرگداشت فردوسی” به عوان “روز شعر و ادبیات فارسی” باید در این خصوص پاسخگو بوده و دلایل خود را در خصوص مصوبه‌ی جدید بیان کنند.

وی اضافه کرد: آیا از صلاحیت‌های استاد شهریار کاسته شده و یا میزان خدمات این استاد فقید به زبان، ادبیات و شعر فارسی مورد غفلت قرار می‌گیرد که چنین موضوعی بهه تصویب رسیده است؛ چراکه اگر بنا بود نام شاعری از ادب کلاسیک ایران برای این مناسبت انتخاب شود باید بحث‌های دامنه‌داری در این راستا انجام گیرد.

وی در خصوص اولویت‌های خود برای انتخاب “سال‌روز بزرگداشت استاد شهریار” به عنوان “روز شعر و ادبیات فارسی” نیز یادآور شد: علاوه‌بر ویژگی‌های شخصی استاد شهریار و صلاحیت‌های ادبی و تفوق شعری او، معاصر بودن استاد با دوران حیات انقلاب اسلامی ایران از اصلی‌ترین دلایل انتخاب سال‌روز بزرگداشتاستان به این عنوان بوده است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.