کد خبر : 6566
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 آبان 1396 - 5:39

زیستگاه عینالی، تغذیه طبیعی یا مصنوعی؟!

زیستگاه عینالی، تغذیه طبیعی یا مصنوعی؟!

در ارتفاعات شمالی شهرمان ، مکانی وجود دارد که از گذشته های دور به علت خاک سرخ رنگش ، توجه هر بیننده را به خود جلب کرده و هم اکنون نیز یکی از مناطق پربازدید شهرمان است.

کوه عون بن علی یا به گویش محلی ” عینالی ” که امامزاده کوچک و زیبایی نیز در ارتفاعات آن جای دارد ، همیشه محلی برای ارتباط مردم با طبیعت و یک کوه بسیار عالی و مناسب برای تمرینات کوهنوردان بوده است.این کوه بنا به موقعیت خود ، زیستگاه و ماوا حیوانات بسیار زیادی است از جمله حدود ۳۵ گونه پستاندار ، ۱۵۰ گونه پرنده و خزنده که شاید بتوان به نام عقاب طلایی ، طرلان ، بحری ، بالابان ، قرقی ، دلیجه ، کبک ، توکا ، چکاوک ، سهره ، پلنگ ، کفتار ، سیاه گوش ، گربه وحشی ، گرگ ، شغال ، روباه ، سمور ، راسو، زرده ،گربه اهلی ، سگ اهلی ، ۴ گونه سوسمار، ۳ گونه مار مانند افعی ، مار آتشی اشاره کرد که از این حیوانات حدود ۸ گونه در لیست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت قرار دارند.

با این توصیف و با این تنوع زیستی غنی ، چه دلیلی برای اضافه کردن چند اردک و غاز و خرگوش اهلی و قوچ و بز کوهی وجود دارد ؟ خانه و ماوای این حیوانات اضافه شده در کجای این زیستگاه قرار دارد و آیا اینها می توانند به زندگی خود به راحتی ادامه دهند؟

در یک زیستگاه ، یکی از عواملی که باعث ایجاد تعادل در چرخه زیستگاه می شود ، میزان و منابع غذایی مناسب است.حیوانات بومی این منطقه کاملا بر اساس یک چرخه زیست محیطی در این مکان حضور دارند و منابع غذایی مناسب را از این چرخه تامین می کنند ، تغییر شرایط عموما باعث به هم خوردن تعادل در این چرخه میشود و این تغییرات بصورت مستقیم بر تعداد و انواع گونه های موجود تاثیر گذار است و همین موضوع دلیل اصلی برای این قانون حفاظت از محیط زیست مبنی بر ” عدم تغذیه دستی حیوانات حیات وحش ” است.مگر در موارد اورژانسی.

یعنی ندادن غذا به حیوانات حیات وحش یکی از بدیهی ترین مسائل حفاظت است .حال با توجه به این مساله و عنوان ” پارک طبیعت و حیات وحش عینالی ” آیا این قانون ابتدایی در این مورد رعایت می گردد ؟

پوستری از طرف سازمان عون بن علی پخش شده مبنی بر احسان و نیکوکاری به حیوانات عینالی . این موضوع را هیچوقت نباید فراموش کنیم که حیوانات به احسان و نیکو کاری ما نیاز ندارند ، تنها وظیفه مااین است که حقوق آنها را محترم بشماریم.علاوه بر این ، در لیست غذاها ” نان خشک ” هم وجود دارد .آیا واقعا فکر می کنیم که “نان ” غذایی مناسب برای حیوانات است ؟ یک بیماری بسیار شایع که از خوردن نان در اردکها ایجاد میشود بیماری ” Angel Wing” یا بال فرشته ای است که اردکها به علت تغذیه نامناسب و خوردن نان به این بیماری دچار می شوند، در این بیماری بال اردکها کاملا دفرمه می شود.این تنها یک بیماری ساده و شایع در مورد مضرات مصرف نان توسط اردکها است و بقیه موارد و تاثیرات آن بر بقیه حیوانات در این مقال نمی گنجد.

سوال اصلی اینجاست که چرا در مورد رفتار با حیوانات و تصمیم گیری در مورد حیوانات خصوصا در یک زیستگاه بسیار مهم و حیاتی و با این تنوع زیستی متنوع ، این تصمیمات غیر کارشناسانه اتخاذ می گردد که شاهد یک اطلاعیه باشیم که تک تک کلمات آن برای حیوانات کاملا مضر و کاملا برپایه زیرپا گذاشتن حقوق اولیه حیوانات است؟

در نهایت ، یکی از ارکان اصلی پارکهای طبیعت ، شناساندن ابعاد مختلف طبیعت برای شهروندان است .آیا سازمان عون بن علی تلاشی در جهت شناساندن حیوانات بومی منطقه عینالی برای شهروندان انجام داده است ؟ اضافه کردن حیواناتی که به هیچ عنوان ارتباطی با اقلیم و زیستگاه عینالی ندارد ، چه دلیل موجه و منطقیی دارد؟

سوالاتی که جواب دادن به آنها رافع بسیاری از مشکلات در این زمینه است.

سولماز عظیم زاده/فعال زیست محیطی

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.