کد خبر : 4531
تاریخ انتشار : شنبه 19 دی 1394 - 8:08

حذف منابع مالی شهرداری‌ها، اتفاق نگران‌کننده‌ای است

حذف منابع مالی شهرداری‌ها، اتفاق نگران‌کننده‌ای است

 نماینده شهرداران کشور، با ابراز نگرانی از حذف منابع مالی شهرداری‌ها گفت:  با وجود انتظارات و مطالبات گسترده از شهرداری‌ها، توجه دولتی به این بخش ناامیدکننده است .

به گزارش آی نیوز، دکتر صادق نجفی در ستاد تدوین برنامه و بودجه سال ۹۵ شهرداری تبریز، با انتقاد از نحوه تخصیص سهم شهرداری‌ها از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده، اظهار داشت: مالیات ارزش افزوده، یکی از منابع پایدار و ارزشمند درآمدهای شهری بوده و طبق قانون،  نیمی از آن متعلق به شهرداری‌ است، با این حال، علی‌رغم افزایش این مالیات به ۹ درصد، سهم شهرداری‌ها کماکان با نرخ قبلی محاسبه می‌شود.
وی ادامه داد: این در صورتی است که در برنامه ششم توسعه که دولت در دست تدوین دارد، تحویل همین رقم به شهردای‌ها، بر عهده استانداری‌ها گذاشته شده است. طبیعی است که با ایجاد این واسطه، روند وصول درآمد، کند و کم‌اثر خواهد بود .
دکتر نجفی اضافه کرد: از نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم با درک مشکلات حوزه مدیریت شهری، به خصوص در کلان‌شهرها، نسبت به حل چالش‌های قانونی اقدام کنند .
نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد:  تا حدود ۳۰ سال پیش، وظایف شهرداری‌ها محدود به موضوعات خدماتی بود اما امروز دیگر این وظایف محدود به اقدامات سنتی و رایج شهر نیست .
دکتر نجفی اضافه کرد:  ماموریت‌های شهرداری‌ها امروزه وارد حوزه‌های متنوع و گسترده عمرانی، اجتماعی و فرهنگی اداره شهر شده است، بعلاوه، شهرداری‌ها به حلال مشکلات بخش‌ها و دستگاه‌های دولتی تبدیل شده‌اند، این در حالی است که دولت، توجهی به امکانات و محدودیت‌های شهرداری‌ها ندارد .
نماینده شهرداران کشور در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها  اظهار داشت: در ریشه‌یابی موضوعی مانند آلودگی هوا، عمده چالش‌ها به شهرداری نسبت داده می‌شود، این در صورتی است که دولت کمک چشمگیری برای توسعه و تجهیز ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی نمی‌کند .
وی شهرداری‌ها را مجری تقویت زیرساخت‌های ترافیکی و تجهیز و نوسازی مسیرهای شهری خواند و افزود: با این حال سهم شهرداری‌ها از جرایم راهنمایی و رانندگی، در بسیاری از کلان‌شهرها وصول نمی‌شود .
دکتر نجفی با بیان این‌که دستاودهای مجموعه مدیریت شهری تبریز، محصول همدلی و همزبانی شهرداری و مدیریت استان است، اظهار داشت: توقعات و مطالبات از شهرداری‌ها هر روز بیشتر می‌شود؛ البته این انتظارات بجا و منطقی است، اما بدون پشتوانه‌های قانونی و اقتصادی، نمی توان این انتظارات را برآورده کرد .

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.