کد خبر : 36426
تاریخ انتشار : یکشنبه 18 شهریور 1403 - 12:21

سهرابی: افزایش سرانه ورزشی تبریز ضروری است

سهرابی: افزایش سرانه ورزشی تبریز ضروری است

میرمعصوم سهرابی مدیرعامل باشگاه ورزشی شهرداری تبریز در مصاحبه با آی نیوز، افزایش سرانه ورزشی تبریز را یک ضرورت اساسی دانسته است.

به گزارش آی نیوز ، زیرساخت های ورزشی شهرداری تبریز به تنهایی بار بخش اعظمی از نیازهای شهروندان به استفاده از فضاهای ورزشی را بر دوش می کشد. حقیقتا بدون وجود زیرساخت های ورزشی شهرداری تبریز اعم از سالن های ورزشی، میادین ورزشی روباز و تجهیزات ورزشی وضعیت سرانه ورزشی تبریز وضعیت بسیار نابسامانی می داشت.

از سوی دیگر برگزاری برنامه های متعدد و متنوع ورزشی، تفریحی و آموزش ورزشی در سطح شهر، اجرای طرح های مختلف آموزش و ترویج ورزشی در سطح شهر نیز موردی نیست که بتوان از کنار آن به سادگی عبور کرد.

باشگاه شهرداری تبریز در دوره جدید خود توسعه زیرساخت های ورزشی از یک سو و سرمایه گذاری برای آموزش مبنایی رشته های ورزشی از دیگر سو و ترویج گسترده ورزش در بین شهروندان را هدف گذاری کرده است.

در این ارتباط و برای آگاهی از برنامه ها باشگاه شهرداری تبریز و برنامه های این باشگاه اثرگذار مصاحبه ای با دکتر میر معصوم سهرابی مدیرعامل این باشگاه انجام دادیم که شما خواننده گرامی را به خواندن این مصاحبه دعوت می کنیم.

مصاحبه: علی عباسی

 

*آقای سهرابی در یکی از مصاحبه ها گفته اید سرانه ورزشی تبریز ۳۰ سانتی متر مربع است این سرانه متعلق به مکان های ورزشی شهرداری تبریز است  یا سرانه کل شهر منظورتان است؟

چون آمار دقیقی از سرانه ورزشی در شهر وجود ندارد این رقمی که اشاره کردید، سرانه ورزشی ما در شهرداری تبریز مد نظر بوده است که حول و حوش ۳۰ سانتی متر است . در شهر تبریز در خصوص سرانه ورزشی آمارهای مختلف ۴۰،۵۰ یا ۶۰ سانتی متر اعلام می شود اما وضعیت دقیق سرانه هنوز مشخص نیست. شهرداری تبریز در حال حاضر تا ۳۰ سانتی متر در سرانه ورزشی شهر تبریز نقش دارد. با لحاظ کردن اماکن ورزشی اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش و سایر ارگان ها سرانه ورزشی همانطور که عرض کردم به حدود ۵۰ – الی ۶۰ سانتی متر می رسد.

*استاندارد سرانه ورزشی چقدر است و تبریز چقدر با این استاندارد فاصله دارد؟

سرانه ورزشی در کشورهای مختلف متفاوت تعریف شده است. سرانه ورزشی هر فرد در برخی کشور یک متر در برخی دیگر از کشورها دو متر تعریف شده است . در کشورما بر اساس برنامه چشم اندازه ۲۰ ساله کشور سرانه ورزشی یک متر تعریف شده است که خوب متاسفانه شهر تبریز با این سرانه فاصله دارد و همه دستگاهها باید با توسعه و احداث مکان های ورزشی به دنبال افزایش این سرانه باشیم. البته در استان وضعیت کمی متفاوت است و در برخی شهرستان ها حتی به یک متر نیز می رسد.

*گفته اید با احداث ۵۰ پروژه ورزشی سرانه ورزشی تبریز ۶۰ سانتیمتر خواهد شد، اینطور است؟

البته پروژه های در دست اقدام شهرداری ۵۵ پروژه است نه ۵۰ پروژه! خوشبختانه با حرکت خوبی که شهرداری شروع کرد است و همانطور که شما نیز گفتید با احداث و تکمیل این ۵۵ پروژه ورزشی شهرداری به تنهایی ۳۰ سانتی متر در افزایش سرانه ورزشی تاثیر خواهد گذاشت. خوب این پروژه ها اکثرا در سال ۱۴۰۲ شروع شده بود و حدود ۱۵ پروژه نیز به این پروژه ها اضافه شده است. به طور مثال چمن های مصنوعی که قبلا احداث شده بود و مستهلک شده بود نوسازی شده است و با جمع اینها کل پروژه های در حال تکمیل و یا بهسازی به ۷۰ پروژه می رسد. خوشبختانه مکان، محل بودجه و طرح این پروژه ها در برنامه بودجه سالیانه شهرداری پیش بینی شده است و این ۵۵ پروژه جدید و ۱۵ پروژه بازسازی و بهسازی و تجهیز این مکان های ورزشی یک اتفاق مهم در توسعه مکان های ورزشی شهر است.

