کد خبر : 6055
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1395 - 9:02

اهتزاز پرچم سیاه بر فراز برج «یانقین» تبریز، اولین برج آتش‌نشانی کشور

اهتزاز پرچم سیاه بر فراز برج «یانقین» تبریز، اولین برج آتش‌نشانی کشور

مردم آذربایجان به احترام شهدای آتش‌نشان و حادثه پلاسکوی تهران در فضای مجازی سیاه‌پوش شدند.

مردم آذربایجان که هنوز داغ فاجعه قطار تبریز – مشهد را در سینه‌های خود دارند و در آن ۵۰ نفر از مسافران بهشتی در آتش سوختند، از دیروز به احترام آتش‌نشانان شهید آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در گرامیداشت یاد این عزیزان عکس پروفایل‌ها در تلگرام و فضای مجازی را سیاه رنگ کردند همچنین عده‌ای نیز آرم آتش‌نشانی و کلاه آتش‌نشانی را انتخاب کردند.

امروز همچنین در اکثر ایستگاه‌های آتش‌نشانی در شهرهای مختلف استان آذربایجان‌شرقی به منظور گرامیداشت شهدای آتش‌نشان مراسم‌ مختلف توسط همکاران این عزیزان برگزار شد و تلاش همکاران خود را گرامی داشته و ادای احترام به شهدای این حادثه کردند.

از سوی دیگر،‌در پی شهادت آتش‌نشانان در حادثه ساختمان پلاسکو تهران، پرچم کشورمان در ستاد فرماندهی آتش‌نشانی و امداد و نجات ارس نیمه‌افراشته و پرچم‌های سازمان منطقه آزاد ارس به رنگ مشکی تغییر داده شد.

اکثر مردم آذربایجان نیز در فضای مجازی عکس پروفایل‌های خود را سیاه رنگ و آرم آتش‌نشانی انتخاب کردند تا ضمن اظهار همدردی خود با شهدای آتش‌نشان‌، وحدت خود را با مردم ایران نشان دهند.

نخستین برج آتش‌نشانی (برج یانقین) در ایران

به احترامِ شهادت تعدادی از آتش‌نشانان قهرمان در حادثه پلاسکو ،پرچمِ مشکی بر فرازِ برج یانقین تبریز، اولین برج آتش‌نشانی کشور برافراشته شد.

برج آتش‌نشانی تبریز که در نبش خیابان خاقانی و بهادری واقع شده، اولین برج آتش‌نشانی کشور است.

بنایی آجری که ۲۳ متر ارتفاع دارد و در اواخر دوره قاجار ساخته شده است. پلان آن در داخل برج دایره شکل است و با یک رشته راه‌پله حلزونی به قسمت فوقانی متصل می‌شود.

کارکرد اصلی آن دیدبانی بوده که دارای هشت نورگیر در جهات مختلف است و در زمان خود (که به دلیل ارتفاع زیاد بر تمام شهر اشراف داشته) همواره نگهبانی در بالای سر آن کشیک می‌داد و به محض مشاهده آتش و شناسایی محل وقوع آن بلافاصله زنگی که از بالای سقف آویزان بود را به صدا در‌می‌آورد و ماموران آتش‌نشانی تبریز که در آن موقع جزو مجهزترین آتش‌نشانان ایران بودند، به محل حادثه می‌رفتند .

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.