کد خبر : 5956
تاریخ انتشار : شنبه 18 دی 1395 - 9:33

مصرف بی رویه سوخت در تبریز، مهم ترین عامل آلودگی هوا است

مصرف بی رویه سوخت در تبریز، مهم ترین عامل آلودگی هوا است

رییس مرکز پژوهش و مطالعات شهرداریتبریز، با حضور در برنامه تلویزیونی تبریزیم، مصرف سوخت واحدهای مسکونی و صنعتی را، ۴ برابر استاندارد جهانی دانست و آن را مهم ترین عامل آلودگی هوای تبریز توصیف کرد.

محمدرضا روشنی، با اشاره به تعریف آلودگی هوا، گفت: هرگاه میزان موادمضردر هوا برای انسان، گیاه و حیوان و حتی اموال انسان، از حد مجاز بالاتر برود، آن را آلوده می کند.

وی ادامه داد: در مجموع، ۵ عامل در آلودگی هوا نقش دارند که مونوکسید کربن، گازهای ازن و پان، اکسیدهای گوگرد، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق را شامل می شوند؛ خوشبختانه از این میان مونوکسید کربن و گازهای ازن و پان که از جمله خطرناکترین آلاینده هاست، در تبریز وجود ندارد.بلکه ذرات معلق اصلی ترین عامل ناسالم بودن هوای تبریز است.

رییس مرکز پژوهش های شهرداری، با بیان تاثیر وضعیت توپوگرافی تبریزهم خاطرنشان کرد: هوای خیلی سرد، یکی از عوامل ایجاد وارونگی هواست که ساختار توپوگرافی شهرتبریز، آن را تشدید می کند. این شهر از شمال با ارتفاعات عون بن علی، از جنوب هم دامنه های سهند محصور شده و هر نوع هوای آلوده که در جهت بادهای تبریز، یعنی غرب به شرق قرار گیرد، در فضای درون شهر محبوس می شود.

روشنی اضافه کرد: از طرف دیگر، در محدوده مرکزی تبریز، چندین هزار واحد مسکونی و تولیدی قرار دارند که به همراه عوامل فوق، هوای آلوده و سنگین را ایجاد می کند.

رییس مرکز پژوهش و مطالعات شهرداری تبریز، در بخش دیگری از سخنان خود، به بیان راهکارها پرداخت و تصریح کرد: میزان مصرف انرزی در منازل و واحدهای تولیدی، صنعتی و اداری تبریز، ۴برابر استاندارد جهانی است و اولین قدم در رفع الودگی، پایین اوردن میزان مصرف است؛ یا در بحث خودروها، روزانه دومیلیون لیتر بنزین مصرف می شود که الاینده های ناشی از این احتراق، به طرز چشمگیری در آلودگی هوا تاثیر دارد؛ در حالی که اگر تنها ۳۰درصد استفاده از خودروی شخصی را کم کنیم، از محل صرفه جوی در یارانه اختصاصی دولت به بنزین، می توانیم در عرض ۵سال، متروی تبریز را تکمیل کنیم.

روشنی، بار دیگر بر رعایت ماده ۱۹ ایین نامه ساختمان در ساخت و سازها، تاکید و خاطرنشان کرد: این ایین نامه، سازنده را موظف می کند که اصول عایق بندی در ساختمان را رعایت کند؛ در صورت رعایت این اصل، یمزان انرزی مصرفی یک واحد، تا حد ۵۰درصد کاهش می یابد.

وی، در زمینه آلایندگی اتوبوس های شهری نیز، عنوان کرد: احتراق گازوییل در اتوبوس های شرکت واحد، توسط موتور دیزل انجام می شود و ویژگی این موتورها، احتراق بالاست که موجب کاهش تولید آلاینده های ناشی از این سوخت می شود. با این حال، حتی اگر تمامی ۶۵۰ دستگاه اتوبوس شرکت واحد را، آلوده کننده بدانیم، در برابر تولید دی اکسید گوگرد، دی اکسیدکربن و آلودگی حاصل از ۶۰۰هزار خودروی  بنزینی که در سطح معابر تبریز تردد می کنند، قابل توجه نیست؛ فراموش نکنیم آلاینده های هوای تبریز به قدری ریز هستند که حتی از فیلتر هم رد می شوند؛ پس طبیعی است که به چشم نیایند.

رییس مرکز پژوهش و مطالعت شهرداری تبریز، در پایان از شهروندان خواست برای حفظ سلامتی خود و فرزندانشان، در مصرف انواع سوخت ها صرفی جویی کنند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.