* به نظر شما امکانات و فضاهای ورزشی به صورت متوازن در سطح مناطق مختلف شهر توزیع شده است؟ آیا با افتتاح ۵۰ پروژه ورزشی توزیع امکانات فوق متوازن تر خواهد شد یا نه؟

اماکن ورزشی شهرداری تبریز که احداث شده و یا در حال احداث است عموما در محلات کم برخوردار شهر پیش بینی شده است .در دوره جدید اجرای پروژه های ورزشی نیز سعی شده است عموما این پروژه ها در محلاتی که امکانات ورزشی محدود است احداث شود. استاندارد این است که فاصله منزل هر شهروند با مکان ورزشی ۴۰۰ الی ۵۰۰ متر باشد و بر اساس مطالعاتی که صورت گرفته سعی ما بر این است که اکثر مجموعه های در مناطق کم برخوردار آخماقیه، اندیشه، ۴۲ متری، مارالان، عباسی ، سیلاب و منبع باشد.

به عنوان مثال دو استخر در حال احداث در یکه دکان و در ساری زمی (شهید تجلایی) در حال احداث است که انشالله اگر تا پایان امسال به اتمام برسد در کنار دیگر استخرهای شهرداری تبریز در خدمت همشریان عزیز خواهد بود.

این را  هم عرض کنم که تعدادی از مجموعه ها ورزشی در پارکهای شهر احداث شده است . مثل جاده های تندرستی ، رینک های دوچرخه سواری یا زمین های بازی کودکان اکثرا در محلات کم برخوردار شهر احداث شده است.

*روزانه چند نفر از شهروندان از امکانات ورزشی شهرداری تبریز اعم از زمین های ورزشی و سالن های ورزشی استفاده می کنند؟

شهرداری تبریز بالغ بر ۳۰ سالن ورزشی سرپوشیده در اختیار دارد و حدود ۴۰مجموعه روباز نیز در کنار این سالن ها فعال هستند که روی هم رفته هر کدام از این مجموعه ها روزانه پذیرای حدود ۳۰۰ نفر شهروند است . می توانم بگویم روزانه ۲۰ هزار نفر از شهروندان تبریز از اماکن ورزشی شهرداری تبریز استفاده می کنند.

* چند مسیر استاندارد پیاده روی در شهر برای استفاده شهروندان وجود دارد؟

در خصوص مسیر های پیاده روی ، آمار دقیقی ندارم اما نزدیک ۱۰ جاده سلامتی در نقاط مختلف شهر داریم به عنوان مثال در باغمیشه، ائل گلی، ابوریحان، ارم، آخماقیه این مسیرها وجود دارد. و در اکثر مناطق شهر پارکهایی که احداث شده است سعی شده است هم جاده تندرستی و هم رینک دوچرخه سواری داشته باشد. البته این را هم عرض کنم با مصوبه شورای شهر هر پارکی که در شهر احداث شود فعالیت های بدنی و ایجاد امکانات در این خصوص حتما در احداث این پارکها پیش بینی می شود و حتما مسیر تندرستی و یا ایستگاه ورزش در پارک ساخته می شود.

*در چند پارک شهر تبریز ورزش صبح گاهی و همگانی صورت می گیرد؟

در حال حاضر ۱۲۰ ایستگاه ورزش صبح گاهی در نقاط مختلف شهر وجود دارد که با هماهنگی هیات ورزش های همگانی شهروندان صبح ها با حضور در این مکان ها ورزش صبحگاهی را انجام می دهند.

