کد خبر : 9425
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 اردیبهشت 1397 - 8:28

منتظر نتایج سفر رئیس جمهور هستیم/تکمیل پروژه‌ها در گرو تزریق پول

منتظر نتایج سفر رئیس جمهور هستیم/تکمیل پروژه‌ها در گرو تزریق پول

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی درباره سفر اخیر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی گفت: باید یک ماه بگذرد تا ببینیم چه میزان از وعده‌ها محقق…

انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال۲۰۱۸، سفر رئیس جمهور به استان آذربایجان شرقی جهت افتتاح این رویداد، اوضاع کنونی اماکن تاریخی و گردشگری تبریز و استان، جزو موضوعات داغ این‌روزهای تبریز هستند.

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، نظرات خود را درباره موضوعات فوق و همچنین تصمیمات و جلسات اخیر مجلس اعلام کرد.

سعیدی معتقد است رسانه‌ها تاثیر بسیار زیادی در هدایت افکار عمومی جامعه دارند و این‌روزها مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها این است که نگذارند برخی‌ها دستاوردهای انقلاب را زیر سوال ببرند.

گفتگوی مشروح ما را با محمداسماعیل سعیدی در ادامه می‌خوانید.

image

*در مجلس چه‌خبر؟ ‌

شرایط منطقه و کشور به‌گونه‌ای است که باید هر ۳قوه و تمام نهادهای حاکمیتی دست به دست هم دهند و تمام انرژی‌شان را صرف حل مشکلات مردم کنند و از حاشیه‌پردازی بپرهیزند.

در همین راستا اولین جلسه مجلس با حضور سران ۳قوه برگزار شد. مسائل و مشکلات زیادی مطرح شدند و مسئولان و نمایندگان نظرات خود را اعلام کردند. تاکید بر این بود که اولویت‌های اساسی کشور مطرح شوند و وفاقی بین قوا حاصل شود.

بخشی از مشکلات کشور، ناشی از این است که بین قوا انسجام و وفاق وجود ندارد و این جلسه گام مهمی در جهت ایجاد گفتمانی واحد بین قوه قضائیه، قوه مجریه و مقننه بود. هرچند راجع به موضوعات مختلف دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد اما باید به هم نزدیک شوند.

*بیش‌تر حول چه موضوعاتی بحث شد؟

موضوعات تلخ و شیرینی مطرح شدند و بنظر می‌رسد برخی سوتفاهم‌ها هم رفع شدند اما چیزی که مهم است، تداوم چنین جلساتی است؛ زیرا موضوعات چندسال اخیر روی هم انباشته شده‌اند و همچنین ضروری است که تصمیمات و راهکارهای طرح‌شده عملیاتی شوند.

از جمله موضوعات مطرح‌شده، می‌توان به مشکلات شبکه بانکی اشاره کرد. همچنین قوه مجریه روی ۲موضوع مشکل داشت که یکی عدم اجرای برخی قوانین بود و دیگری ننوشتن آیین‌نامه برای برخی قوانین تصویب‌شده بود. این‌ها دقیقا مشخص شدند و همچنین اختلافاتی که بین وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌ها بود توسط کمیسیون ۹۰مجلس مورد بررسی و حل قرار گرفتند.

image

*از اقدامات اخیر کمسیون فرهنگی مجلس برایمان بگویید.

برخی استان‌های کشورمان مشکلات فرهنگی دارند و گزارش‌هایی راجع به معضلات و مشکلات فرهنگی به دست ما رسیده بود و ما با حضور در این استان‌ها از نزدیک موارد را مورد بررسی قرار دادیم.

ما اکنون با دو جنگ اصلی اقتصادی و فرهنگی مواجه هستیم و هم سال گذشته و هم امسال سعی شده بخش نظارتی مجلس تقویت شود. از ثمرات تقویت بخش نظارتی مجلس این است که بخشی از مطالبات مردم در بودجه ۹۷ مورد توجه قرار گرفتند.

