کد خبر : 6514
تاریخ انتشار : شنبه 21 مرداد 1396 - 8:11

مقبره الشعرا محکی برای شعار یا عمل دولت برای «تبریز ۲۰۱۸»

مقبره الشعرا محکی برای شعار یا عمل دولت برای «تبریز ۲۰۱۸»

آی نیوز-  پروژه “مقبره الشعرا” با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه آن در پیشینه تاریخی، فرهنگی استان این روزها شاهد اجرای طرح ساماندهی است که به نظر می رسد استمرار این پروژه علاوه بر اینکه سیمای نازیبای این منطقه را بهبود می بخشد، می تواند زمینه ساز جذب گردشگر داخلی و خارجی و رونق اقتصادی درآستانه رویداد بزرگ تاریخی تبریز یعنی میزبانی گردشگران کشورهای اسلامی ۲۰۱۸ در شهر خوش آب و هوای تبریز باشد.

در تاریخ شهر اولین ها  همیشه سخن از تاریخ  است که سالها نقل داستان های گذشتگان بوده و تاریخ مردم این دیار که حدود ۴۱۰ ادیب وشاعر و عارف  در این مقبره دفن شده اند، شکل گرفته  و امروز این بنا بعنوان پروژه ملی ایران است که ضرورت دارد ساماندهی شود.

در این راستا به منظور استفاده حداکثری از این ظرفیت بی نظیر در جهت توسعه صنعت توریسم در استان به همت شهرداری تبریز طرح ساماندهی به صورت پایلوت از سال  ۹۳ آغاز شده است.

اقداماتی که  شهرداری منطقه ۱۰ تبریز در ارتباط با پروژه عظیم ” توسعه ، تکمیل و بهسازی مجموعه فرهنگی و تاریخی مقبره الشعراء” انجام داده است می تواند این پروژه را در زمره پروژه های تاثیر گذار عمرانی فرهنگی تبریز در چند سال اخیر برشمرد.

مقرر شده است مدیریت مجموعه مقبره الشعراء به شهرداری تبریز واگذار شود

ایجاد مدیریت واحد و واگذاری مجموعه مقبره الشعراء به شهرداری تبریز ضمن برگزاری جلسات متعدد با عالی ترین مسئولین ادارات استانداری، فرمانداری، شهرداری تبریز، اداره کل فرهنگ و ارشاد، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، اداره کل اوقاف و امور خیریه مقرر شده است و در این میان مالکیت مجموعه احداثی متعلق به شهرداری تبریز خواهد بود

انتخاب مهندسین مشاور ذیصلاح برای تهیه و تکمیل نقشه های معماری و اجرایی قبلی و بروز نمودن آن با آخرین متدها و استانداردهای روز، شروع عملیات اجرایی توسعه مجموعه بزرگ مقبره الشعراء با پیش بینی ۱۰ پروژه عمرانی مستقل و در عین حال بهم پیوسته جزء اقدامات اولیه شهرداری تبریز باری احیاء این محور تاریخی و گردشگر پذیر تبریز است.

اجرای پروژه پیرامون المان مقبره الشعراء در دو فاز ضلع شمالی و جنوبی با  زیر بنای ۱۵۰۰۰ متر مربع شامل احداث سالن های آمفی تئاتر، نمایش، نگارخانه و  پل نمایشی معلق، بیتوته ها و تالار آئینه ای شعر، موسیقی و گفتگو، گالری آواها، نظرگاه، قدمگاه و بیگاه، گذرگاه خاطره، کافه کتاب و هشتی ورودی مقبره و تهیه و نصب مجسمه ها، کتیبه ها، تمثالها و معرفی نامه های مربوط به مشاهیر آرمیده در آن مجموعه که با پیشرفت فیزیکی پنجاه درصد در حال اجراست.

تسریع روند اجرای پروژه های عمرانی مجموعه بزرگ “مقبره الشعراء”

احداث خیابان ۱۸ متری مقبره الشعرا ( عارف به شهریار ) اجرا و در حالی به مرحله بهره برداری نزدیک می شود که پروژه احداث خیابان ۱۸ متری ثقه الاسلام به منصور شمالی با پیشرفت فیزیکی شصت درصی  روبروست.

تملک و آزادسازی مدارس فیوضات و شیخ عطار و الحاق آن به پارک موزه قاجار به مرحله بهره بردای رسیده است.

پیاده راه ۱۲ متری مواصلاتی مقبره الشعراء به موزه قاجار اجرا و به اتمام رسیده است.

طرح توسعه و بهسازی صحن و محوطه امام زاده سید حمزه (ع) در حال اجرا

تملک و آزادسازی زمین خانه صنعت و معدن و تجارت جهت الحاق به محدوده پارک موزه قاجار.

تملک و آزادسازی زمین مجموعه ورزشی کارگران جهت الحاق به محدوده مقبره الشعراء.

خیابان ۱۸ متری شهریار به ششگلان.

احداث پارکینک و نور پردازی مجموعه مقبره الشعراء.

تاکید شهردار تبریز در خصوص اجرای پروژه های فرهنگی مجموعه بزرگ “مقبره الشعراء”

انعقاد قرارداد پژوهشی با دانشگاه تبریز در خصوص تالیف اثر پیش رو تحت عنوان ” تاریخ و مشاهیر سرخاب و مقبره الشعراء تبریز” به عنوان جدیدترین کار پژوهشی در موضوع شرح حال مشاهیر سرخاب و مقبره الشعراء،

برای ساماندهی این پروژه عظیم درکنار شهرداری تبریز درآستانه سال ۲۰۱۸نیاز نگاه ویژه دولت برای در نظر گرفتن ردیف اعتبار ملی است.

همچنین برای ساماندهی مقبره الشعرانیازمند ۵۰میلیارد تومان اعتبار لازم است، در صورتی که این اعتبار از محل منابع ملی اختصاص یابد این مقبره تاریخی تبدیل به جاذبه گردشگری در کشور خواهد شد.

ضرورت تخصیص ردیف ملی برای تسریع در اجرای پروژه مجموعه بزرگ “مقبره الشعراء”

از آنجایی که این پروژه به عنوان محکی برای شعار یا عمل دولت برای «تبریز  2018» مطرح است، مدت ۱۵ ماه پیش بینی شده برای اجرای آن، بدون همراهی دولت و با در نظر داشتن درآمدهای محدود شهرداری دردوران رکود ساخت وساز متصور نیست. این در حالی است که ضرورت “ساماندهی پروژه عظیم مقبره الشعرا” بیش از پیش احساس می شود و به نظر می رسد عملیاتی شدن این پروژه بزرگ نیازمند نگاه ویژه مسئولان ملی برای در نظر گرفتن ردیف بودجه مستقل ملی میباشد وگرنه این طرح در نیمه راه ابتر باقی خواهد ماند .

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.