*باشگاه شهرداری تبریز از گروههای مردمی که در پارکهای ورزش می کنند چگونه حمایت می کند؟

بنده علاوه بر اینکه مدیرعامل باشگاه شهرداری هستم، رئیس هیات ورزش های همگانی نیز هستم. خوب این گروه های خودجوش ورزشی زیر نظر هیات ورزشهای همگانی هستند، باشگاه شهرداری با هماهنگی هایی که با مناطق دهگانه انجام داده است در ایتسگاههای ورزشی که ورزش در آن انجام می شود، امکانات سخت افزاری لازم را فراهم می کنند. مثلا اگر آسفالت مکان ورزشی خراب است آن را ترمیم می کنند یا اگر نیاز به سن در محل ورزش باشد احداث می کنند و یا هر موردی که نیاز باشد و شهروندان درخواست کنند نسبت به رفع آن اقدام می کنند. در برخی موارد هم سیستم صوتی در ایستگاهها مستقر می شود و در اکثر این ایستگاهها هم مربیان آموزش دیده که توسط هیات همگانی و شهرداری آموزش دیده اند حضور دارند تا شهروندان ورزش را به صورت اصولی انجام دهند. می دانید که ورزش روزانه ورزش خاصی است و یک قهرمان حرفه ای نمی تواند آموزش لازم را در این ایستگاهها ارائه دهد چون هدف در این ایستگاهها آموزش و تحرک بدنی است به همین دلیل سعی می کنیم از مربیان آموزش دیده و مجرب استفاده کنیم.

در کنار این قضیه از سال گذشته اتوبوس های سلامتی با هماهنگی اداره سلامت و هیات همگانی هر روز در یکی از ایستگاههای سلامتی حضور می یافت و تست فشارخون، دیابت و انوع مختلف تست ها را انجام می داد. در کنار این قضیه هماهنگ کرده بودیم افرادی که در ورزش صبحگاهی شرکت می کنند یک روز در هفته از استخر شهید توانا و خاوران استفاده کنند.

خوب امسال هم بعد از برگزاری طرح تابستانه این اتوبوس سلامتی همانند سال گذشته در ایستگاهها ورزش مستقر خواهد شد و به ارائه خدمت به شهروندان خواهد پرداخت.

*بودجه باشگاه شهرداری تبریز امسال چقدر است؟ برای سال آینده چه برنامه های شاخصی پیش بینی می کنید؟

بودجه ورزشی امسال حدود ۸۰ میلیارد تومان است که اکثرا توسعه زیرساخت های ورزشی، تجهیز و بازسازی و انجام مسابقات ورزشی است که سعی شده است هم به بازسازی زیرساخت های ورزشی و هم به اجرای برنامه ۵۲ دو هفته ورزشی شهرداری اختصاص یابد.

*اعلام شده است که امسال ۵ هزار برنامه ورزشی و فرهنگی اجرا می شود در مورد این توضیح بفرمایید.

سعی ما بر این است بر اساس مصوبه کمیسیون ورزش و تاکیدات شهردار محترم تبریز در ۵۲  هفته سال هر کدام از مناطق برنامه اجرا کنند و در کنار آن نیز باشگاه ۵۲ برنامه ورزشی شامل جشنواره ها مسابقات و طرح های آموزشی برنامه اجرا کنند.

چه تعداد از ۵ هزار برنامه فرهنگی ورزشی شهرداری تبریز در سال جاری مربوط به حوزه ورزش است؟

حول و حوش ۶۰۰ برنامه ورزشی در طول سال توسط مناطق و باشگاه شهرداری اجرا می شود .

*طرح بزرگ «تابستونت رو با ورزش بساز» امسال برگزار شد چند نفر و در چند رشته در این طرح آموزشی ثبت نام کردند؟

امسال دومین سالی بود که طرح تابستانی اجرا می شد. خوشبختانه شهروندان استقبال خوبی از این طرح داشتند و بالغ بر ۱۵ هزار نفر از آینده سازان شهر در این طرح ثبت نام کرده و به صورت رایگان از این طرح بهره مند شدند.

در این طرح بر اساس برنامه ریزی هایی که انجام گرفته اولویت را به تعدادی از رشته هایی که علاقمند زیاد داشتند و از یک سو شهرداری امکانات زیرساختی آموزش این رشته ها را داشت، دادیم و البته رشته هایی که همکاری خوبی با شهرداری داشتند در این رشته ها کلاس های آموزشی بصورت رایگان در کل شهر اجرا کردیم.

خوب در سال اول، این طرح فقط در خود مجموعه باشگاه شهرداری تبریز اجرا شد اما امسال طرح فوق با شرکت ۱۵ هزار نفر در سطح شهر اجرا شد و خوشبختانه در جهت تسهیل دسترسی شهروندان اینطور نبود که شهروندان مجبور شوند از چهار گوشه شهر به مجموعه ورزشی باشگاه شهرداری مراجعه کنند، بلکه در هر منطقه ای آموزش ها در اماکن ورزشی همان منطقه ارائه می شد.