این موضوع در سال ۹۷ هم ادامه پیدا خواهد کرد و سعی می‌کنیم هرجا انحرافی وجود دارد ورود کنیم و راهکارهای عملیاتی ارائه دهیم.

*اخیرا بعد از تصویب حقوق کارکنان دولت، در مجلس واکنش‌هایی صورت گرفته است.

بالاخره چارچوب بودجه در مجلس مشخص شده بود اما تاکید ما بر این است که حتما باید قانون رعایت شود. دولت درمورد حقوق کارکنان دولت حداقل‌ها را در نظر گرفته است درحالی که ما معتقدیم مخصوصا در مورد بازنشستگان، باید حداکثرها را در نظر بگیرند. برای این موضوع در مجلس واکنش‌های زیادی بوده است.

*قیمت‌ اقلام و کالاهای مختلف بعد از نوروز گران شده است؛ نه؟

علی‌رغم اینکه می‌گویند تاثیر تحریم کاهش پیدا کرده است اما می‌بینیم که طبق آمارهای رسمی در حوزه مسکن بالای۲۵درصد افزایش قیمت داشته‌ایم.

در برخی اقلام دیگر نیز مانند گوشت و روغن و شیر این‌روزها شاهد افزایش محسوس قیمت هستیم. تاکید ما این است که افزایش هزینه‌ها باید همزمان با افزایش توان خرید مردم باشد. یعنی فاصله بین توان خرید و قیمت کالاها کاهش یابد و منتظریم دولت برنامه‌اش را در این موضوع به مجلس ارائه دهد.

image

*اخیرا شاهد سفر رئیس جمهور و برخی از اعضای کابینه دولت به استان آذربایجان شرقی و تبریز بودیم. آیا با این سفر، تبریز واقعا پایتخت گردشگری جهان اسلام شد؟ چون مسئولان می‌گفتند بعد از برگزاری افتتاحیه اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

سفر یک سفر استانی بود و تنها بخاطر افتتاح رویداد «تبریز۲۰۱۸» انجام نشد. اما سفر به خودی خود نمی‌تواند در بحث «تبریز۲۰۱۸» موثر باشد. سفر تنها یک فرصت است که مسئولان باید برای آن برنامه‌ریزی می‌کردند و به نحو احسن بهره‌مند می‌شدیم. در وهله اول باید طرح‌هایی که در چهره تبریز تاثیرگذار هستند تکمیل می‌شدند و بعد از آن دیگر طرح‌های نیمه‌تمام مورد توجه قرار می‌گرفتند.

باید صبر کنیم و ببینیم بعد از گذشت یک ماه نتایج سفر چه خواهد بود. قبل از سفر جلساتی با حضور معاونان رئیس جمهور و نمایندگان تبریز برگزار شد و برنامه‌ریزی‌هایی هم صورت گرفت و خوشبختانه برخی از تصمیمات نیز عملیاتی شدند.

ایجاد تحرک در روند تکمیل جاده تبریز-سهند و همچنین قطار تبریز-میانه از موضوعاتی بودند که خوشبختانه در این سفر شاهد اتفاقات خوبی شدیم اما در برخی از موضوعات نیز متاسفانه نتوانستیم نتیجه بگیریم.

*مشخصا در کدام بخش‌ها نتوانستیم نتایج مطلوبی از سفر رئیس جمهور بگیریم؟

برخی پروژه‌ها در تبریز و استان ما وجود دارند که تکمیل آن‌ها در گرو تزریق مستقیم پول نقد است. مقبره‌الشعرا، مترو تبریز، مسجد کبود، ارگ علیشاه جزو موضوعات و پروژه‌هایی هستند که مقابل دیدگان گردشگران قرار می‌گیرند و به همین جهت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. مترو تبریز بدون پول حرکت نمی‌کند و مقبره‌الشعرا که سال‌هاست راکد مانده، بخاطر نبود پول است.

اما باید همچنان صبر کنیم و ببینیم قول‌ها و وعده‌ها آیا محقق می‌شوند یا نه.

منبع: مهر

برچسب ها : ، ، ، ،


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.