کد خبر : 35207
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1402 - 12:35

تبریز بهشت ماندگار”، قابی درخشان از شهر اولین‌های ایران‌زمین

تبریز بهشت ماندگار”، قابی درخشان از شهر اولین‌های ایران‌زمین

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، غرفه تبریز بهشت ماندگار در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران را کارنامه و قابی درخشان از تبریز دانست.

امیر نصیربیگی در تشریح نتایج هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، اظهار داشت: غرفه تبریز بهشت ماندگار که با حضور اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان و همراهی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز برپا شده بود، به فرصتی برای ارئه توانمندی های فرهنگی و گردشگری این شهر تبدیل شد.

وی ادامه داد: شهرداری تبریز با در اختیار داشتن فرصت هایی مناسب برای توسعه گردشگری، توانسته گام هایی موثر در این راستا بردارد و امید است که بتوان با استفاده‌ از ظرفیت های موجود، مسیری رو به رشد برای این وضعیت ترسیم کرد.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با اشاره به برنامه های صورت گرفته در این غرفه خاطر نشان کرد: اجرای زنده موسیقی، حرکات نمایشی و توزیع پیکسل هایی از مفاخر و ابنیه ارزشمند تبریخی تبریز، پوسترهایی از گردشگری تبریز و نیز مسیرهای گردشگری این شهر، به غرفه تبریز بهشت ماندگار شکل و شمایلی جذاب و پویا داده بود.

وی افزود: مخاطبان نمایشگاه از برنامه های این غرفه به شدت استقبال کردند و این به ما و همکاران حاضر در آن دلگرمی می داد.

امضای لوح ثبت ملی اشعار “بایاتی” با حضور شهروندان و فعالان گردشگری

نصیربیگی خاطر نشان کرد: همچنین، همزمان با این نمایشگاه، لوح ثبت ملی “شیرینی نوقا و ریس”، “اشعار بایاتی” و نمایش “ساری گلین”، با حضور مسئولان و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز امضا شدند.

وی افزود: در آئین ثبت ملی این سه اثر، تنی چند از مدیران حوزه فرهنگی، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان حضور داشتند و لوح آن را به امضا رساندند.

وی ادامه داد: دو شیرینی “نوقا و ریس” شیرینی بومی شهر تبریز است که همواره به عنوان سوغات این شهر در سطح ملی و جهانی شناخته شده اند. ثبت ملی این دو شیرینی در روز پایانی نمایشگاه هفدهم بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران، به شناخته شد هر چه بهتر این محصول حوزه گردشگری کمکی شایان خواهد کرد.

نصیربیگی همچنین خاطر نشان کرد: اشعار “بایاتی” یا “بایاتیلار”، گونه از شعر فوللکور مردمان آذربایجان شرقی است که از چهار مصراع کوتاه هفت هجایی تشکیل شده است. بایاتیلار، مضاینی گسترده و متنوع از عشق، فلسفه، تاریخ، اجتماع و مذهب را روایت می کنند و که یکی از رایج ترین گونه های شعری ادبیات آذربایجان اطلاق می شود. از سرایندگان مشهور بایاتی می‌توان به شاه اسماعیل صفوی که در شعر ختایی تخلص می‌کرد اشاره نمود. بایاتی‌ها به سبب تنوع موضوع و مضمونشان در جشن و پایکوبی، عزا و ماتم، مراسم مختلف، در تنهایی و جمع و خلاصه در هر حالت و همه جا خوانده می‌شوند.

معاون شهردار تبریز و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز گفت: ساری گلین، نیز یک اثر موسیقایی فولکلور است که سابقه ای طولانی در حافظه ادبی و فرهنگی مردم این خطه از ایران دارد و بسیاری از خوانندگان آن را با موسیقی جاودانه ساخته اند. این ترانه که یک افسانه بومی است به زبان های مختلفی چون آذری، فارسی، انگلیسی در مناطق مختلفی از جهان، بازخوانی شده است. ساری گلین، از محبوب ترین ترانه های این خطه از ایران است و همواره در مناسبت های مختلف خوانده می شود و خواننده ها، خود را با بازخوانی آن محک می زنند. ثبت ملی این اثر نیز خواهد توانست این ترانه بیشتر و بهتر شنیده شود و زمینه ای برای معرفی هر چه بهتر آن در سراسر کشور فراهم آید.

سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز با شعار تبریز بهشت ماندگار و همراهی فعالان فرهنگی و گردشگری، در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایه وابسته تهران، از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه شرکت کرد.

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.