و کدام رشته های ورزشی در قالب این طرح آموزش داده شد؟

۱۲ رشته ورزشی در این دوره ها آموزش داده شد، رشته های ورزشی والیبال، بسکتبال، هندبال، تیراندازی ، داژبال ، فوتسال، فوتبال، کاراته، اسکیت، شنا، تنیس روی میز و رشته های رزمی برای کودکان پسر و دختر ۶ الی ۱۶ ساله آموزش داده شد.

این را هم عرض کنیم این ۱۵ هزار نفر بدون پرداخت ریالی آموزش ها را دیدند. این دوره ها که دوره های مقدماتی بود با برنامه، هماهنگی و استفاده از مربیان ورزشی معرفی شده هیات های ورزشی برگزار شد و در مرحله دوم که مرحله استعداد یابی خواهد بود، ورزشکاران با استعداد یا به تیم های ورزشی معرفی می شوند و یا اینکه اگر شهرداری بخواهد در قالب تیم ورزشی در رنج های سنی اشاره شده در مسابقات شرکت کند در این تیم ها ساماندهی خواهند شد.

*در طول سال چند همایش بزرگ پیاده روی مثلا در جاده ائل گلی برگزار می شود؟ آیا برنامه ای مثلا برای برگزاری همایش های پیاده روی و ورزشی در محلات در نظر دارید؟ مثلا همایش پیاده روی در ۱۰۰ محله مختلف برگزار شود.

یک سری برنامه ها با هیات همگانی هماهنگ می شود و یک سری هم در قالب جشنواره به نام خیابان ورزش اجرا می شود که شهروندان هم ورزش می کنند و هم در قالب این برنامه از امکانات ورزشی که توسط باشگاه و مناطق نصب می شود استفاده کنند. به عنوان مثال در ارتش ، الغدیر، شهید بهشتی، پایگاه هوایی، پرواز، پارک مینیاتور، اخماقیه، ائل گلی طرح خیابان ورزش اجرا شد و شهروندان هم استقبال خوبی از این برنامه داشتند. این برنامه ورزشی حداقل سه روز و تا یک هفته در محل های مشخص شده اجرا می شود و در پایان برنامه نیز با اجرای برنامه مفرح و جنگ شادی پایان می یابد.

اقای دکتر خسته نباشید. آیا مورد خاصی هست که در مصاحبه عنوان نشده و مایل به اعلام آن هستید.

یک مورد طرح های و پروژه های مهم ورزشی است که شهرداری اجرا می کند و در بالا اشاره شد و مورد دوم هم برنامه هایی که شهرداری های مناطق در قالب همایش ها و جشنواره ها و رویدادهای ورزشی انجام می دهند که اجرای این برنامه ها باعث می شود در بین شهروندان ایجاد انگیزه شده و آنان به سمت ورزش سوق داده شوند.

در کنار این برنامه ها سعی بر این است که ادامه طرح تابستانی که آموزشی بود به صورت مسابقات ادامه یابد و یکسری از نوآموزان با استعداد در مسابقات شرکت کنند.

مورد دیگر که باید عرض کنم، در سال گذشته مسابقات فوتبال محلات و دو دوره جام پرچم در چند رشته ورزشی برگزار شد .امسال هم جام پرچم و هم مسابقات جام فیروزه با همکاری پایگاههای مساجد برگزار خواهد شد.

این را هم اعلام کنم باشگاه شهرداری به دنبال رونق دادن مسابقات فوتبال محلات و مسابقات گل کوچک هستیم. در کنار آن امسال نیز بسکتبال خیابانی و یا سایر رشته های خیابانی را در پارکهای و سطح شهر اجرا خواهیم کرد که البته با استقبال بسیار خوبی هم مواجه می شود. این برنامه ها علاوه بر اینکه بر سلامتی شهروندان تاثیر می گذارد و اوقات فراغت را

خسته نباشید.

آرزوی تندرستی و شادکامی برای شما دارم.

 

 

 

سهرابی: افزایش سرانه ورزشی سهرابی: افزایش سرانه ورزشی سهرابی: افزایش سرانه ورزشی

 

سهرابی: افزایش سرانه ورزشی سهرابی: افزایش سرانه ورزشی سهرابی: افزایش سرانه ورزشی

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.